Budjettiriihen hyvät linjaukset monen tekijän summa
Kehuimme tällä viikolla nykyhallituksen ensimmäisen budjettiriihen tuloksia. Hallitus varaa investointiohjelman reilun puolen miljardin korjausvelkapaketista lähes puolet jo vuodelle 2024. Tämä ei ollut itsestäänselvyys, sillä lähtötilanne oli vaikea: välttämättä investointiohjelman rahoitusta ei saataisi kasaan tai tuo paketti painottuisi vaalikauden loppupuolelle. Nyt se tehdään esityksemme mukaisesti etupainotteisesti.
Lähestyimme syksyn aikana useita eri tahoja: mm. ministerit Lulu Ranne, Riikka Purra ja pääministeri Petteri Orpo. Pääviestimme oli: nyt valtion kannattaa itse olla lisäämässä rakennuspuolen kysyntää infra- ja muilla rakentamishankkeilla ja laittaa hankkeet liikkeelle heti, vaikka myyntitulot olisivatkin tulossa vasta myöhemmin.
Tässä vaikuttamisessa aivan ratkaisevaa olivat SKALin kummiyrittäjien toteuttamat kansanedustajien kuljetukset eduskuntaan 5.9. Mukana oli useita ministereitäkin. Näissä kuljetuksissa jäsenyrittäjämme kertoivat päättäjille konkreettisesti teiden kunnosta ja tarvittavista määrärahoista.
Tiedän, että tällä työllä oli valtava merkitys. Kiitos jokaiselle osallistuneelle.
Kun on kiitoksen paikka, kiitetään sitten kunnolla: annoimme hallitukselle tunnustusta myös konkreettisista teoista polttonesteiden hintojen kurissa pitämiseksi: jakeluvelvoitteen alentaminen aiemmasta ja polttoaineveron alennus.
Arvioimme, että näiden vaikutukset dieselin hintaan 2024 tuovat yhteensä noin 20 sentin vero- ja hintavaikutuksen per litra verrattuna tilanteeseen, että näitä hallituksen päättämiä toimia ei tehtäisi. Näistä tarkemmin toisaalla tässä viestissä.
Anssi Kujala
toimitusjohtaja
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
ps. Nyt on käsillä viimeiset hetket ilmoittautua tämän vuoden SKAL Forumiin, joka järjestetään risteilynä 28.-29.10. Lisätietoja viestin loppupuolella.
Halltus julkaisi budjettiriihensä linjaukset tiistaina 19.9. SKAL pitää hyvänä, että hallitus varaa ohjelmassaan päätetyn investointiohjelman korjausvelkapaketista lähes puolet jo vuodelle 2024. Vaalikaudelle korjausvelan purkamiseen eli jo rapistuneiden teiden kunnostukseen päätetystä reilusta puolesta miljardista osoitetaan 250 miljoonaa euroa vuodelle 2024.
– Sillä ei vielä päällystetä tarvittavia 4 000 tiekilometriä, mutta se on askel oikeaan suuntaan, arvioi SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto.
Toimitusjohtaja Anssi Kujala vieraili Ylen aamussa tiistaina 19.9. Mukana keskustelussa ovat myös Väyläviraston toimialajohtaja Virpi Anttila ja Tampereen yliopiston professori Heikki Liimatainen.
Mitta- ja massadirektiivin käsittely EU-lainsäädäntökoneistossa jatkuu. Komissio julkaisi ehdotuksensa direktiivin uudistamisesta heinäkuun 11. päivä. Suomi on sen jälkeen muodostanut omaa virallista kantaansa ehdotukseen. Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta käsittelee Suomen kantaluonnosta torstaina 28.9. SKAL on kutsuttu valiokuntaan asiantuntijakuulemiseen.
Europarlamentaarikko Elsi Katainen (kesk./Renew Europe) on valittu ryhmänsä neuvottelijaksi parlamentin liikennevaliokuntaan.
Direktiivin merkitys Suomen kuljetuselinkeinolle on suuri. Komission ehdotuksen osalta muutosta tarvitaan Suomen ja Ruotsin välisen liikenteen kysymyksen ratkaisemiseksi, jotta kalustokokoa ei nykyisestä jouduta pienentämään. Suomen on oltava valmis myös varmistamaan se, että EU-lainsäädäntöprosessin aikana Suomen oikeus päättää kansallisen liikenteen mitoista ja massoista ei vaarannu.
