Kohtuullinen jäsenpito viime vuonna – oltiinko SKALiin tyytyväisiä?
Järjestömme toiminnassa viime vuosi on paketissa ja on syytä katsoa, missä onnistuimme. Tässä viestissä on mukana Vaikuttamisen vuosi -asiakirja, joka kertoo tiiviisti edunvalvontatyömme tuloksista. Yksi armoton mittari on jäsenkehityksemme, joka kertoo – mutta vain osin – siitä kuinka tyytyväisiä kuljetusyrittäjät ovat toimintaamme.
Ensin hyvät uutiset: Vuosi 2022 oli jäsenkehityksen osalta kymmeneen vuoteen nettokehitykseltään paras. Meille tuli enemmän uusia jäseniä ja erosi vähemmän kuin aiempina. Hyvä.
Sitten huonot uutiset: luku oli kuitenkin vielä miinusmerkkinen, vaikkakin esimerkiksi reilut puolet pienempi kuin toissavuotena.
Asiaa voi tarkastella monin tavoin. Pitkän aikavälin tarkastelussa viimeisen 32 vuoden aikana SKALin jäsenkehitys on ollut plus-merkkinen vain kaksi kertaa. Nämä ajoittuvat 1990-luvulle. Siihenkin nähden kehitys oli lohdullinen: teimme varmuudella jotain oikein, palvelimme jäseniämme ja vaikutimme heidän puolestaan. Muuten emme olisi päässet eteenpäin.
Samaan hengenvetoon on hyvä todeta, että yrityskoko kasvaa. Vuonna 1990 järjestömme jäsenyrityksissä oli reilut 16 000 autoa kun niitä nyt on noin 22 000. Järjestäytymisasteemme on tällä mittarilla kohtuullisen hyvä.
Miinusmerkkiseen jäsenkehitykseen emme kuitenkaan voi tyytyä, vaan pitää pystyä parempaan. Tämä vaatii toimenpiteitä meiltä kaikilta ja kaikilla toiminnan tasoilla. Tässä viestissä kerrotaan mm. paikallisyhdistyskilpailusta, jonka tavoitteena on löytää ja palkita vuosittain aktiivisesti toiminut yhdistys, jonka esimerkillä voidaan kannustaa paikallisyhdistyksiä monipuoliseen toimintaan sekä aktiiviseen jäsenhankintaan.
Jokainen meistä voi omalla esimerkillään ja toimillaan vaikuttaa, että yhä useampi kuljetusyrittäjä on mukana alan puolustajajärjestössä.
Anssi Kujala
toimitusjohtaja
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
Tavoitteena on löytää ja palkita vuosittain aktiivisesti toiminut yhdistys, jonka esimerkillä voidaan kannustaa paikallisyhdistyksiä monipuoliseen ja vilkkaaseen toimintaan sekä aktiiviseen jäsenhankintaan.
Kukin alueyhdistys voi esittää yhtä paikallisyhdistystä omalta alueeltaan 31.8. mennessä. Ehdotukset toimitetaan ehdotuslomakkeella.
Palkitseminen tapahtuu vuosittain SKAL Forumin yhteydessä. Vuoden paikallisyhdistys palkitaan kunniakirjalla, kiertopalkinnolla, yhdellä SKALin ammattipätevyyskoulutuspäivällä ja 1500 euron rahapalkinnolla yhdistystoiminnan vireyttämiseen ja jäsenhyödyn edistämiseen.
Harkitseeko paikallisyhdistyksesi sulautumista toiseen tai nimen vaihtoa? SKALin elokuussa 2022 vahvistetun viestintä- ja brändistrategian mukaan SKAL-yhdistyksiä suositetaan liittämään nimeensä “SKAL”, vrt. SKAL Tahko ry. Yhtenäinen nimeämiskäytäntö ja SKAL-nimen vahvistaminen antaa koko järjestöllemme lisää painoarvoa. SKAL-nimeä voi alkaa käyttää myös ilman rekisterimuutosta, markkinointinimen tapaan.
