Kampaamosta ratin taakse

Helsingin Energiakuljetukset Oy:n Julia Tuukkanen luottaa yrityksen maineen, luotettavuuden ja palvelun voimaan, vaikka hinnoilla ei pystysikään kilpailemaan. Kuljetusalalle hänet johdatti perheyritys.

Kuvat: Alexander Tashtanbekov

Espoon Oittaalla aurinko hellii ja lämpö on kohonnut jo yli kahdenkymmenen asteen toukokoisena aamupäivänä, kun tapaamme Helsingin Energiakuljetusten Julia Tuukkasen kanssa. Julia on aamulla ehtinyt saattelemaan kolme ala-asteikäistä poikaansa kouluun. Koulupäiviä on enää muutama ennen kesälomaa. Muuttokin on perheellä käynnissä. Julia myöntää, että arki on varsin vauhdikasta.

– Parasta yrittäjyydessä on vapaus. Aikataulut ovat monesti joutavia.

Perheen koira Roxi katselee tyytyväisenä kuorma-auton avoimesta ikkunasta. Se on tottunut hyppäämään kyytiin seuraamaan Julian työpäiviä. Joskus se on koko päivän mukana apukuskin paikalla, joskus se jää Helsingin Energiakuljetusten hallille Espoon Lommilaan Julian isän, yrityksen perustajan, Pekka Tuukkasen hoiviin. Tänään se on mukana haastattelussa, ja nauttii, kun pääsee omistajansa kanssa kuvattavaksi vihreälle nurmelle.

Kahdessa paikassa samaan aikaan

Pekka Tuukkanen on ollut koko työikänsä kuljetusalalla. Vuosien kuljettajan töiden jälkeen hän perusti toiminimen vuonna 2006, kun hänen työnantajana olleen sähköverkkoyhtiön oma kuljetustoiminta loppui ja hänelle tarjoutui mahdollisuus jatkaa ajoja omalla autollaan ja yrityksellään. Tuolloin parikymppinen Julia oli valmistunut parturi-kampaajaksi ja teki töitä omalla toiminimellään parturi-kampaamossa. Isän yritystoimintaa tuki alusta asti koko perhe: äiti Heidi hoiti laskutusta ja ainut lapsi Julia auttoi sen, minkä omilta töitään ehti.

– Meillä on tosi läheinen perhe ja oli luonnollista, että tulen mukaan perheyritykseen.

Julia on nähnyt kuljetusalaa pienestä asti isän kyydissä. Missään vaiheessa hän ei kuitenkaan ajatellut seuraavansa isänsä jalanjälkiä urallaan. Suunnitelmana oli jatkaa parturi-kampaajan opintojen jälkeen vielä seuraavaan opinahjoon. Siinäkin vaiheessa, kun isä perusti toiminimen, Julia ajatteli vain auttaa isää oman työn ja tulevien opintojen rinnalla.

Muutaman vuoden päästä vuonna 2008 Julia perusti parturiliiketoimintansa oheen toisen toiminimen, jolla hän hoiti isänsä yrityksen kuljetuksia ja laskutti niistä tunneittain. Kaksi täysin erilaista työtä toi vaihtelevuutta, mutta oli käytännön kannalta mahdoton yhdistelmä.

–Olisi pitänyt olla kahdessa paikassa samaan aikaan.

Vuonna 2010 Tmi Pekka Tuukkasen yhtiömuoto vaihtui osakeyhtiöksi ja nimeksi tuli Helsingin Energiakuljetukset. Juliasta tuli samalla täyspäiväinen työntekijä yritykselle ja parturi-kampaajan työt saivat väistyä kuljetusalan tieltä.

Pekka omistaa edelleen sataprosenttisesti yrityksen, mutta Julia hoitaa yrityksen toimintaa yhä enemmän. Pekka on mukana edelleen, mutta hän antaa tilaa seuraavalle sukupolvelle. Aina saa kysyä neuvoa ja Julia konsultoikin usein isäänsä, jolla on pitkä ja vankka kokemus alalta.