SKAL järjestää jäsenwebinaarin mitta- ja massadirektiivistä keskiviikkona 4.10. kello 9-10. Tilaisuus on tarpeellinen erityisesti ulkomaanliikennettä harjoittaville yrityksille. Ilmoittaudu viimeistään 3.10. klo 15.
Hallitusohjelmassa on jämäkkä linjaus polttoaineen hintaan liittyen: Liikennepolttoaineiden hinta ei nouse hallituksen toimenpiteiden takia.
Hallituksen lainsäädäntötyö on lähtenyt liikkeelle ja ensimmäiset hallituksen esitysluonnokset ovat jo käyneet lausuntokierroksella. Polttoaineiden hintaan liittyen lausuttavana on ollut luonnokset jakeluvelvoitteen alentamisesta sekä luonnos polttoaineveron alentamisesta.
Hallitus esittää jakeluvelvoiteteen alentamista vuodelle 2024 nyt säädetystä 28 prosentista 13,5 prosenttiin. Sen arvioidaan esityksessä vaikuttavan dieselöljyn hintaa laskevasti 15 sentillä litralta. Arvio on maltillinen, sillä SKALin oman arvion mukaan hintavaikutus on 16–26 senttiä litralta.
Hallituksen toisen lausuntokierroksella olevan esityksen mukaan valmisteveron alennus olisi bensiinille keskimäärin 3,5 senttiä litralta ja dieselille keskimäärin 4,0 senttiä litralta. Muutos astuisi voimaan 1.1.2024. Esityksessä kyse on etupainotteisesti toteutettavasta kompensoinnista, kun jakeluvelvoitteen korottaminen vuosina 2025–2027 korottaa polttoaineen hintaa. Nyt annettavan esityksen lisäksi tarkoitus on syksyllä 2025 toteuttaa 100 miljoonaan euron polttoaineveron CO2-komponentin alennus, joka on myös linjattu hallitusohjelmassa. Tämän vaikutus SKALin arvion mukaan polttoaineveroon noin 2,5–3,0 senttiä litralta.
Yhteenveto esityksistä:
Hallituksen esitysluonnosten vaikutukset dieselin hintaan 2024
Jakeluvelvoitteen alennuksen vaikutus dieselin hintaan 15 senttiä, voimaan 1/2024 (voi olla suurempikin)
Polttoaineveron alennus dieselin osalta 4,0 senttiä, voimaan 1/2024
Polttoaineveron Co2-komponentin alennus 2,5–3,0 senttiä, valmistelu vuonna 2025
Dieselin osalta yhteensä yli 20 sentin vero- / hintavaikutus verrattuna tilanteeseen, että hallituksen toimia ei tehtäisi.
Näiden vaikutus kuljetusalalle olisi yhteensä 240 – 260 miljoonaa euroa vuodessa kuluja laskeva.
Toimme lähes neljäkymmentä kansanedustajaa kummiyrittäjien kyydillä suoraan eduskuntaan syysistuntokauden avajaisiin Yrittäjän päivänä 5.9. SKAL toteutti tämän hienon perinteen ainakin viidettä kertaa. Kuljetuksia toteutuu edelleen maakunnissa ja kehotammekin kummiyrittäjiä edelleen sopimaan niistä, jos syyskuun alku ei sopinut kalentereihin.
Kansanedustajilta saatu palaute oli todella hyvää ja ilmeet iloisia, kuten kuvat todistavat.
Kummiyrittäjillä on oma tilaisuus SKAL Forumissa lauantaina 28.10. klo 18 – ilmoittaudu mukaan!
Paljon puhutaan uusista energialähteistä ja käyttövoimasiirtymästä. Haastetta on teknologisen kehityksen, kustannuksien ja maksuhalukkuuden kanssa.
Haastava kysymys uusien vähäpäästöisten kalustohankintojen osalta on kattava tankkaus- ja latausinfra. Pitkämatkaista tavaraliikennettä ei voi harjoittaa ilman sitä.
Se on erityisesti maankäyttökysymys. Tällä hetkellä nesteytetyn kaasun ja raskaalle liikenteelle soveltuvan sähkön jakeluinfrat ovat puutteellisia. Se heikentää myös yritysten investointimahdollisuuksia. Haasteen ratkominen pitää aloittaa maankäytön ja liikennejärjestelmän suunnittelusta, maakuntakaavatasosta alkaen.
SKAL lähestyi asiasta maakuntaliittojen ja alueellisten ELY-keskusten johtoa. Kirje meni tiedoksi myös kolmelle ministerille: liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteelle, ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkäselle jakunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikoselle.
