Raskaan kaluston tarvehankinnoissa on jo pitkään ollut yhtenä vaihtoehtona hankkia kalustoa ulkomailta. Tähän houkuttelevat niin laajempi tarjonta kuin taloudelliset tekijät.


Kaupantekotapoja on yhtä monta kuin ostajaakin: toiset etsivät tulevan työkalunsa netistä ja tekevät kaiken rekisteröintiin vaadittavat byrokratiat aivan itse, toiset taas päätyvät alaan erikoistuneiden kauppiaitten kanssa avaimet käteen-sopimukseen, ja pääsevät aloittamaan työnteon välittömästi, kun rekisterikilvet on ruuvattu kiinni autoon.

Mikä on oikea tie sinulle?
Välttääkseen pettymyksiä - ja mikä pahinta, mahdollisia suuriakin taloudellisia tappioita - kannattaa tarkoin harkita, millaisin askelin autokauppaan johtavalle polulle lähtee. Kaluston uusimiselle on aina joku syy: kenties uusi kuljetussopimus vaatii toisenlaista kalustoa, iäkäs auto päivityksen, tai sitten kassaan on kertynyt varoja yrityksen toimintaan sijoittamiseksi saakka.
Kaluston ostaminen ulkomailta ei välttämättä ole kaikkein nopein vaihtoehto. Jos on tarve saada nopeasti käyttöön kaksiakselinen vetoauto perusvarustuksella, oikea vaihtoehto saattaa löytyä nopeastikin. Matalarunkoista, vaihtokuormakorin kuljetukseen soveltuvaa ajokkia voi sen sijaan joutua etsimään pitkäänkin. Varaudu tähän lukemalla säännöllisesti alan eurooppalaista lehdistöä sekä tarkkailemalla myyntisivustoja. Ostajalla olisi hyvä olla tukenaan henkilö, joka hallitsee ulkomaan tuonnin kaikkine kommervenkkeineen.
Tuurilla ja taidolla voivat kaupat toteutua nopeastikin. Päinvastaisissa tapauksissa asiasta voi muodostua pitkä painajainen oikeudenkäynteineen. Muista siis tarkistaa vakuutusyhtiöstäsi, onko oikeusturvavakuutus voimassa silloin, kun oikeudenkäynti tapahtuu maamme rajojen ulkopuolella.

Selvitä rekisteröintiin tarvittavat vaatimukset ja asiakirjat etukäteen
Onnistunut kauppa vaatii sitkeyttä. Mahdolliset viranomaisvaatimukset saattavat yllättää maahantuontihetkellä, samoin ajoneuvon varustus, sen käyttäminen ja huoltaminen. Kun ajoneuvo vihdoin saadaan suomalaiseen rekisteriin, voidaan laskea kustannukset ja vertailla kaupan kannattavuutta.
Kannattavuuslaskentaa kannattaa jatkaa aina ajoneuvon yrityksen käyttöiän loppuun saakka, ottaen myös huomioon kuinka helppo se on myydä eteenpäin seuraavan kalustonvaihdon tullessa ajankohtaiseksi.