Jos olet muuttamassa yhdistyksesi nimeä tai haluat ottaa käyttöön SKAL-markkinointinimen, ole yhteydessä SKALin viestintään tai jäsenrekisteriin, niin varmistetaan, että nimen käytölle ei ole esteitä. Paikallisyhdistys saa myös käyttöönsä oman logon omakustannushintaan.
SKALin verkkosivut uudistuvat 1.2. Nykyisillä sivuilla olleet paikallisyhdistyssivut poistuvat vähäisen käytön vuoksi. Suosittelemme perustamaan paikallisyhdistyksellenne Facebook-sivun, joka on helppo ja nopea viestintäkanava. Facebook-sivulla voi jakaa esimerkiksi tietoa ja kuvia tapahtumistanne ja toiminnastanne. Facebook-sivu ei sovellu luottamuksellisen tiedon jakoon. Jos tarvitsette apua Facebook-sivun luomiseen, olkaa yhteydessä SKAL viestintään: viestinta@skal.fi.
Koulutuspolun ensimmäinen koulutusilta pidettiin etäyhteyksin tiistaina 24.1.2023. Paikalla oli lähes 50 aktiivista ja innostunutta SKAL luottamushenkilöä.
Koulutuksen aluksi tammikuussa SKALin järjestöjohtajana aloittanut Arto Kämppi esittäytyi ja pyysi paikallisyhdistysten toimijoita olemaan yhteydessä matalalla kynnyksellä. SKALin lakimies Hanna-Liisa Hammarén muistutti puheenvuorossaan kilpailuoikeudellisista asioista, jotka koskettavat myös paikallisyhdistysten toimintaa. SKALin kilpailuoikeudelliset ohjeet löytyvät jäsennetistä. Paikallisyhdistyksen vuosikokouksen järjestämistä käytiin läpi käytännönläheisesti SKAL Pohjois-Suomen toiminnanjohtaja Taavi Heikkisen johdolla. Juha Rahkola Kalajoelta antoi vielä muutaman kokemuksen tuoman vinkin kokousten onnistuneeseen järjestämiseen. Illan päätteeksi viestinnän ajankohtaisista asioista ja SKAL-brändin kehittämisestä kertoi viestintäpäällikkö Heini Polamo.
SKAL Johdon päivässä 19.1. jaettiin uusia tunnustuksia. Paras jäsenhankkija -kunniakirjan sai toimitusjohtaja Pia Vuori Sisä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry:stä. Paras jäsenkehitys -kunniakirja myönnettiin SKAL Pohjanmaalle ja sen vastaanotti toiminnanjohtaja Riikka Kauppinen. Onnittelut voittajille!
Vuosi 2022 oli kuljetus- ja logistiikka-alalle haastava. SKAL toimi vuoden aikana kuljetusyritysten puolesta monella rintamalla. Koostimme yhteen vuoden 2022 keskeisiä toimenpiteitä, haasteita ja työmme tuloksia. Vaikuttamisen vuosi -asiakirjassa esitellään muun muassa kärkiteemat, teemat, joihin olemme vaikuttaneet ja lausuneet, keskeisiä kuljetusbarometrin tuloksia ja EU-vaikuttamisen painopisteitä.
Käyttövoimaraportista ilmenee, että raskas liikenne pystyy vastaamaan ilmastohaasteisiin, jos liikenteen sähköistymisen rinnalla panostetaan myös kaasuun ja vetyyn. Esitämme 12 toimenpidettä, joilla luodaan edellytyksiä investoida kuljetuskalustoon ja jakeluinfraan.
Tilaa raporttia paikallisyhdistyksellesi SKALin palvelutoimistosta: palvelu@skal.fi.
Kuljetusyrittäjät ovat tyytymättömiä tiestön talvihoitoon, selviää tuoreesta Kuljetusbarometrista, johon vastasi 641 kuljetusyrittäjää. Huonokuntoinen tiestö aiheuttaa ongelmia raskaalle liikenteelle ja lisää myös kuljetusyrityksien kustannuksia.
– On ollut useita tilanteita, joissa tiestön talvihoito ei ole vastannut tarpeita. Tilanne ei ole hyväksyttävä, toteaa SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
SKAL on mukana maantieliikenteen järjestöjen yhteisessä LiikenneSuomi-kampanjassa. Kampanjan tarkoituksena on tuoda ilmi maantieliikenteen yritysten tärkeyttä eduskuntavaalien alla. Suomen kilpailukyky suhteessa muihin maihin ei saa heiketä, painottavat SKAL, Linja-autoliitto ja Taksiliitto. Kampanja julkaistaan tänään torstaina 26.1. LiikenneSuomi-seminaarissa Pikkuparlamentissa.
Järjestöjohtaja Arto Kämppi vastaa järjestötoiminnan ja sisäisten palvelujen toteuttamisesta, toimii tiiminsä esimiehenä ja kuuluu johtoryhmään. Jäsenrekisterin ylläpitäjä Nina Anttila toimii SKALin Kilta-jäsenrekisterin pääkäyttäjänä ja hoitaa jäsenlaskutuksen. Nina hoitaa myös SKALin koulutuksiin ja niiden laskutukseen liittyviä työtehtäviä. Tapahtumakoordinaattori Sanna Hämäläinen vastaa SKALin sisäisten ja ulkoisten tapahtumien tuottamisesta ja niiden markkinoinnista. Sanna vastaa myös Kuljetuskeskusten Liitto ry:n hallintotehtävistä ja tuottaa liiton tapahtumat. Toimistosihteeri Salla Laurin hoitaa SKALin puhelinvaihdetta ja aulapalveluita sekä avustaa Metsäalan Kuljetusyrittäjien jäsenviestinnässä ja tapahtumien järjestämisessä. Järjestösihteeri Mervi Saukkoriipi työskentelee Rovaniemen toimistolla ja hoitaa myös SKAL Pohjois-Suomen, Metsäalan Kuljetusyrittäjien ja SKAL Suoritealojen työtehtäviä sovitun työnjaon mukaisesti. Mervi pyörittää myös SKAL Nuorten verkostoa, avustaa tapahtuma-, kokous- ja koulutusjärjestelyissä sekä palvelee jäseniä kuljetusalaan ja yrittäjyyteen liittyvissä asioissa.
Vuoden ensimmäinen Kuljetusyrittäjä julkaistaan helmikuun alussa.
Suomi liikkeessä -teemaisessa lehdessä esitellään suurta mielenkiintoa herättänyt raportti raskaan liikenteen käyttövoimista ja eduskuntapuolueille suunnattu liikenne- ja logistiikka -aiheinen kysely sekä
kuljetusalalle tuttuja eduskuntavaaliehdokkaita.
Yrittäjähaastatteluissa ovat Kuljetusliike Ilves & Ilves Ky Lappeenrannasta (kannessa) ja Saarenkylän Käyttöosa Oy Rovaniemeltä.
Profiili-palstalla Energiateollisuus ry:n Joona Turtiainen avaa, mistä energiakriisi oikein lähti. SKALin Petri Murto puolestaan kertoo, miksi diesel on tällä hetkellä niin kallista.
SKAL liikenteessä -päivä pidetään toista kertaa torstaina 16.3.2023. Päivän tavoitteena on saada myönteistä näkyvyyttä alalle ja järjestölle, korostaa alan merkityksellisyyttä sekä tukea vaikuttamistyötä ja alan näkyvyyttä tuomalla esille alan haasteita. Haluamme haastaa teidät mukaan päivään!
Viimevuotiseen tapaan kuljetusyritykset voivat kutsua SKALilaisen kylään kampanjapäivänä. Lisäksi kuljetusyritysten henkilökunta on tervetullut aamukahvitilaisuuksiin Shell- ja St1-asemille. Aamukahvipaikat julkaistaan helmikuun aikana. Lisätietoja kampanjapäivästä julkaistaan helmikuun uutiskirjeissä.
SKAL Forum -tapahtuma järjestetään 27.-29.10.2023 Helsinki-Tukholma-risteilyllä. Forum sisältää myös muun muassa järjestökurssin, SKAL Nuorten tapaamisen, KTK Johdon päivän sekä yhteistyöjäseniemme näyttelypisteitä. Ota SKAL Forum ja sen ajankohta puheeksi jo vuosikokouksessanne ja merkitkää kalenteriin ylös! Lisätietoja tapahtumasta saat kevään aikana uutiskirjeistämme ja verkkosivuiltamme.
Lisätietoja tapahtumasta:
Arto Kämppi, järjestöjohtaja, arto.kamppi@skal.fi, p. 09 478 99335
Sanna Hämäläinen, tapahtumakoordinaattori, sanna.hamalainen@skal.fi, p. 09 478 99357
SKAL on jälleen mukana kuljetusmessuilla! Parin vuoden tauon jälkeen Kuljetus 2023 –messut pidetään 25.-27.5.2023 Jyväskylän Paviljongissa. Tapaat SKALin tiimiä osastollamme B-100 aivan B-hallin oven suussa. Tiedotamme jäsenistöä messuista kevään uutiskirjeissä.
SKAL ry:n jäsenmaksuihin tuli muutoksia vuoden 2023 alussa. Jatkossa perusmaksun (310 €) maksavat jäsenyritykset, joilla on enintään yksi kaupallisissa kuljetuksissa käytettävä moottoriajoneuvo.
Jäsenyritykset, joilla on useampi kuin yksi kaupallisissa kuljetuksissa käytettävä moottoriajoneuvo, maksavat perusmaksun lisäksi kaikista moottoriajoneuvoista automaksun näiden moottoriajoneuvojen lukumäärän perusteella enintään 50 moottoriajoneuvoon asti.
Vuoden 2023 jäsenlaskut ovat lähteneet. Huolehdithan, että käytät maksaessasi laskulla olevaa tilinumeroa FI44 5541 2820 0153 20 sekä viitettä.Jos maksat jäsenmaksun yhdessä erässä, eräpäivä on 28.2.2023. Kahdessa erässä maksavien tulee maksaa puolet laskun loppusummasta eräpäivään 28.2.2023 mennessä. Toisen osan eräpäivä on 1.8.2023.
Huomioithan, että toisen erän laskua ei enää toimiteta erikseen. Jos maksat laskun kahdessa erässä, käytä maksaessasi samaa viitenumeroa.
Olethan yhteydessä jäsenrekisteriin, jos et ole saanut 9.2. mennessä vuoden 2023 jäsenmaksulaskua: jasenrekisteri@skal.fi, p. 09 478 99 399.
Postitamme vuoden 2023 muoviset jäsenkortit helmikuun aikana jäsenyrityksille ja veteraanijäsenille. Vanha kortti on voimassa 31.3.2023 saakka.
Lisäkortteja voi tilata jäsenrekisteristä: jasenrekisteri@skal.fi tai p. 09 478 99 399. Lisäkorttien toimitus alkaa, kun kortit saapuvat SKALin toimistolle.
Kuljetuskuutiossa Helsingin Pohjois-Haagassa on tarjolla vuokralle laadukkaita toimisto- ja kokoustiloja hyvien kulkuyhteyksien päässä. Vuokralle on tarjolla yksittäisiä toimistohuoneita ja isompia kokoustiloja tai kokonaisuuksia. Tilat ovat muunneltavissa. Saa vinkata eteenpäin!
SKAL JärjestöExtra on lähetetty Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n ja sen jäsenyhdistysten luottamushenkilöille, kummiyrittäjille ja toimihenkilöille sekä muille kiinnostuneille SKAL-yhteisön jäsenille.