Nämä ja kaikki muut ohjelmajulkaisumme löytyvät täältä.
Tällä viikolla hallitus budjettiriihessään päätti, että Puhtaan energian Suomi
-investointiohjelman kärkihankkeiden sisällä on 10 miljoonan euron valtuus julkisen liikennesähkön ja -kaasun lataus- ja tankkausinfrastruktuurin edistämiseen.
Tiestön liikennöitävyys on erityisen haastavaa talvisin ja syksyisin kelirikon aikaan, kun keliolosuhteet vaihtuvat tiuhaan. Tieverkon kunnon tulisi olla tasalaatuista. SKAL muistuttaa laadukkaan tienpidon tärkeydestä nyt talvikauden alkaessa.
SKALin strategiatyössä haluamme kuulla mahdollisimman laajasti jäsenten ja luottamushenkilöiden näkemyksiä. Meillä on käynnissä jäsenkysely, johon olemme saaneet jo yli 400 vastausta. Lämmin kiitos kaikille vastanneille! Jos et ole vielä vastannut, niin käythän vastaamassa. Kysely ei vie paljon aikaasi, mutta vastaukset ovat meille arvokkaita.
Jäsenkyselyn lisäksi olemme yhteydessä kaikkiin paikallisyhdistystemme puheenjohtajiin. Jos et vielä ole saanut puhelua, niin lähiviikkoina saat soiton, jossa haluamme kuulla, mitä paikallisyhdistykseenne kuuluu, millaisia tulevaisuuden odotuksia teillä on ja miten voimme palvella teitä paremmin.
SKAL jäsenyhdistyksineen ja sidosryhmineen jakaa vuosittain useita palkintoja, stipendejä ja muita huomionosoituksia. Kokosimme nämä kaikki yksiin kansiin tuoreeseen Tunnustusohjesääntöön, joka selventää tunnustuksien edellytyksiä, aikatauluja ja valmisteluita.
Tule kuulemaan, millä käyttövoimilla tulevaisuudessa kuljetetaan. Raskaan kaluston käyttövoimista tänään ja tulevaisuudessa kertoo Scanian Mika Jukkara. Biokaasun saloja avaaSt1:n Anthony Sundström. Sähköstä raskaan liikenteen käyttövoimana ja lataamisen kokonaiskustannuksista kertoo Plugit Finlandin Hannele Haavisto. Vedystä käyttövoimana kertoo tutkimusprofessori Mikko Pihlatie VTT:ltä.
SKAL järjestää yhdessä SKAL suoritealojen kanssa ADR- ja energiaseminaarin torstaina 9.11.2023 Helsingissä. Seminaarin teemana on Päästöt nollaan, mutta miten?
Tutustu verkkosivulla seminaarin juuri julkaistuun ohjelmaan. Hyödynnä aikaisen ilmoittautujan etu: ilmoittautumalla viimeistään 28.9. saat 30 € edun seminaarihinnasta.
Seuraavassa Lakitietoa teille -webinaarissa tiistaina 3.10. klo 9-10 on aiheena Uudet toisen sukupolven älypiirturit – muutokset kuljetusyrityksille ja kuljettajille. Aiheesta kertovat Piirla Oy:n toimitusjohtaja Harri Salmi ja Traficomin johtava asiantuntija Mikko Västilä.
Ilmoittaudu mukaan viimeistään maanantaina 2.10. klo 15. Lähetämme osallistumislinkin ilmoittautuneiden sähköposteihin.
Lakitietoa teille -webinaarit ovat maksuttomia SKALin jäsenille
SKAL järjestää jäsenwebinaarin mitta- ja massadirektiivin muutosesityksestä keskiviikkona 4.10. klo 9-10. Aiheesta kertoo SKALin johtaja Petri Murto.
Webinaari on maksuton kaikille SKALin jäsenille. Ilmoittaudu viimeistään tiistaina 3.10. klo 15. Saat webinaarilinkin ilmoittautumislomakkeella ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen.
Kuljetuskuutiossa on vapaita neliöitä sopuhintaan. Vuokraamme toimitilaa Helsingin Haagasta läheltä Hämeenlinnanväylää. Kulkuyhteydet ovat sujuvat ja parkkipaikkojakin löytyy. Toimitiloihin on yhdistettävissä koulutusluokkien käyttöä.
SKAL JärjestöExtra on lähetetty Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n ja sen jäsenyhdistysten luottamushenkilöille, kummiyrittäjille ja toimihenkilöille sekä muille kiinnostuneille SKAL-yhteisön jäsenille.