Etsi rauhallisesti sitä oikeaa, älä kiirehdi
Löydettyäsi itseäsi kiinnostavan yksilön netin lukemattomien sivustojen myyntipalstoilta muista, että joskus asiat ovat liian hyviä ollakseen totta. Ihan kaikkea ei siis kannata uskoa.
Kielitaito on yksi onnistuneen kaupan tukipylväistä. Ota reippaasti yhteyttä myyjään: esimerkiksi hollantilaiset alan yritykset käyttävät työkielenään englantia. Heillä on myös kokemusta autojen ja laitteiden viennistä Suomeen, joten heidän kauttaan ostaja saa arvokasta tietoa auton teknisistä ominaisuuksista, kuten akseli- ja telipainoista, kokonaismassoista, akselistorakenteista, sekä päällysrakenteiden mitoista. Ostajan kannattaa myös selvittää, millaisia lisävarusteita kauppaan sisältyy. Mitä etelämmäksi mennään, sitä harvinaisempia ovat vaikka ohjaamon lämmittimet, ja tehokkaan lämmittimen sijaan autossa saattaa olla tehokas taukoilmastointi.
Muista myös selvittää erilaisten vaatimusten voimassaolo. Näitä voivat olla lämpösäädeltyjen kuljetusten ATP-luokitukset, ADR-hyväksynnät, sekä takalaita- ja kappaletavaranostimen tarkastukset. Näiden laiminlyönti voi johtaa suuriin ylimääräisiin kustannuksiin. Pyydä auton suomalaiselta myyntiedustajalta sen huoltohistoria sähköisenä, tai tutki mahdollinen paperinen huoltokirja. Muutaman vuoden ikäiset leasing-palautukset ovat poikkeuksetta hyvin huollettuja, sitä vanhemmat eivät välttämättä enää omaa huoltohistoriaa.
Ennen kaupan päättämistä kannattaa käydä ostettavan auton ohjaamossa. Omia ruokiaan kokkaavan, tupakka hampaassa ajavan sottapytyn jäljitä ohjaamo voi olla todella epäsiisti ja siivous tai otsonointi saattavat tulla erittäin kalliiksi.



Rahaliikenne ulkomaille vaatii harkintaa
Sopivan yksilön löydyttyä täytyy ostajan harkita tarkoin, kuinka edetä. Kansainvälinen rahaliikenne ei aina ole yksinkertaista, ja jos tuotteella on paljon kysyntää, saattaa myyjä vaatia varausmaksun. Käteiset kannattaa suosiolla jättää kotiin sukanvarteen, sillä tätä nykyä pankit vaativat erilaisia selvityksiä niiden alkuperästä, millä pyritään ehkäisemään rahanpesua ja rikollisen valuutan maahantuloa. Selvitä siis pankkisi kanssa, miten ja millä aikataululla saat suoritettua siirron turvallisesti sekä nopeasti.
Kun helmi on vihdoin löytynyt, rahat lyöty tiskiin, ja kauppakahvit juotu pahvimukista, alkaa operaation ehkä mukavin vaihe: juuri ostamasi laitteen saattaminen kotipihaan. Tässäkin auttaa paljon, jos ostajalla on kokemusta ulkomaan tuonnista, tai hän saa apua alan tuntevilta yrityksiltä.
Myyjältä kannattaa kysyä, onko heillä kauppaa Suomesta. Jos on, saattaa heiltä löytyä kuljettajia, jotka korvausta vastaan tuovat ajokin kotiovelle. Joka tapauksessa tuontiin liittyvään byrokratiaan kannattaa tutustua huolellisesti ennen kaupan hyväksyntää. Paras osoite tähän on oman alueesi raskaan kaluston katsastusasema.
Selvitä vakuutusyhtiöltäsi vakuutustarve, ja kun nämä asiat ovat hoidossa, pyydä myyjää hoitamaan vientirekisteröinti, jolla saat vietyä ostamasi auton ulos myyntimaasta. Tarkista huolella, että saat mukaasi kaikki rekisteröintiin tarvittavat asiapaperit. Selvitä myös, tarvitsevatko lähettäjämaan viranomaiset mitään suomalaisen virkamiehen allekirjoittamia dokumentteja ajoneuvon saavuttua vastaanottajalleen.



