Jarkko Vartiamäki: Haluan luoda uskoa tulevaisuuteen

Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n (MKY) puheenjohtaja Jarkko Vartiamäki pitää kuljetusyrittäjien tilannetta metsäalalla haastavana ja vakavana. Hän arvioi tilanteen olevan kuitenkin myös odottava ja toiveikas.

Jarkko Vartiamäki ajoi elokuun alussa Helsinkiin SKAL:n jäsenyrittäjien edunvalvontaan liittyvään kokoukseen. Päivän mittaiseen reissuun soviteltiin myös tapaamisemme.

Alavuden Rantatöysästä kotoisin oleva Jarkko Vartiamäki on osallistunut aktiivisesti järjestötoimintaan vuodesta 2004 saakka. Silloin kolmekymppinen Jarkko
lähti isänsä kaveriksi Ikaalisten Kylpylään kokoukseen. Sanavalmiilla nuorella miehellä oli mielipiteitä, joten hän tuli heti valituksi mukaan työryhmätoimintaan.

– Kuusitoista vuotta jatkunut työ jäsenten etujen ajajana on edelleen mielekästä. Järjestötyössä yhden ihmisen aikaansaannoksia tai panosta ei voi mitata, mutta onnen tunteen saa yhteistyöllä saavutetuista tuloksista, Jarkko toteaa.

Vuosien kuluessa Jarkolle on kertynyt yhä vaativampia luottamustehtäviä. Metsäalan Kuljetusyrittäjien puheenjohtajuuden lisäksi hän on myös SKAL ry:n hallituksen jäsen.

Sakkaavatko koronarajoitukset koko alan?

Tällä hetkellä metsäpuolen kuljetuksissa koko maassa voi ajorytmi vaihdella nollasta kiireeseen. Kaikki odottelevat mitä on tulossa. Jarkko pohdiskelee sakkaavatko koronarajoitukset koko alan vai jatkuuko toiminta, ja millä tavoin?

– Olisi mukava sanoa, että metsäalan kuljetusyrittäjillä menee loistavasti, mutta MKY:n toiminnanjohtaja Kari Palojärven sanoja lainatakseni: vain sota ja heinäsirkat ovat näkemättä, kaikki muu on viimeisen vuoden aikana koettu.

Jo viime vuonna alkaneet Keski-Euroopan metsiä koetelleet tuholaisongelmat lisäsivät sahausmääriä ja sahatavaramarkkinat tukkeutuivat. Siitä seurasi menekin hiipuminen Suomessa ja kuljetuskaluston ylikapasiteettitilanne. Seuraavaksi oli vuorossa koronapandemia ja sen luoma epätietoisuus.

Jarkko arvioi, että aivan lähitulevaisuus on varmasti melko haastava. Suuri joukko yrittäjistä ei selviä tästä suvantovaiheesta.

Yli-investointien aikakausi

Vaikeuden alkoivat kertyä monelle yrittäjälle jo vuoden 2013 mitta- ja massamuutoksen astuttua voimaan. Alkoi yli-investointien aikakausi.

– Puoli vuotta ajettiin uudella kalustolla vanhoilla hinnoilla, sen jälkeen jäi käteen vaan investointien ihanuus ja ylikapasiteettitilanne.

Jarkko kertoo, että nykykalusto on valtavan kallista käyttää ja hankkia. Ennen mitta- ja massauudistusta 3-akselisen vaihtoon tarvittiin 70 000–90 000 euroa. Nyt uudistuksen jälkeen 4-akselisen vaihtoon tarvitaan lähes puolet lisää välirahaa.

– Olen miettinyt tätä paljon ja hartaasti. Kävikö meille niin, että tästä viimeisimmästä mitta- ja massauudistuksesta tuli teollisuudelle kaikkien aikojen kallein. Nyt
teollisuuden pitäisi lähteä rahoittamaan tilaamaansa mitta- ja massamuutosta.

Jarkko kertoo, että keskimääräinen tuotto alalla on liukunut tasaiseen alamäkeen monta vuotta.

– Vanhan viisauden mukaan, heikko tuottavuus ja huonosti töitä, on tilanne, jota ei tämäkään ala kestä. Varsinkin, kun lisätään kuormaan kaikki edellä mainitut haasteet.

