Katso toimitusjohtaja Anssi Kujalan videokatsaus ajankohtaisista teemoista. Anssi kehottaa kaikkia osallistumaan SKAL Forumiin, jossa monipuolisen ohjelman lisäksi palkitaan SKALin Vuoden paikallisyhdistys ja ensimmäistä kertaa Vuoden nuori kuljetusyrittäjä.
SKALin 24 tuntia kestänyt raskaan liikenteen liikennelaskenta suoritettiin 10.9.–11.9.2024 yhdeksässä laskentapisteessä ympäri maata.
Ulkomaisen kuljetuskaluston, sekä kuorma-autot että ajoneuvoyhdistelmät, osuus liikennevirrasta oli 10,7 prosenttia. Edellisessä liikennelaskennassa vuonna 2021 ulkomaisten osuus oli 12,8 prosenttia.
Laskennan tulokset osoittavat, että Suomen rajojen sisällä kuljetuksia suoritetaan aiempaa enemmän Suomeen rekisteröidyllä kalustolla. Taustalla ovat muun muassa Venäjän rajan sulkeutuminen ja muuttuneet EU-säädökset.
Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman eli Liikenne 12 -suunnitelman päivitys on käynnissä. Sen on tarkoitus olla valmis vuoden loppuun mennessä. Viimeisin suunnitelmaluonnos on lähdössä lausunnolle nyt syyskuussa. SKAL antaa lausuntonsa lokakuun aikana.
SKALin linjaukset liikennejärjestelmäsuunnitelmaan on esitetty jo aiemmin julkaistussa Suomen tiet kuntoon -ohjelmassa. SKAL muun muassa esittää, että rahoituksen suhdetta maanteiden ja rautateiden kesken on muutettava maanteiden suuntaan. Suomeen on saatava myös kunnollinen jakeluinfra- ja taukopaikkaverkosto raskaan liikenteen käyttöön.
SKAL on antanut lausuntonsa vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraohjelmaan. Teollisuus ja uudet investoinnit edellyttävät, että raskaalle liikenteelle sopivia latausasemia on riittävästi saatavilla. Muuten yrityksillä ei ole kannustimia investoida vähäpäästöiseen kalustoon.
Vaihtoehtoisiin polttoaineisiin siirtyminen edellyttää, että kalustolle on riittävästi latausasemia ympäri Suomea. Pitkämatkaista tavaraliikennettä on mahdotonta harjoittaa ilman kattavaa kaasun ja sähkön jakeluinfraa. Kun latausinfraa lähdetään toteuttamaan, tulee taukopaikkavaateet yhdistää latausinfran vaatimuksiin. Siten on saavutettavissa myös monipuolisia synergiaetuja.
SKAL Forumin perjantai-iltapäivän 15.11. ohjelma keskittyy paikallisyhdistysten kehittämiseen ja tukeen. Tule mukaan kuuntelemaan, ideoimaan ja vaikuttamaan! Perjantai huipentuu SKALilaisten yhteisiin pikkujouluihin, jossa viihteestä vastaa eteläpohjalainen Rehupiikles.
SKAL Forum -seminaarin teemana on Kuljetusyritysten tehtaan lattia kuntoon. Puhujina ovat mm. kansanedustaja Jouni Ovaska, Väyläviraston toimialajohtaja Virpi Anttila ja Destian johtaja Jorma Mäntynen. Luvassa on myös mielenkiintoinen paneelikeskustelu. Seminaarissa palkitaan Vuoden paikallisyhdistys ja ensimmäistä kertaa myös Vuoden nuori SKAL kuljetusyrittäjä.
Majoitusvaraukset kannattaa tehdä heti, sillä kyseessä on vilkas pikkujoulukauden avausviikonloppu. Ilmoittaudu tapahtumaan viimeistään 30.10.
Maksuttomat Lakitietoa teille -jäsenwebinaarit jatkuvat! Tutustu ja ilmoittaudu:
Tiistai 1.10. klo 9-10 Päästövähennystavoitteet ja käyttövoimasiirtymä kuljetusalalla
Käydään läpi raskaan liikenteen käyttövoimasiirtymän tilanne sekä siihen vaikuttavia säädöksiä EU:ssa ja Suomessa. Tavoitteena on antaa osallistujille tietoa tulevien kalustohankintojen avuksi.
Aiheesta kertoo: Jouni Bergroth, johtava asiantuntija, SKAL ry Ilmoittaudu tästä
Tiistai 5.11. klo 9-10 Sopimusten päättymiseen liittyvät riskitilanteet
Käydään läpi erilaisia sopimusten päättymistilanteita ja menettelytapoja niihin liittyen. Käsitellään myös, mitä riskejä niihin liittyy – millaisissa tilanteissa voi syntyä korvausvelvollisuus ja mihin riitatilanteissa kannattaa kiinnittää huomiota?
Aiheesta kertoo: Hanna-Liisa Hammarén, lakimies, SKAL ry Ilmoittaudu tästä
Tiistai 3.12. klo 9-10 Ajo- ja lepoaikasäädökset ja piirturit – tulevat säädösmuutokset
Käydään läpi tulevat muutokset liittyen uusien älypiirtureiden takautuvaan asennusvelvoitteeseen sekä dokumenttien ja piirturilevyjen mukanapitovelvoitteeseen. Kerrataan, mitä joustomahdollisuuksia nykyiset ajo- ja lepoaikasäädökset sisältävät ja miten kuljettaja voi niitä hyödyntää.
Aiheesta kertoo: Petri Murto, johtaja, SKAL ry Ilmoittaudu tästä
Ilmoittauduthan webinaaria edeltävänä päivänä viimeistään klo 15.
SKAL Puutavaraseminaari 4.-5.10. Vaasassa tarjoaa ajankohtaisia asiantuntijaesityksiä, muiden alan ammattilaisten tapaamista ja verkostoitumista rennossa ilmapiirissä! Teemana on Energiaresurssit. Ilmoittaudu mukaan viimeistään 16.9.!
ADR- ja energiaseminaari järjestetään 7.11. Tampereella. Teemana on Vastuulliset ADR-kuljetukset.Tapahtumassa myös luovutetaan SKAL suoritealojen Kultainen Pisara -palkinto. Iltaohjelmana on lätkäilta Timo Jutilan kanssa. Kun ilmoittaudut viimeistään 7.10., saat 30 € hintaedun.
Finnmetko 2024 -näyttely keräsi yli 30.000 kävijää. SKAL Metsän ja SKALin yhteisosastolla pistäytyi satoja jäseniä paistamassa makkaraa ja juttelemassa ajankohtaisista aiheista. Kiitos kaikille osastollamme vierailleille!
Kuljetusyrittäjä on alan johtava ammattilehti. Se sisältää kiehtovia yrittäjätarinoita, vaikuttamissisältöä ja uutisia alalta. Yrittäjäjuttumme käsittelevät alan näkymiä, ajankohtaisia asioita ja yrityksen historiaa. Lehdessä annamme yrittäjän äänen kuulua.
Etsimme jatkuvasti haastateltavia lehteen. Tiedätkö sopivan yrityksen tai olisitko se sinä?
SKAL JärjestöExtra on lähetetty Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n ja sen jäsenyhdistysten luottamushenkilöille, kummiyrittäjille ja toimihenkilöille sekä muille kiinnostuneille SKAL-yhteisön jäsenille.
Vastaanottajatiedot perustuvat jäsenrekisteriin. Tietosuojaseloste.