Olen ollut kahdesti virallisesti kuultavana Säätytalolla asiantuntijana ja epävirallisesti olemme usean toimijamme toimesta vaikuttaneet neuvotteluihin lukuisia kertoja. Säätytalon yksi iso kuuma peruna on ilmastopolitiikka, Suomen tavoitteet ja päästövähennyskeinot. Näistä on puhetta riittänyt – ja niillä on vaikutusta toimialaamme.
Eräs yksityiskohta on jakeluvelvoitteen korkea taso. Asiassa on myös paljon intressejä. Osalle se vaikuttaa omaan liiketoimintaan, osalle se on teollisuuspolitiikkaa ja osalle se on intohimoista ilmastonmuutoksen torjuntaa. Meille suurin huoli on se, että energiakustannukset ja liikkuminen eivät nouse liian suuriksi. Suomessa on jo nyt kilpailijamaitamme korkeammat logistiset kustannukset. Emme puhu vain omasta asiastamme vaan Suomen kilpailukyvystä.
Siksi haluamme torjua liian korkean jakeluvelvoitteen. Olemme tuoneet esiin myös faktat, jonka mukaan ensi vuoden alun jättikorotus ei ole edes tarpeen.
Säätytalon lisäksi näyttää siltä, että ilmastopolitiikan suunta on kääntymässä koko Euroopassa. EU voisi pitää tauon ympäristösäädösten laatimisessa, ehdotti Ranskan presidentti Emmanuel Macron puheessaan viime viikon torstaina. Macron on huolissaan, että uudet ympäristösäädökset vaarantaisivat uusien projektien rahoituksen. Hänen mukaansa Eurooppa on tehnyt ”enemmän kuin kaikki naapurinsa” ja ”tarvitsee nyt vakautta”.
Ruotsi linjasi, että he laskevat jakeluvelvoitetta 30,5 prosentista kuuteen prosenttiin ensi vuonna. Meillä taas on juuri nyt – kiitos SKALin toimien – jakeluvelvoite 13,5 prosenttia, mutta nousisi ensi vuoden alusta 28 prosenttiin. Asetelmat Suomen ja Ruotsin välillä kääntyisivät toisin päin.
Vahvistamattomien tietojen mukaan myös Saksan ympäristöministeriö valmistelee lakiesitystä, jossa jakeluvelvoitetta alennettaisiin.
Kysymys ei ole siitä, että maanosamme olisi välinpitämätön ilmastonmuutoksen torjunnassa. Kysymys on siitä, mitä olemme tuoneet esiin: toimivalla yhteiskunnalla on muitakin tavoitteita. Pitää olla kilpailukykyä, yrityksiä, työpaikkoja ja verotuloja.
Odotamme, että Säätytalolta tulee kuljetusyritysten kilpailukykyä vahvistavia päätöksiä.
Anssi Kujala
toimitusjohtaja
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
Kokoonnuimme viime viikolla 11.5. kolmanteen SKAL luottamushenkilöiden koulutuspolun tilaisuuteen. Yrittäjä, Uudenmaan Yrittäjien varapuheenjohtaja ja SKAL Nuorten verkoston hallituksen jäsen Patrik Björkman kertoi onnistuneesta yhteistyöstä kunnan ja muiden järjestöjen kanssa. Yrittäjä, SKALin varapuheenjohtaja Jari Välikangas kertoi vaikuttamistyöstä paikallistasolla. SKALin viestintäjohtaja Heini Polamo antoi vinkkejä, miten edistää kuljetusalan näkyvyyttä paikallisesti ja tehdä yhteistyötä median kanssa.
SKAL nuorten verkostossa luodaan kontakteja muihin kuljetusalalla toimiviin ja saadaan vertaistukea. Lisäksi verkosto tarjoaa nuorille alalla toimiville vaikuttamisväylän kuljetusalan asioihin. Verkostoon ovat tervetulleita 18–40-vuotiaat SKALin jäsenyrittäjät, yrityksen osakkaat, tulevan sukupolven edustajat ja työntekijät, mikäli SKALin jäsenyritys haluaa heidät ilmoittaa verkostoon. Verkostossa on mukana jo 80 nuorta ympäri Suomen.
Verkoston tapaamisia järjestetään muiden alan tapahtumien yhteydessä. Seuraava tapaaminen on Kuljetusmessujen yhteydessä Jyväskylässä lauantaina 27.5. Ilmoittautuminen tapaamiseen on päättynyt, mutta halutessasi mukaan, ole yhteydessä Merviin (p. 050 5351949, mervi.saukkoriipi@skal.fi). Tapaamisia on tulossa myös Power Truck Show’n ja SKAL Forumin yhteyteen. Tapaamisten välillä yhteyttä pidetään verkoston omassa Facebook-ryhmässä.
Paikallisyhdistys on lähimpänä jäsentä ja tuntee jäsenet parhaiten, joten vinkkaathan verkostosta sopiville jäsenille. Lisätietoa saat nuorten verkoston esitteestä.
Tavoitteena on löytää ja palkita vuosittain aktiivisesti toiminut yhdistys, jonka esimerkillä voidaan kannustaa paikallisyhdistyksiä monipuoliseen ja vilkkaaseen toimintaan sekä aktiiviseen jäsenhankintaan.
Kukin alueyhdistys voi esittää yhtä paikallisyhdistystä omalta alueeltaan 31.8. mennessä. Ehdotukset toimitetaan ehdotuslomakkeella.
Palkitseminen tapahtuu vuosittain SKAL Forumin yhteydessä. Vuoden paikallisyhdistys palkitaan kunniakirjalla, kiertopalkinnolla, yhdellä SKALin ammattipätevyyskoulutuspäivällä ja 1500 euron rahapalkinnolla yhdistystoiminnan vireyttämiseen ja jäsenhyödyn edistämiseen.
Viime viikkoja SKALissa on värittänyt vaikuttaminen hallitusohjelmaneuvotteluihin. Laitoimme viime viikolla kaikille jäsenille uutiskirjeen, jossa kävimme läpi erityisesti SKALin tavoitteita: SKAL Hallitusohjelmaspesiaali
Neuvottelut ovat käynnissä nyt kolmatta viikkoa. Säätytalon ryhmät ovat seuraavat:
SKAL on kontaktoinut tavoitteidemme kannalta oleelliset neuvotteluryhmät; heille on mennyt niin sähköpostia valituista teemoista kuin paperistakin postia. Toimitimme Säätytalolle ryhmille tuoreimmat ohjelmamme ja muutamia täsmämuistioita.
Suurimman haasteen SKALinkin tavoitteiden edistämiselle tekee asetettu julkisen talouden sopeuttamistavoite. Kuten puheenjohtaja Jani Ylälehto ja toimitusjohtaja Anssi Kujala SKAL Hallitsohjelmaspesiaalissa kirjoittivat ”Näin siksikin, että hallitusohjelmaneuvottelijoiden asettama kuuden miljardin säästötavoite on sellainen leikkuri, jossa jokainen verotuloja vähentävä tai menoja lisäävä tekijä on haasteellinen.”
Toivottavasti joka puolella teemme SKALissa, alueilla ja erikoisjärjestöissä töitä niin, että kuljetus- ja logistiikka-alan tavoitteet nousisivat esille ja saisivat ansaitsemansa huomion.
Tärkeä vaikuttamisen kanava on myös kummiyrittäjät. Mikäli olet hallitusneuvotteluissa mukana olevan kansanedustajan kummi, nyt kannattaa olla yhteydessä.
Tavoitteenamme on nimetä jokaiselle 200 kansanedustajalle oma kummiyrittäjä jäsenyrittäjiemme keskuudesta, sillä alan yrittäjä on paras henkilö konkretisoimaan kulloinkin valmistelussa olevan päätöksenteon vaikutuksia alalle.
Järjestimme kummiyrittäjille koulutustilaisuuden huhtikuussa. Jos olet kiinnostunut kummiyrittäjyydestä, mutta et päässyt tilaisuuteen, voit katsoa tallenteen tilaisuudesta täältä.
Aktiivisia kuljetus- ja logistiikka-alan kehittämisestä kiinnostuneita yrittäjiä tarvitaan edelleen. Vielä ehdit ilmoittautua mukaan täällä.
SKAL ja Suomen Tieyhdistys muistuttavat hallitusneuvottelijoita siitä, että Suomen kilpailukyky rapistuu, jos tiestöön ei satsata. Hyväkuntoinen tiestö on myös toimiva päästövähennyskeino. Joukko yrityksiä järjestöjä luovuttivat Tievetoomuksen hallitusohjelmaneuvottelijoille maanantaina 8.5.2023. Yhteensä 1 072 yritystä ja järjestöä jakavat yhteisen huolen tiestön nykykunnosta ja siihen osoitetuista resursseista.
Julkaisimme viime viikolla 9.5.2023 EU-vaikuttamisen painopisteet 2023 -ohjelman, joka kokoaa liikenteen ajankohtaiset EU-vaikuttamisen aiheet yksiin kansiin; muutoksia on tulossa muun muassa mitta- ja massadirektiiviin sekä hiilidioksidipäästönormeihin.
Tutustu ohjelmaan täällä.
Huhtikuussa julkaistu Kuljetus ja logistiikka-alan työvoiman saatavuuden turvaaminen -ohjelma kattaa kuljetusalan näkemykset alan työvoiman saatavuuden haasteista. Ohjelma esittää keinoja, joilla työvoiman saatavuus voidaan turvata. Tutustu ohjelmaan täällä.
Julkaisemme vielä ennen kesää Teiden talvihoito -ohjelman, joka julkistetaan liittokokouksessa Rovaniemellä 10.6.
Väyläviraston teettämä tutkimus kertoo, että tienkäyttäjien tyytyväisyys maanteiden talvihoitoon nousi valtakunnallisesti kaikilla osa-alueilla lähes aikaisemmalle tasolle talvella 2022–2023. Pääteiden talvihoitoon oltiin jälleen tyytyväisempiä kuin muiden teiden talvihoitoon.
SKAL on mukana Kuljetus 2023 -messuilla, jotka pidetään ensi viikolla 25.-27.5.2023 Jyväskylän Paviljongissa. Osastomme B-100 sijaitsee aivan B-hallin ovensuussa. Osastollamme tapaat SKALin asiantuntijoita, SKAL nuorten verkoston edustajia ja perjantaina iltapäivällä myös yhteistyökumppanimme AKL-Sertifiointi Oy:n kaverit.
Varaa maksuton pääsy messuille tästä koodilla LHWANR.
Seuraavassa Lakitietoa teille -webinaarissa tiistaina 6.6. klo 9-10 SKALin lakimies Hanna-Liisa Hammarén kertoo rahdinkuljettajan vastuusta. Ilmoittaudu mukaan viimeistään maanantaina 5.6. klo 15 täällä.
Perinteinen SKAL Golf järjestetään SKALin liittokokouksen yhteydessä perjantaina 9. kesäkuuta klo 10 alkaen Santa Claus Golf Clubilla Rovaniemellä. Kilpailu on tarkoitettu SKALin jäsenille ja yhteistyötahoille sekä seuralaisille. Osanottajamäärä on rajoitettu 36 pelaajaan – mukaan mahtuu vielä! Ilmoittaudu viimeistään 26.5. Tervetuloa mukavaan golfporukkaan!
SKAL Forum -tapahtuma pidetään 23 tunnin Helsinki-Tallinna risteilynä lauantaista sunnuntaihin 28.-29.10.2023 Viking XPRS -aluksella. Tule mukaan verkostoitumaan, kuulemaan monipuolisia asiantuntijaesityksiä ja rentoutumaan risteilylle, vaikka ystävien ja perheen kanssa.
Ohjelma on monipuolinen: asiaa paikallisyhdistystoiminnasta, ajankohtaisista kuljetusalan asioista, edunvalvonnasta ja yhteistyökumppaneidemme uutuuksista. Tapahtumassa jaetaan myös Vuoden paikallisyhdistys -palkinto.
Tarkempi ohjelma julkaistaan ja ilmoittautuminen aukeaa lähiviikkoina.
SKAL ja Metsäalan Kuljetusyrittäjät ovat mukana Power Truck Show -messuilla 11.-12.8.2023 Alahärmässä näytteilleasettajana. Osastolla pääset kokeilemaan simulaattoreilla yhdistelmäajoneuvon lastaamista ja ajoa. Kannattaa houkutella myös nuorempi polvi yrityksestänne mukaan matkaan!
Osastomme U140 on aivan pääsisäänkäynnin lähellä ja tunnistat sen myös Scanian patanokasta vuodelta 1954. Varaa aika jo kalenteristasi ja tule turisemaan kanssamme!
Kumppaneinamme tapahtumassa ovat Metsämiesten Säätiö, Metsähallitus, Metsätalous Oy, Scania Suomi Oy, StoraEnso ja UPM.
Viestintäjohtaja Heini Polamo toimii viestintätiimin esihenkilönä sekä Kuljetusyrittäjä-median päätoimittajana. Heini vastaa järjestön ulkoisesta ja sisäisestä viestinnästä, SKAL-brändistä ja Kuljetusyrittäjä-mediasta sekä tuote- ja palvelumarkkinoinnista.
Viestinnän asiantuntija Kirsi-Mari Peltopakka vastaa SKALin sähköisen viestinnän ja sosiaalisen median kanavien ylläpidosta, sisällöntuotannosta ja kehittämisestä sekä toimii viestinnän ja markkinoinnin sähköisten työkalujen pääkäyttäjänä. Kirsi on myös Kuljetusyrittäjä-median toimittaja.
Viestinnän asiantuntija Anna Yli-Saunamäki vastaa toimituspäällikkönä Kuljetusyrittäjä-median sisällöstä. Anna huolehtii myös päivittäisestä yhteydenpidosta median kumppaneihin sekä hoitaa tiedotukseen, julkaisumateriaaleihin ja tapahtumiin liittyviä tehtäviä.
Viestinnän tiimiä vahvistaa toukokuusta elokuuhun myös digiviestinnän suunnittelija Veera Tikka. Hän hoitaa markkinointiviestintään, verkkosivuihin ja sosiaaliseen mediaan liittyviä tehtäviä muun tiimin tukena.
Touteutimme ensimmäisen koulutus-ja tapahtumauutiskirjeen jäsenille viime viikolla 11.5. tarkoituksena kiteyttää lähiaikojen koultus- ja tapahtumatarjontamme. Lähetämme koultutuksiin ja tapahtumiin keskittyvän uutiskirjeen jatkossa kolmesti vuodessa, seuraavaksi elokuussa.
SKAL JärjestöExtra on lähetetty Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n ja sen jäsenyhdistysten luottamushenkilöille, kummiyrittäjille ja toimihenkilöille sekä muille kiinnostuneille SKAL-yhteisön jäsenille.