Järkiauto

Reilut 70 vuotta sitten esitellyn Volkswagen Transporterin perinteet näkyvät selvästi uudessa Volkswagen Multivanissa. Tilojen käytettävyys ja toimintojen näppäryys ovat olleet näiden tila-autojen perimässä jo alusta alkaen. Uutuutena Multivanissa on ajoneuvon käyttämä energia, nyt osa matkasta kuljetaan sähköllä.

Lataushybridin toimintasäde on noin 40 kilometriä. Kun se on yhdistetty 1,4-litraiseen, 110 kW:n (150 hv) bensiinikäyttöiseen polttomoottoriin on saatu kokonaistoimintasäteeksi reilut 500 kilometriä.

Akuston 13 kilowattitunnin kapasiteetista on käytettävissä 10,4 kilowattituntia. Nopeimmillaan lataus onnistuu Type2 -latauspistokkeella 3,6 kW:n latausteholla vajaassa neljässä tunnnissa.

Multivanin 85 kW sähkömoottorin ja polttomoottorin yhteistyö on lähes huomaamatonta. Tarvittaessa polttomoottori käynnistyy avustamaan sähkömoottoria, joka yksinään pystyy nostamaan auton nopeuden reiluun moottoritienopeuteen. Täydellä latauksella kaupunkiajo on pelkkää juhlaa. Reilun kahden tonnin painoinen ajoneuvo liikkuu sähkömoottorin avulla ripeästi ja tarkka kuljettaja voi pidentää ajomatkaa käyttämällä energian talteenottoa eli rekuperaatiota hyväkseen. Kuusinopeuksinen DSG-vaihteisto toimii mainiosti molempien voimanlähteiden kanssa. Sähkötehosteinen ohjausvaihde mahdollistaa sekä kevyen kaupunkipyörittelyn sekä tunnokkaan ohjauksen valtateillä.

Kuljettajan istuin tarjoaa miellyttävää matkantekoa hieroen tarvittaessa kuljettajan selkää ja kuivaten sen hiestä – ilmastoituna. Mittariston sekä 10 tuuman monitoiminäytön seuraamiseen täytyy keskittyä ja niiden kaikkiin ominaisuuksiin tutustua kunnolla ennen ajoa, sillä mittariston ja näytön antama informaatio on runsasta. Esimerkiksi lämmityslaitteen säädöt voidaan tehdä monitoiminäytön ruutua koskettamalla.

Sähkökäyttöisen vaihteenvalitsimen logiikkaan tottumiseen meni hetki enemmän aikaa. Eteenpäin ajettaessa vipua pitää painaa alaspäin ja peruutusvaihde kytketään samasta vivusta työntämällä eteenpäin.

Auton ominaisuudet henkilöiden kuljetuksessa tulevat esille sen sisätiloissa. Alle viiden metrin (4 973 mm) pituiseen koriin on saatu laadukkaat tilat kuudelle henkilölle, tilat ovat helposti muunneltavissa tilanteen mukaan. Matkustamon istuimet voidaan järjestää oman mielen mukaan. Keskimmäiset istuimet voidaan kääntää
niin, että matkustajat istuvat vastakkain.

Sisääntuloa helpottavat molemmilla sivuilla olevat, sähkökäyttöiset sivuovet, jotka voidaan avata heilauttamalla jalkaa oven helman alla. Sama toiminta oli varusteena koeajossa olleessa autossa myös takaluukussa. Luukun takana on pieni tavaratila viimeisten penkkien alla. Kaikki tämä on saatu rakennettua alle kaksi metriä (1 907 mm) korkeaan autoon. Tällä on merkitystä, kun etsitään pysäköintipaikkaa matalista parkkihalleista. Uusi ladattava Multivan eHybrid sopii isolle perheelle tai yritykselle, joka tarvitsee toiminnassaan henkilöstön siirtoja.

Volkswagenin MQB-pohjalevyyn pohjautuva struktuuri tekee autosta tukevan ja sen päälle rakennettu kori tilavan. Kaikessa näkyy saksalaisen autorakennuksen perinne. Yksityiskohdat ovat hyvin toteutettuja, materiaalit laadukkaita ja kestäviä. Ladattava Plug in-Hybridi sopii henkilölle, jonka ajamat matkat ovat pääasiassa lyhyitä ja suuntautuvat kaupunkien keskustoihin. Tarvittaessa autolla voi taivaltaa myös pidempiä matkoja.