Poikkeuksellisesti keskitymme koeajossa olleen, lentokoneiden ruokakuljetuksia suorittavan Volvo FL:n alustan ominaisuuksien sijasta siihen asennettuun päällirakenteeseen. Tämä on mainio esimerkki siitä, kuinka tehdään ajoneuvo, joka on suunniteltu vain yhteen vaativaan ja nopeatempoiseen ajotehtävään.
Ajoneuvo kuljettaa ruoka-annoksia lentokentän Catering-varastolta suoraan lentokoneeseen. Työ vaatii moitteettomasti toimivan logistiikan. Lentokenttien alueilla tehtäviä hoitavilla yrityksillä on toiminnasta pitkä kokemus. Työ tehdään niin, ettei se häiritse muita toimintoja. Lentomatkustaja ei edes huomaa, kun lentokone on saanut ruumaansa lastin lämpimiä, maukkaita ruoka-annoksia.
Evästä koneeseen, turvallisesti ja nopeasti.Räätälöityä,turvallista kuljetusta
Huomio kiinnittyy kuormatilaan, joka on rakennettu kaksiakselisen, akseliväliltään 5300 millimetrisen Volvo FL250 alustan päälle. Saksinostolaitteen leveän apurungon päälle asennetun läpikuljettavan kuormatilan etupäässä olevan purkurampin takia auton ohjaamosta on kavennettu lähes puolet sen leveydestä. Silti ohjaamoon on saatu asennettua pieni lisäistuin kuorman purkamisessa auttavalle henkilölle. Ramppi lepää ajettaessa ohjaamon oikealla puolella. Siitä huolimatta näkyvyys apumiehen puolelle on vähintään tyydyttävä. Näkyvyyttä parantaa ajoneuvoon asennettu 360 astetta sen ympäriltä kuvaava kamerajärjestelmä. Järjestelmästä ja tarkasta näöstä on apua, kun auto ohjataan lentokoneen kylkeä vasten, jotta ruokaa sisältävät dollyt saadaan nopeasti purettua. Automaattinen vaihteisto helpottaa ajamista lentokenttäalueella, jossa on oltava tarkkana.
Kaikki riippuu hyvästä suunnittelusta
Toimivan työkalun suunnittelu lähtee asiakkaan toivomuksesta. Tämän jälkeen tarjouskilpailun voittanut kuorma-auton alustan valmistaja toimittaa ajoneuvon erikoisosaajille, jotka tekevät oman osuutensa. Lopputuloksena on asiakkaan tarpeisiin räätälöity erikoisajoneuvo. Koeajoautossamme erikoisosaajia on kaksi, hollantilainen Estepe ja saksalainen DOLL. Molemmista valmistajista ajoneuvon omistajalla oli jo aikaisemmin hyviä kokemuksia ja lopputulos olikin odotetun kaltainen.
Estepe toimii pienessä Heeschin kaupungissa Keski-Hollannissa. Yrityksen toimialaan kuuluvat erilaiset ohjaamomuutokset. Koeajossa olleeseen ajokkiin yritys on tehnyt ohjaamon kavennuksen kuormatilan etulastausramppia varten. Muutostyöt on tehty huolella ja kaikessa näkyy tekijän pitkä kokemus. Työ on huolellista ja luonnollisesti myös autonvalmistajan hyväksymää. Turvallisuus on samalla tasolla kuin normaaliohjaamoisessa autossa ja ylimääräisten rakenteiden aiheuttamat näköesteet on minimoitu muun muassa edellä mainitulla kamerajärjestelmällä.
Ohjaamon kavennuksen valmistuttua auto siirrettiin Saksaan Oppenaun kaupungin liepeillä olevalle yritykselle nimeltä DOLL. Yritys on maineikas, pitkän historian omaava päällirakentaja, joka on erikoistunut muun muassa lentokentällä tapahtuvien kuljetusten vaatimiin rakenteisiin. Näiden lisäksi yritys rakentaa raskaiden kuljetusten lavetteja ja pitkän puutavaran kuljetuksiin tehtyjä ratkaisuja.
Eväät ajossa koneeseen
DOLL:n tekemä kuormatila on täynnä ominaisuuksia, joita ei varmasti tulisi huomioitua normaaleissa kuljetustehtävissä. Niitä ovat esimerkiksi läpilastattavuus, säädettävä eturamppi ja etusivuovi, josta kuljettaja ja kuorman purkamista avustava henkilöstö pääsevät työmaalleen. Kuormakori lastataan normaalisti korin takaosasta, jossa on yksi nosto-ovi ja puretaan lentokoneeseen kuormatilan etuosasta. Suurin erikoisuus on se, että koko kuomatila on nostettavissa muutaman metrin ylöspäin, jotta ruoka-annokset annokset voidaan siirtää lentokoneen kyljestä suoraan sisälle. Näin ruokahuolto toimii nopeasti ja hygieenisesti. Kylmä-/lämpöketju pysyy hallinnassa koko kuljetuksen ajan ja takaa sen, että matkustajat saavat pian lähdön jälkeen nauttia lämpimät eväänsä.
Laadukas työmaa.Laatu näkyy
Lentokentän ruokahuoltoa varten kehitetty erikoisajoneuvo täyttää hyvin sille annetut vaatimukset. Ajokkia suunniteltaessa on jouduttu ottamaan huomion monia asioita, jotka eivät heti tule mieleen, kun tehdään vakiomuotoista ajoneuvoa.
Työturvallisuus on huippuluokkaa. Ennen nostoa auto tuetaan maahan hydraulisilla tukijaloilla. Suojavaijerit ehkäisevät putoamisen, kun työskennellään korkealla. Herkät mittalaitteet mittaavat herkeämättä tuulennopeutta ja erilaisia kallistuskulmia ehkäisten esimerkiksi kovan tuulen aiheuttamia vaaratilanteita. Kuormatilan sisällä näkyy saksalainen laatu ja täsmällisyys. Erilaisilla oikeisiin paikkoihin sijoitetuilla törmäyssuojilla ehkäistään rullakoiden kosketukset suojattuihin paikkoihin ja työntekijöiden loukkaantumiset. Jokaiselle kuormansidontavälineelle on oma sijoituspaikka silloin, kun niitä ei tarvita. Samoin siivousvälineet ovat saaneet omat paikkansa. Kuormatilaan nouseminen ja sieltä poistuminen voidaan tehdä turvallisesti. Työnteko on varmasti helppoa ja mahdollisimman vähän työntekijää rasittavaa.
Tutustuminen vain yhteen käyttötarkoitukseen valmistettuun erikoisajoneuvoon oli mielenkiintoinen kokemus. Ajoneuvon käyttäjän toiveet sekä tapa, jolla alusta- ja päällirakennevalmistajat ne toteuttivat, oli vakuuttava. Lopputuloksena on työkalu, jolla sen tärkeä työ voidaan toteuttaa nopeasti ja huolettomasti. Laitteiden käyttö vaatii luonnollisesti ammattitaitoa, mutta lähtökohtana on se, että työhön on tarjolla laite, jolla homma toimii. Koska ajokki on rekisteröity maantiekäyttöön sillä voi myös tehdä siirtoajoja eri lentokenttien välillä.