Tamperelaisen Pajakulman Volkswagen Crafterin päälle rakennettu, nostettavalla katolla varustettu Cityliner-kuormakori on mainio keksintö.
Auton kuormatilan kapasiteetti joustaa tilanteen mukaan antaen huomattavan edun kiinteällä korkeudella tehtyyn kuormatilaan. Yksi eduista on matalampi polttoaineen kulutus ajettaessa kuormatilan katto alimmassa asennossa. Tällä on suuri merkitys ilmanvastukseen ja sitä kautta polttoaineen kulutukseen. Myös alustan valmistaja Volkswagen on innostunut säädettävän korkeuden omavasta kuormatilasta. Se vaikuttaa auton WLTP-kulutukseen alentaen myös ajoneuvon CO2-kuormitusta.
Idean toteutus on yksinkertainen. Kuormatilan kulmissa olevilla sähkömoottoreilla saadaan aikaan nosto, jolla katon korkeutta voidaan muuttaa tilanteen mukaan. Noin viisi metriä pitkän kuormatilan korkeutta voidaan säätää välille 2,5‒3,1 metiä. Käytännössä alinta korkeutta rajoittaa ajoneuvon taakse asennetun 750 kiloa nostavan Sörensen-takalaitanostimen levy. Kuormatilan sisäkorkeus osuu välille 1,65‒2,25 metriä. Kuormatilan seinään on merkitty selkeästi tilanteen mukainen ajokorkeus. Nostettavalla katolla varustettu kuormatila on rakennettu huolellisesti, työn laatu on erinomainen.
Kuomatilan teippaaminen oman yrityksensä näköiseksi saattaa olla melko haastavaa. Kannattaa ottaa huomioon kuudenkymmenen sentin muutos.
Nostettavakattoinen kuormatila on asennettu 4 490 millin akselivälisen Volkswagen Crafter KA 55:sen päälle. Kaksilitrainen, 177-hevosvoimainen liikuttaa 8-nopeuksisella automaattivaihteistolla melkoisen ripeästi. Kuormakorin tukevasta materiaalista ja takalaitanostimesta johtuen ajoneuvon omapaino, 3 700 kiloa on melko korkea, kantavuutta on kuitenkin 1 700 kiloa. Auto on valmistajansa perinteiden mukaan hyvä ajettava. Myös kuljettajan tilat ovat esimerkilliset, ajoasento on ergonominen. Ajettaessa huomaa selkeästi katon alas laskun vaikutuksen ilmanvastukseen.
Nostettavalla katolla varustettu kevytkuorma-auto on joustava, useisiin erilaisiin toimiin taipuva hyötyajoneuvo. Katon operointiin kuluu vain muutamia kymmeniä sekunteja, joten varsinkin sen alas laskulla säästää varmasti kelpo tuntipalkan polttoainekuluissa. Varsinaisissa kuljetustehtävissä hyöty on konkreettinen, kaikki jakeluajoa harjoittavat tuntevat alueensa matalat purku- ja lastausalueet, joihin on vaikeaa mennä normaalilla korkeudella varustetulla jakoautolla. Tällä se onnistuu.