Vihdoinkin kotona, mitä sitten?
Kun ajoneuvo, tässä esimerkkinä kuorma-auto, saapuu maahan, voit aloittaa sen rekisteröinnin Suomeen. Auton on täytettävä kaikki vaatimukset, mitä uudenkin.
Tee ennen katsastusta tarvittavat lisälaiteasennukset sekä piirturin ja nopeudenrajoittimen tarkastukset. Varmuuden vuoksi kannattaa autoon tehdä kausihuolto, jossa käydään läpi ilmankuivaajan sekä lämmittimen/ilmastoinnin huolto. Harkitse myös, teetkö ohjaamoon ruostesuojauksen tai hiekkapuhallutatko rungon uutta maalausta varten. Kaikki nämä luonnollisesti nostavat tuonnin kokonaishintaa.
Uutta hankintaa tehdessä kannattaa myös miettiä mahdollisen vanhan, eurooppalaisen mittapuun mukaan usein uransa loppusuoralla olevan ajokin kohtalo. Kunnosta riippuen vaihtoehtoina ovat sen lähettäminen romurautana naulatehtaalle, myyminen raskaaseen kalustoon erikoistuneelle purkaamolle, tai auton elinkaaren jatkaminen myymällä se EU:n ulkopuoliseen kauppaan erikoistuneelle välittäjälle. Esimerkiksi iäkkäille puuautoille on kysyntää, ja parhaimmillaan vanhasta kulkupelistä voi saada rahaa sen verran, että sillä rahoittaa osan ulkomaan tuonnin kustannuksista.

Teenkö kaiken itse vai jaanko riskin?
Koneiden ja laitteiden omaehtoinen tuominen ulkomailta ei ole mikään helppo projekti. ja kauppojen epäonnistumisen riski on olemassa. Huomattavasti laajempi tarjonta motivoi kuitenkin yrittämään, ja parhaimmillaan kaupanteko voi olla sujuvaa ja riskitöntä. Tutustumalla rauhassa tarjontaan, miettimällä itselle toimivinta ratkaisua, ja etsimällä avuksi sopivan, kokeneen kumppanin ovat kaupan onnistumisen mahdollisuudet suuret ja taloudellisesti kannattavat.

Löydettyäsi sopivan yksilön, kiinnitä huomiota näihin asioihin:
Kuinka voin olla varma, että myynnissä oleva ajoneuvo täyttää vaatimukseni?
• Anna toimeksianto joko tuntemallesi ammattilaiselle tai käytä paikallista agenttia, joka käy tutkimassa ajokin paikan päällä. Hän pystyy tekemään paljon tärkeitä johtopäätöksiä joko visuaalisesti tai tutustumalla myytävän kohteen historiaan.
• Asioita, joita ei välttämättä pysty toteamaan myynti-ilmoituksista, ovat sallitut akselipainot, ADR-hyväksyntä, lämpötilasäädeltyjen kuormatilojen tarkastustilanne ja tilojen kunto sekä nostureiden ja muiden lisälaitteiden vuosi- ja vuosikymmentarkastukset.
• Myös mahdolliset manipuloinnit ajoneuvojärjestelmissä saattavat aiheuttaa järkyttäviä lisäkuluja, samoin eksoottiset päällysrakenteet, joilla ei ole huoltoverkostoa Suomessa.
Kuinka hoitaa kaupanteko ja rahoitus?
• Vaihtoehtoja löytyy useita. Tee itse ja säästä (?), tai käytä apunasi raskaan kaluston maahantuonnin ammattilaista. Kokonaistaloudellisesti parhaaksi saattaa osoittautua ammattivälittäjän käyttö: kokenut välittäjä taitaa kaupanteon, neuvoo maksuliikenteen suhteen, sekä hoitaa myös vientirekisteröinnin, kuljetukset ja kotimaassa tapahtuvan rekisteröintibyrokratian.
• Enää ei lennetä aamukoneella Amsterdamiin nippu euroja rintataskussa, marssita myymälään, ja ajeta tukka putkella tuoreella hankinnalla Travemündeen iltalaivaan. Jo luotettavaa väylää pitkin tehty maksutapahtuma voi kestää useita päiviä, maasta riippuen myös vientirekisteröinnin muodollisuudet.

________________________________
SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA
Sähkökuorma-auto– mitä ottaa huomioon hankintaa miettiessä
VOLVO D17 780 – Onko moottoreiden maksimitehot nyt saavutettu?