Jatkuuko perheyrittäminen – vai myydäkö uudelle?

Suomalainen kuljetusala on muuttunut vuosikymmenten aikana. Kun SKALin jäsenyrityksillä oli 2000-luvun alussa keskimäärin 1,9 autoa, on luku tänään jo 6,1 autoa. Yrityskoon kasvusta huolimatta SKAL on kaikenkokoisten kuljetusyritysten oma järjestö. Yksinyrittäjä on meille yhtä tärkeä kuin alan suurin konserni. Kaikki vaikuttamistyömme – tiestön kunnossapidosta polttoaineverotukseen – hyödyttävät jokaista yrittäjää, oli kalustossa yksi tai kolmekymmentä autoa.

Kuljetusala kulkee vastavirtaan. Yksinyrittäjyys on ollut Suomen työelämän megatrendi: vuosituhannen alusta heidän määränsä on tuplaantunut 200 000 suomalaiseen. Kuljetusalalla suunta on ollut työllistäviin yrityksiin.

SKALin tuore Kuljetusbarometri kertoo, että lähes puolet (46 %) kuljetusyrittäjistä suunnittelee omistajanvaihdosta seuraavan viiden vuoden aikana. Se on valtava määrä yrityksiä ja työpaikkoja, joiden tulevaisuus on ratkaistava lähivuosina.

Yleisesti Suomessa vain noin 20 prosenttia omistajanvaihdoksista tehdään perheen sisällä. Kuljetusalalla luku on kaksinkertainen. Se kertoo perheyrittäjyyden vahvuudesta: alalla, jossa yritys siirtyy sukupolvelta toiselle, siirtyvät myös arvot – työn tekemisen tapa, vastuunkanto ja asiakkaiden tuntemus.

Perheyritykset ovat suomalaisen elinkeinoelämän selkäranka. Ne eivät ole pörssiyhtiöiden kaltaisia kasvottomia tahoja, vaan juurevia, pitkäjänteisesti toimivia yrityksiä, jotka pitävät huolta sekä henkilöstöstään että kotikunnastaan. Kuljetusalalla tämä näkyy konkreettisesti, kun perheyrittäjä huolehtii ajoneuvokalustostaan, asiakkaasta ja työntekijästä.

Onnistunut omistajanvaihdos on kasvun mahdollisuus

Kun yrityksen omistus vaihtuu suunnitelmallisesti, hyötyjiä on monta. Työpaikat säilyvät ja uudet yrittäjät saavat valmiin toimintaympäristön. Myyjä saa turvan ja mielenrauhan, kun tietää työnsä jatkuvan. Hyvin toteutettu omistajanvaihdos on parhaimmillaan talouden elvyttäjä: osaaminen, kalusto ja asiakassuhteet eivät katoa, vaan siirtyvät eteenpäin. Logistinen kilpailukyky vahvistuu.

Valitettavan usein asiaa lykätään liian pitkään. Harvalla yrittäjistä on lainkaan suunnitelmaa omistajanvaihdoksesta. Kun päätöstä siirretään, mahdollisuudet kaventuvat - pahimmillaan hyvä yritys päätyy lopettamaan, vaikka jatkaja olisi ollut löydettävissä.

Toimivan yrityksen ostaminen on monelle aloittavalle yrittäjälle turvallisempi reitti kuin tyhjästä aloittaminen. Tähän tarvitaan kuitenkin tietoa, neuvontaa ja oikeudenmukaista verotusta. Omistajanvaihdoksen ei tulisi olla taloudellinen rangaistus, vaan kannuste yritystoiminnan jatkuvuudelle.

Omistajanvaihdos on hetki, jossa perinteet ja tulevaisuus kohtaavat. Se voi olla yrityksen paras mahdollisuus uudistua; ottaa käyttöön uutta teknologiaa, kasvattaa toimintaa tai löytää uusi markkina.

Omistajanvaihdos ei siis ole luopumista, vaan jatkuvuuden varmistamista. Kun se tehdään suunnitellusti ja oikea-aikaisesti, myös perheyrittäjyys voi jatkua, kasvaa ja kantaa koko Suomen taloutta – renkaat maassa ja katse tulevaisuudessa.

Suomen tulevaisuus tarvitsee enemmän yrittäjiä. Niitä, jotka jatkavat vanhempiensa työtä, niitä, jotka perustavat uuden tai ostavat jo toimivan yrityksen. Yritykset – mutta erityisesti kuljetusyritykset - pitävät elinvoimaa yllä koko maassa. Kuljetusyritys tuo polttoaineen, vie elintarvikkeet ja pitää teollisuuden rattaat pyörimässä. Koko yhteiskunta liikkuu.

Anssi Kujala

toimitusjohtaja

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry

PS. Omassa suvussani on toimittu kuljetusyrittäjinä 101 vuotta. Kummatkin veljeni ovat alan yrittäjiä, ja moni muu suvusta toimii tällä hienolla alalla. Vuonna 2009 luovuin pienestä omistuksestani kuljetusyrityksessä. Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtajana toimiessani yksi vastuualueeni oli omistajanvaihdoksiin liittyvä edunvalvonta ja palvelut. Luulen siis tietäväni vähintäänkin aavistuksen teemasta.