Suurin pelkoni on kuitenkin metsäalan kuljetusyrittäjien motivaation hiipuminen. Sen vaikutukset siintävät jopa seuraaviin yrittäjäsukupolviin saakka.

Sittenkin valoa

Kun Jarkko pohtii tulevaisuutta vähän kauemmaksi, hän uskoo, että isot metsäalan investoinnit tuovat valoa kuljetusyrittäjien elämään.

– Meitä tullaan tarvitsemaan tulevaisuudessa enemmän kuin koskaan ennen.

Luotan siihen ja haluan omalta osaltani luoda uskoa kaikille alan toimijoille.

Puukuljetus maatilan lisäelinkeinosta päätoimialaksi

Jarkon oman yrityksen, Velj. Vartiamäki Oy:n toiminta alkoi maatilan lisäelinkeinona. Puuhamiehinä olivat Jarkon isä ja hänen kaksi veljeään. Meijeriin ajettiin maitoa traktorilla, ja vähän myöhemmin puuta sahalle.

Vuonna 1968 tehtiin ensimmäinen puunkuljetusta koskeva kulmotöissä opiskelun ohella. Aktiivisessa ajossa on neljä yhdistelmää ja yksi varalla.

– Hyvät työntekijät, kova usko omaan osaamiseen ja varmaan hitunen tuuriakin ovat taanneet yrityksen kohtuullisen nousujohteisen toiminnan. Kesän hiljaisempana ajoaikana vuosilomat laskevat kapasiteettiä, joten hiljaisistakin ajoista on aina selvitty. Tosin joskus yritys on laitettu jopa kiinni viikoksi. Yhdelle työntekijälle on töitä Alavuden asemalla. Meillä on siellä lastauspalvelu, jossa materiaalikoneella lastataan junaan puuta.

Jarkko on sitä mieltä, että myös SKAL:n jäsenyys on auttanut.

– Yrittäjälle on valtava apu siitä, että on yksi puhelinnumero, josta voi kysyä lähes mitä vaan. Yrittäjän aika on kortilla. Jos pitäisi yksin pähkiä ratkaisuja laillisuus-, oikeus- tai sopimusasioissa voisi siinä järki lähteä. Palojärven Karilta olen saanut vastauksen lähes kaikkeen, mitä olen häneltä keksinyt kysyä. Suosittelen kaikille, että käytätte SKAL:n palveluita, siitä varten te jäsenmaksua maksatte.

Kuljettajapula

Metsäalan kuljettajista on jatkuvasti pulaa, koska työ vaatii erityisosaamista. Kaiken kaikkiaan kuljetusalalle ei ehditä kouluttaa uusia tekijöitä riittävän nopeassa tahdissa.

– Meillä kuljettajat ovat yleensä pysyneet hyvin. Siihen vaikuttaa varmasti se, että opetamme kuljettajan aina työhönsä. Alallamme on monia tehtäviä, jotka
kuljettaja oppii vain tekemällä. Emme lähetä uutta kuljettajaa hoitamaan rankimpia keikkoja. Yksi vuosi ei tahdo riittää kaiken oppimiseen. Olemme myös halunneet tarjota kuljettajille laajat työterveyspalvelut erikoislääkäreineen.

– Kuljettajakoulutus on kallista, siksi koulutukseen pitäisi saada vain motivoituneita opiskelijoita. Muuten hukataan resursseja.

Lopuksi Jarkko haluaa muistuttaa, että tällaisina hankalina aikoina, kuljetusyrittäjä voi ammentaa voimaa ja iloa eniten perheestä, ystävistä ja hyvistä yhteistyökumppaneista. Henkilöistä, joiden puoleen voi vaikeana aikana kääntyä ja joihin voi luottaa.

Velj. Vartiamäki Oy
Perustamisvuosi: 1968
Omistaja: Jarkko Vartiamäki
Kotikunta: Alavus
Palvelut: raakapuukuljetukset ja
lastauspalvelut Alavuden asemalla
Kalusto: neljä yhdistelmäajoneuvoa
Henkilökunta: seitsemän vakituista
kuljettaa ja yksi tilapäinen
Toiminta-alue: Länsi-Suomi