–Sukupolvenvaihdos on aloitettu jo kahdesti, mutta byrokratiamäärän vuoksi se on jäänyt kiireiden keskellä.

Etenkin tässä elämäntilanteessa kolmen lapsen äitinä ja muuton keskellä se ei ole Julialla prioriteettikärjessä. Työt sujuvat hyvin isän kanssa rinnakkain.

Yrittäjyys on sitä, että on joko stressaavan hiljaista tai niin paljon töitä, että niitä voisi tehdä yötä päivää, kiteyttää Julia.

Aika näyttää

Helsingin Energiakuljetukset hoitaa sähkö- ja kaukolämpöverkkojen kuljetus- ja nostotöitä. Tavalliseen työpäivään voi kuulua esimerkiksi puupylväiden kuljetusta, muuntamoiden vaihtoa ja nostotyötä, kaapelikeilojen kuljetusta ja varavoimakoneiden kuljetusta.

Asiakkaina yrityksellä on verkkoyhtiöitä, kuten Suomen Energia-Urakointi, Eltel ja Caruna.

Yrityksellä on Julian ja Pekan lisäksi kaksi vakituista työntekijää. Tällä hetkellä heillä on hyvä porukka kasassa, mutta kuljetusalan työntekijäpula on koetellut heitä.

– Osaavia työntekijöitä, jotka ovat valmiita sitoutumaan pienen yrityksen arkeen, on vaikea löytää.

Yrityksellä on kaksi nosturiautoa, joita työntekijöiden täytyy osata käyttää. Se hankaloittaa entisestään osaavien työntekijöiden löytämistä.

Julia on myös huomannut, että naisia ei sähköverkkojen parissa työskentelevissä yrityksissä juurikaan näy – ei heillä, eikä asiakkailla. Se ei ole Juliaa sinänsä haitannut, mutta hän kannustaa muitakin naisia alalle, jolla töitä löytyy.

Kuljetusalan haasteista Julialle tulee mieleen varmasti lähes kaikkien ratin takana työskentelevien jokapäiväinen pulma: missä on vessa. Ja vaikka paikka löytyisi niin, mihin saa ison ajoneuvon parkkiin? Etenkin pääkaupunkiseudulla isoja parkkipaikkoja ei ole ihan joka kulmassa.

Laajemman mittaluokan haasteina Julia mainitsee työvoimapulan lisäksi alan kustannuskehityksen. Polttoaineen hinnan nousu oli valtava taakka ja on sitä edelleen, vaikka tilanne onkin tasoittunut parin vuoden takaisesta. Myös muut kustannukset ovat kasvaneet samalla, kun esimerkiksi rakennusalan investoinnit ovat tyssänneet. Se on vaikuttanut myös Helsingin Energiakuljetusten kassavirtaan. Jos asiakas ei investoi, ei tarvita myöskään kuljetuksia.

- Tällä hetkellä meillä on hiljaista. Aika näyttää.

Kustannuksia pienelle yritykselle tuovat myös vastuullisuuteen ja vihreyteen tähtäävät toimet. Asiakkaan vaatimukset urakoitsijalle kohdistuvat myös aliurakoitsijaan. Sinänsä toimet ovat tulevaisuuden kannalta positiivisia, mutta jäävät pienen yrityksen maksettaviksi.

Helsingin Energiakuljetusten ajoneuvot ovat tällä hetkellä Euro 6 -päästöluokkaa, mikä on vaatimus.

Pienessä yrityksessä käyttövoimamurros ei tunnu vielä kovin konkreettiselta. Sähköverkkojen kanssa työskentelevänä Julia tietää, että sähköverkkoja vahvistetaan jo nyt sähköautojen yleistyessä. Raskaat ajoneuvot vaativat sähköverkoilta vielä hurjasti enemmän.

Julia ei kuitenkaan poissulje sitä, etteivätkö uudet käyttövoimat voisi olla tulevaisuudessa relevantteja myös pienelle yritykselle. Kustannukset ja latausinfran puute ovat tällä hetkellä vielä suurina kysymyksinä.

Maine, luotettavuus ja palvelu

Helsingin Energiakuljetusten kaltaisia yrityksiä on Julian mukaan paljon ja kilpailu on kovaa.

– Emme voi kilpailla hinnoilla, joten osaaminen ja maine korostuvat.

Monilla sähköverkkojen kanssa töitä tekevillä yrityksillä kuljetustoiminta ei ole päätoimiala. Siten esimerkiksi liikenneluvista ei välttämättä pidetä kiinni, vaikka kuljetus edellyttäisikin liikennelupaa. Asiakaskaan ei lupaa aina tarkista. Tähän Julia toivoisi huomion kiinnittämistä.

– Sääntöjen tulisi olla samat kaikilla.

Julian neuvona vastaavanlaisten ongelmien kanssa painiville yrittäjille on pysyä periksiantamattomana. Yrityksen maine, luotettavuus ja palveluun panostaminen kantavat, vaikka hinnoilla ei pystysikään kilpailemaan.

Digitaaliset ratkaisut ovat helpottaneet Helsingin Energiakuljetusten arkea. Ruutuvihot ovat vaihtuneet LogiAppsin digitaalisiin asiakirjoihin. Samassa paketissa on myös muun muassa työajanseuranta ja kalustonseuranta.

Verkkosivujen lisäksi Julia on perustanut yritykselle myös Facebook-sivun, jossa on hiljattain testattu maksettua mainontaa potentiaalisten asiakkaiden löytämiseen.

Liiketoimintaosaamista voisi Julian mukaan kuitenkin vahvistaa entisestään. Pohjana Julialla on SKALin Liikeyrittäjätutkintoon valmentava koulutus.

– Vuonna 2012 se oli kuukauden mittainen ja päälle liikelupakoe, joten kyllä sieltä tarttui kattavasti oppeja mukaan.

Pienessä yrityksessä aika on kuitenkin kortilla ja pitää valita, mihin aikansa käyttää.

– Yrittäjyys on sitä, että on joko stressaavan hiljaista tai niin paljon töitä, että niitä voisi tehdä yötä päivää.

Perheellekin täytyy jäädä aikaa. Vaikeinta yrittäjyydessä on Julian mukaan juuri työ- ja vapaa-ajan yhdistäminen. Kiireisinä aikoina työt valuvat väistämättä kotiin. Puolison joustavuus ja isovanhempien apu lapsiperheessä ovat olleet korvaamattomana apuna.

Neuvoja ja vertaistukea

Helsingin Energiakuljetukset on ollut SKALin jäsen kolme vuotta. Julia pitää alan etujärjestöön kuulumista turvana: apu on lähellä silloin, kun sitä tarvitsee. Neuvojen ja avun lisäksi Julia on saanut korvaamatonta vertaistukea SKAL nuorten verkostosta, johon hän on kuulunut verkoston perustamisesta lähtien.

– Meillä on todella kiva porukka kasassa. Vertaistuki on tärkeää, kun painimme samojen ongelmien kanssa. 

Julia on tällä hetkellä verkoston johtoryhmän varajäsenenä. Hän osallistuu mielellään verkoston tapaamisiin, jos vain suinkin ehtii. Verkoston innostamana hän osallistui myös oman alueyhdistyksensä, Helsingin Kuljetusyrittäjien, vuosikokoukseen. Yhdistyksen toimitusjohtaja Mikko Voutilainen saa kehut lähmpimästä vastaanotosta. Toistekin Julia voisi osallistua, sillä hän pitää alaan vaikuttamista tärkeänä.

Kuljetusalan tulevaisuudesta Julialla ei ole suuria visioita. Pienessä yrityksessä keskitytään kauteen ja asiakkaaseen kerrallaan. Aika näyttää, mitä tulevaisuus tuo.

Helsingin Energiakuljetukset Oy

  • Perustettu 2010
  • Helsinki
  • 4 työntekijää
  • 2 kuorma-autoa
  • Sähkö- että kaukolämpölinjojen kuljetus- ja nostotyöt