

Tein kesälomamatkan Ahvenanmaalle. Menin veneellä, mutta tulin takaisin autolla rahtiliikenteeseen painottuvalla lautalla. Näin siinä taas malliesimerkin tehokkaasta logistiikasta. Kun kymmeniä raskaita yhdistelmiä pakataan laivaan muutamissa minuuteissa, on se näyttö siitä, kuinka hienosti kuljetusketjumme toimii.
Pieneltä kuulostava asia, joka jää usein huomaamatta. Ammattitaitoa, johon osallistuvat logistiikan koko ketjun ammattilaiset. Se mihin kiinnitin huomiota, oli kuljettajien nuoruus. Joko itse on vanhentunut tai kuljettajat ovat todella ”junioreita”. Ammattitaitoa en epäile, paremminkin ihailin heidän tekemisensä varmuutta.
Merentakaisuus on logistiikkaamme määrittävä tekijä
Toimitukset Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin tarvitsevat lastauksia, varastointia, vievät enemmän aikaa ja maksavat enemmän kuin naapurimaistamme. Tavara liikkuu valtaosin Suomenlahden satamien kautta konteissa, mutta noin 100 000 ajoneuvoyhdistelmää menee vuosittain laivojen kyydissä. Samoihin aikoihin tuli tieto Trumpin uusimmasta diilistä, jolla päästiin sopuun Yhdysvaltojen EU:n 27 jäsenvaltiolta perimistä 15 prosentin tulleista.
Kansainvälinen kauppa on ollut epävarmuudessa. Analyytikot pitävät tilannetta nyt vakiintuneempana, mutta ei tässä vieläkään selvillä olla. Sittemmin Trump on julistanut tullit 69 maalle. Tästä sekoilusta ei kukaan voi vielä antaa loppulausumaa siitä, kenen ja minkä maan eduksi tämä lopulta on. Aiemmin pyrittiin purkamaan kaupan esteitä, nyt suunta näyttää olevan toinen. Suomelle tällä on merkitystä. EU-alueella saatetaan hyvinkin etsiä uusia yhteistyökumppaneita. Suomen vientiyrityksiin tämä väistämättä vaikuttaa. Niiden pitää vaan tietää, millä pelisäännöillä pelataan. Ennustajankin lahjoja tarvittaisiin investointi- ja rekrytointipäätöksiä tehdessä. On suunta mikä vain, näkyy se myös kuljetettavan tavaran määrässä.
Globaali poliittinen ja taloudellinen epävarmuus
On selvää, että Yhdysvaltain arvaamaton toiminta yhdistettynä Venäjän hyökkäyssotaan ovat johtaneet kansainväliseen epävakauteen, joka vaikuttaa myös suomalaisiin kuljetusyrittäjiin. SKALin kuljetusbarometriin vastanneista kuljetusyrittäjistä 14 prosenttia kertoi jo keväällä havainneensa tullisodan vaikuttaneen negatiivisesti yrityksensä liiketoimintaan.
Ennalta-arvaamattomuudesta on tullut uusi normaali, mikä näkyy erityisesti tuontiin tai vientiin liittyviä tuotteita kuljettavissa yrityksissä. Siksikään ei nyt kaivata yhtään kotikutoisia ongelmia kasvattamaan yritysten kustannuksia entisestään. Me SKALissa vaikutamme aktiivisesti esimerkiksi liikenteen verotuksen ja rahoituksen uudistamiseen, missä pidämme esillä myös kuljetuskustannuksia. Liikenneveropoliittisen ohjelmamme tavoitteena on turvata Suomen logistinen kilpailukyky, ja samaa toivomme myös hallitukselta.
Anssi Kujala
Toimitusjohtaja
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry