vuoden ensimmäisessä JärjestöExtrassa on taas tuhdisti asiaa. Tammikuun alkuviikkoina olemme summanneet sitä, mitä olemme saaneet aikaan viime vuonna. Aiemminkin olemme tästä viestineet, mutta löydät Vaikuttamisen vuosi -asiakirjan myös tästä viestistä.
Näinä päivinä jäsenemme saavat jäsenmaksulaskut. Siinä kohtaa joku saattaa pohtia, kannattaako järjestön jäsenyys ja mitä hyötyä siitä on. Myös teiltä järjestömme aktiivitoimijoilta saatetaan sitä kysyä. Ei liene yllätys, että minun mielestäni varmasti kannattaa olla jäsen. Tuon esiin muutaman näkökulman.
SKAL on luotettava toimija, joka tuo esille uskottavat laskelmat ja perustelut. Meillä on käytössämme tarvittavat vaikuttamisen verkostot. SKAL toimii jäsenyritysten hyödyksi monin eri tavoin. Palvelemme yrityksiä ajantasaisella viestinnällä, neuvonnalla ja koulutuksin.
Jäsenyritys saa meiltä ymmärrettäviä neuvoja muun muassa kuljetustoiminnassa ja kustannuslaskennassa, laatujärjestelmissä, yritysmuodon muutoksissa sekä mahdollisissa sopimus- ja riita-asioissa yrityksesi elinkaaren kaikissa vaiheissa. Jäsenten käytössä on kuljetusalaan erikoistuneiden lakimiesten neuvontapalvelut jäsenmaksuun kuuluvana. Seuraamalla viestintäämme pysyt ajan tasalla. Lisätietoja näistä: skal.fi/hyodyt-jasenyydesta.
Joku saattaa kysyä vaikuttamistyömme tuloksia euromääräisesti. Pyrin tiivistämään vain muutaman tähän:
Vuonna 2024 polttoainekustannukset kuljetusyrityksille työmme myötä ovat 240–260 miljoonaa euroa alemmat vuositasolla. Polttoaineveroa laskettiin, joka on historiallinen päätös. Jakeluvelvoitteen tuplaaminen peruttiin. Näiden päätösten vaikutus dieselin hintaan on noin 20 senttiä/litra verrattuna siihen, ettei niitä olisi tehty.
Hallitus päätti panostaa tiestön kehittämiseen. Esimerkiksi korjausvelkaa vähennetään tänä vuonna 250 miljoonalla eurolla. Tämä korjausvelkapaketti on kokonaan uusi, SKALin ajama painotus. Sen myötä teitä päällystetään 4000 kilometriä aiemman 1500 kilometrin sijasta.
Minä ehdin juuri käydä yhden keskustelun jäsenmaksusta – siinä riitti keskustelua näistä edellä mainituista luvuista ja pointtaamalla tärkeimmät palvelumme.
Kun toimimme päivittäin kuljetusyritysten puolestapuhujana, on tärkeää, että jokainen suomalainen kuljetusyritys on mukana.
Ensisijainen tehtävämme Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:ssä on puolustaa kotimaisia kuljetusyrityksiä. Jotta pystymme tuota työtä tekemään, on tärkeää että jokainen kuljetusyritys olisi jäsenemme. Emme voi tehdä tätä ilman kattavaa verkostoa – mikään ei synny itsestään.
Pidämme Suomen liikkeessä – mutta tarvitsemme siihen jokaisen kuljetusyrittäjän tuen.
Anssi Kujala
toimitusjohtaja anssi.kujala@skal.fi
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
SKAL julkaisi kolmatta kertaa Vaikuttamisen vuosi -koosteen, joka arvioi sitä, miten SKAL onnistui viime vuoden aikana tehtävässä kuljetus- ja logistiikkayritysten vaikuttamistyössä.
– Tuomme esiin myös, miten ja millaisin keinoin teemme työtä kuljetusyritysten puolesta. Tulosten aikaansaaminen on pitkäjänteistä työtä, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
SKALille tärkeintä vuonna 2023 oli, että kesäkuussa vahvistetussa uudessa hallitusohjelmassa on polttonesteiden hintaa alentavia linjauksia ja lisämäärärahoja tiestölle.
– Näissä onnistuimme. Pitkään jatkuneiden jakeluvelvoitteen ja veronkorotusten aika on ohi. Jakeluvelvoitetta on laskettu jo viime vuonna ja se pysyy nyt alhaisella tasolla. Polttoaineveroa laskettiin historiallisesti nyt ensimmäisen kerran, sanoo Kujala
SKALin tuoreen logistiikka-alan EU-ohjelman mukaan EU-lainsäädännössä on huomioitava vahvemmin Suomen kilpailukyky ja päästövähennysten kustannustehokkuus.
– Kaikissa EU-linjauksissa on otettava vahvemmin huomioon Suomen erityisolot ja kaluston koko. Kilpailukyvyllä on valtava vaikutus kuljetusyritysten toimintaan, kansainväliseen kauppaan ja yritysten sijoittumiseen. Esimerkiksi tavaroiden liikkumista maiden välillä ei tule estää turhalla sääntelyllä, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Valtiopäivien avajaiset ovat 7. helmikuuta, eduskunta on siis vielä istuntotauolla ja kansanedustajia saattaa tavata normaalia helpommin maakunnassa. Esimerkiksi kummiyrittäjä Raimo Pohjanen tapasi edustajaansa Katri Kulmunia 8.1. ja kävi läpi mm. taloustilannetta ja tiestön kuntoa. Jos olet tavannut edustajaasi ja unohtanut laittaa tiedon ja kuvan meille (viestinta@skal.fi) tee se nyt. Muutama rivi riittää: edustajan nimi ja milloin tapasitte ja missä sekä onko jotain muuta mielenkiintoista. Kuvajako someen on aina hyvä!
Juha Rahkola kirjoitti blogin kummiyrittäjätoiminnasta. Kuvassa kansanedustaja Janne Heikkinen ja kummiyrittäjä Juha Rahkola.
Lakitietoa teille -webinaarisarja jatkuu koko kevään ajan. SKAL tarjoaa infot jäsenilleen maksutta. Ilmoittauduthan webinaaria edeltävänä arkipäivänä viimeistään klo 15.
Tiistai 6.2.2024 klo 9.00-10.00 Liikenneturvallisuuden vaarantaminen – mitä tämä tarkoittaa ammattikuljettajan kannalta?
Hanna-Liisa Hammarén, lakimies, SKAL ry Ilmoittaudu tästä
Tiistai 5.3.2024 klo 9.00-10.00 Kuorman varmistamisen muuttuneet säädökset
Jouni Bergroth, johtava asiantuntija, SKAL ry Ilmoittaudu tästä
Tiistai 9.4.2024 klo 9.00-10.00 Kuljetusalan arvonlisäverotukseen liittyviä erityiskysymyksiä
Sami Svinhufvud, lakimies, SKAL ry Ilmoittaudu tästä
Tiistai 7.5.2024 klo 9.00-10.00 Mitta- ja massadirektiivin uudistaminen
Petri Murto, johtaja, SKAL ry Ilmoittaudu tästä
Tiistai 4.6.2024 klo 9.00-10.00 Kuljetussopimuksen ja työsopimusten yhteensovittaminen
Hanna-Liisa Hammarén, lakimies, SKAL ry Ilmoittaudu tästä
Kolmatta kertaa järjestettävä SKAL Liikenteessä -päivä pidetään keskiviikkona 20.3.2024. Edellisten vuosien tapaan luvassa on mukavia kohtaamisia ympäri Suomen. Päivän aikana SKALin toimihenkilöt vierailevat kuljetus- ja logistiikkayrityksissä ja tutustuvat niiden toimintaan ja arkeen. Tavoitteena on tuoda lisää myönteistä näkyvyyttä alalle ja järjestölle sekä korostaa kuljetusalan merkityksellisyyttä ympäri Suomen.
Edustatko yritystä, joka tutustuttaisi parin tunnin ajan skalilaista kuljetusyrityksen päivään? Yrityksellä ei tarvitse olla toimipistettä, vaan skalilainen voi istahtaa kyytiin seuraamaan päivää. Etsimme isäntäyrityksiä ympäri Suomen. Kutsu meidät kylään tästä.
Sait 24.1. osoitteesta viestinta@skal.fi kutsun Teams-tilaisuuteen, joka järjestetään tiistaina 6.2. klo 15-16 Teams-alustalla. Tuloksia käytetään SKALin visuaalisen identiteetin uudistuksessa. Tilaisuuden aikana tuotamme laatusanoja, jotka kuvaavat SKALin tapaa toimia. Harjoitus tehdään kumppanimme Werkligin opastuksella.
Tule mukaan! Tilaisuuteen voi tulla ilman ennakkovalmistautumista, tarvitset vain tietokoneen ja nettiyhteyden. Kutsumme mukaan JärjestöExtran vastaanottajat. Jos tiedät muita SKALin piirissä työskenteleviä, jotka olisivat kiinnostuneita, ilmoitathan meille osoitteeseen: viestinta@skal.fi.
Vuoden ensimmäinen Kuljetusyrittäjä julkaistaan heti helmikuun alussa.
Lehden teemana on kilpailukykyinen Suomi.
Numerosta löydät muun muassa kangasniemeläisen Kuljetus A. Lindholmin sekä salolaisen RANLEn haastattelut.
Lehdessä on tiivis katsaus alan ajankohtaisiin aiheisiin: mm. Kuutiopäivän seminaarin annista, kustannusindeksistä ja vuoden ensimmäisen Kuljetusbarometrin tuloksista.
Tutustu lehteen myös verkkosivuillamme kuljetusyrittaja.fi ja jaa suosikkijuttusi somessa käyttämällä hashtagia #kuljetusyrittäjä, tägää myös halutessasi meidät @skalry.
Jäsenyydelläsi varmistat, että sinun, yrityksesi ja koko suomalaisen kuljetusalan puolesta tehdään tehokasta palvelu- ja vaikuttamistyötä jokaisena päivänä. Maksamalla jäsenmaksun varmistat, että SKALin kaikki palvelut ja edut ovat käytössäsi myös jatkossa.
Jäsenmaksulaskusi eräpäivä on 29.2.2024 tai kahdessa erässä maksamalla ensimmäinen eräpäivä 29.2.2024 ja toinen 1.8.2024. Huolehdithan, että käytät maksaessasi laskulla olevaa tilinumeroa FI44 5541 2820 0153 20 sekä viitettä, niin lasku kohdistuu kerralla oikein.
Olethan yhteydessä jäsenrekisteriin, jos et ole saanut 9.2. mennessä vuoden 2024 jäsenmaksulaskua: jasenrekisteri@skal.fi
Kuljetuskuutiossa on vapaita neliöitä sopuhintaan. Vuokraamme toimitilaa Helsingin Haagasta läheltä Hämeenlinnanväylää. Kulkuyhteydet ovat sujuvat ja parkkipaikkoja löytyy. Toimitiloihin on yhdistettävissä myös koulutusluokkien käyttöä.
SKAL JärjestöExtra on lähetetty Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n ja sen jäsenyhdistysten luottamushenkilöille, kummiyrittäjille ja toimihenkilöille sekä muille kiinnostuneille SKAL-yhteisön jäsenille.