Katse paikallisuuteen, kuntavaalit tärkeät myös kuljetusalalle

Julkaisimme vuodenvaihteessa Vaikuttamisen vuosi -koosteen, joka on toimitettu sähköpostilla jäsenillemme. Arvioimme siinä, miten SKAL on onnistunut kuljetusyritysten puolesta tehtävässä vaikuttamistyössä. Ilman suurempaa retostelua pystyn sanomaan: SKAL on vaikuttanut poliittiseen päätöksentekoon satojen miljoonien eurojen edestä.

Emme yksin vaan yhdessä laajan kumppaniverkoston kanssa. Poliitikot ovat tehneet päätökset.

Euromääristä riippumatta haluan korostaa tekemäämme perustyötä, joka jää usein huomaamatta: olemme vaikuttaneet kymmeniin kuljetusalan sääntelyn yksityiskohtiin. Tästä työstä erinomainen esimerkki on vuonna 2024 konkretisoitunut linjaus, jolla ajopiirturin lastaus- ja purkutoiminnon käyttämisen ei todettu olevan kuljettajan velvollisuus EU-asetuksen perusteella. Lopputuloksena säästetään jopa 70 miljoonaa turhaa piirturin näpyttelyä vuodessa.

Vaikuttamistyötämme ovat linjanneet monet ohjelmamme, jotka löytyvät SKALin verkkosivuilta. Katseemme on kuitenkin ollut jo pitkään vuodessa 2025. SKAL on valmistautunut esimerkiksi nyt keväällä pidettäviin kunta- ja aluevaaleihin. Vaalit ovat SKALin alueellisen ja paikallisen toiminnan näytön paikka. Se korostuu erityisesti kuntavaaleissa, väheksymättä samanaikaisesti pidettäviä hyvinvointialuevaaleja.

Olen usein korostanut, että SKALin paikallisyhdistys on toimintamme kivijalka. Se on läheisin kontakti jäsenyrityksiin. Sitä työtä pitää kaikin keinoin vahvistaa. Yhdistyksellä pitää kuitenkin olla alueellaan luonteva rooli ja tehtävät, joiden pohtimiseen kuntavaalit tarjoavat hyvän pohtimisen paikan.

Mistä vaaleissa puhutaan?

Mistä kuntavaaleissa sitten pitäisi puhua? Kuntavaaliohjelmamme tarjoaa kattavasti virikkeitä, mutta lopulta teemat on katsottava aina siellä omalla alueella, kunnissa. Näissä vaaleissa kuljetusalan teemojen esiin nostamiseen on mahdollisuuksia, kun kuntien tehtäväkenttää ovat jo muuttaneet soten siirto hyvinvointialueille ja työllisyyspalveluiden siirto kuntien työllisyysalueille. Muutokset pakottavat kunnat linjaamaan elinkeinopolitiikkaansa kevään kuntavaaleissa.

Liikenneyhteydet ja saavutettavuus ovat tärkeitä jokaisen kunnan menestykselle. Ne vaikuttavat yritysten ja näin työpaikkojen sijoittumiseen. Logistiikan merkitys on kasvanut viime vuosien kriisien myötä. Toimitus- ja varastointiketjuja on suunniteltu uudelleen. Näiden huoltovarmuuteenkin liittyvien tekijöiden tulee näkyä myös kuntasektorilla.

Liikkumisen perusedellytyksiä luo myös kuntien vastuulla oleva tieinfra. Yksi ratkaistava kysymys on kattava tankkaus ja latausinfra. Pitkämatkaista tavaraliikennettä ei voi harjoittaa ilman niitä. Tämä on ennen kaikkea maankäyttökysymys. Kuntapäättäjien on hyvä selvittää oman kuntansa kaavoitustilanne, mutta myös vaatia, että maakuntaliitot toimivat asiassa.

Kunnat pois markkinoilta häiritsemästä

Vuosia jatkunut kiistakapula on ollut jätteiden kuljetusjärjestelmä. Tämä johtuu jätelain muuttamisesta ja kotitalousjätteen sekä kuntavastuun vahvistamisesta saostus- ja umpisäiliölietteissä.

Vaikka toistakin väitetään, edelleenkin kunnan vastuulle kuuluvien jätteiden kuljetukset voidaan toteuttaa kiinteistön haltijan järjestämän kuljetuksen puitteissa. Eli yksinkertaistettuna tilaamalla palvelu suoraan yrittäjältä.

Jätehuollon kuntavastuun kasvattaminen on ohjannut kuntia investoimaan jätteenpolttolaitoksiin. Jätteen kierrätysaste on Suomessa EU:n keskitasoa matalampi, kun osa jätteistä ohjautuu polttoon. Tämä hidastaa kierrätysmateriaalien markkinoiden kehitystä. Kuntien kannattaa nyt totisesti pohtia uudelleen roolinsa jätehuollon markkinoilla.

Uusia tekijöitä alalle

Toisen asteen ammatillinen koulutus on tärkein uusia kuljettajia tuottava kanava. Kuntien hallitsemat koulutusorganisaatiot tekevät tärkeää työtä osaavan työvoiman saatavuudessa.

Logistiikka-alan koulutukseen, jonka osaajille on kysyntää työmarkkinoilla, on varmistettava riittävä rahoitus. Lisäksi ammatillisen koulutuksen pitää pystyä vastaamaan
työelämän tarpeisiin. Koulutuksen ja yrityksien yhteistyötä kannattaa edistää erilaisin työelämäfoorumein. Tässä moni SKALin paikallisyhdistys on tehnyt tuloksellista yhteistyötä alueensa oppilaitoksen kanssa. Moni paikallisyhdistys myös järjestää liikenneturvallisuuteen tai yrittäjyyskasvatukseen liittyviä tilaisuuksia. Nämä ovat tärkeitä tekoja.

Nämä teemat ovat vain esimerkkejä siitä mihin jokainen SKALinkin paikallisyhdistys voi vaikuttaa. Hyvä muistaa, että yhtä oikeaa toimintatapaa ei ole. Kaikki vaikuttamistyö alan puolesta on tärkeää.

Anssi Kujala
Toimitusjohtaja
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry