Miksi teollisuuspolitiikka on tärkeää, miksi strategia pitäisi tuoda selontekona eduskuntaan?
Olemme SKALissa puhuneet pitkään, että Suomessa pitäisi vahvistaa logistista kilpailukykyä.
Yksi ilmentymä siitä on lähiaikoina hallituksen julkistamaksi aikoma teollisuuspoliittinen strategia. Siinä käsitellään myös kuljetusyrityksien merkitystä. Olemme asiaan vaikuttaneet mm. julkistamalla nyt syksyllä Logistista kilpailukykyä vahvistettava -ohjelman ja olemalla mukana työryhmissä.
Miksi näin? Siksi, että puolueet pääsisivät ruotimaan kilpailukyvyn perustaa. Suomen kannalta vähäisemmistäkin asioista on selontekoja tehty. Nyt on varmistettava erilaisilla toimilla yrityksien sijoittuminen tänne ja siksi eduskuntapuolueiden on hyvä päästä keskustelemaan teollisuuspolitiikan suunnasta.
Mihin sitten pitäisi kiinnittää huomiota? Valtio voi monilla toimillaan vaikuttaa yritysten sijoittumiseen, innovaatioiden edistämiseen ja työllisyyden vahvistamiseen, mutta nostan kärkeen merentakaisen sijaintimme kaukana Euroopan päämarkkinoista.
Teollinen kilpailukykymme perustuu logistiikan ja kuljetusten tehokkuuteen. Suomalaisten yritysten logistiset kustannukset olivat tuoreimman logistiikkaselvityksen mukaan 50,5 miljardia euroa vuonna 2022, kun vuonna 2019 vastaava luku oli 39,3 miljardia euroa.
Meidän on Suomessa huolehdittava, että meillä on kohtuulliset energiakustannukset, väylät ovat kunnossa ja logistiset järjestelmämme toimivat
Tähän liittyen on tärkeää, että Suomen olot huomioidaan paremmin EU-tasolla. Esimerkiksi vaaditut päästövähennystoimenpiteet ovat Suomelle kalliimpia kuin Keski-Euroopan maille. Suomen pitää olla itsekäskin: meillä on monilta osin arktisia haasteita, jotka erottavat meidät Keski- ja Etelä-Euroopan maista.
Suomessa on taas päästy ajamaan talvikeleissä, Jari-myrskyn aikaan jopa erittäin haastavissa olosuhteissa. Vaikka joskus on pakko pysähtyä ja odottaa kelin paranemista tai tienhoidollisia toimenpiteitä, on ammattilaiselle kynnys jättää kuljetukset suorittamatta korkea. Jokainen yrittäjä haluaa palvella asiakasta ajo-olosuhteista riippumatta.
Tiestön kunnossapitoon on panostettava kaikissa olosuhteissa laatuluokituksien mukaisesti. Väyläviraston tienkäyttäjätutkimuksiin on kerätty raskaan liikenteen näkemykset talvihoidosta, eikä tulos ole hyvä. SKAL on tavannut Väylän väkeä usein ja tehnyt esityksiä talvihoidon parantamiseksi mm. ohjelmassaan talvihoidon parantamiseksi.
SKALin esityksissä painotetaan riittävää ennakointia ja alhaisia lähtökynnyksiä. Auraus- ja liukkaudentorjuntakaluston on oltava liikkeellä ennen kuin tilanne menee hankalaksi. Valvontaa on tehostettava niin, että puutteisiin ja korjaaviin toimenpiteisiin päästään kiinni. Väylävirasto on sitoutunut parantamaan esimerkiksi tienhoidon laatujohtamista ja urakkasopimusasiakirjoja, ja ongelmapaikkoihin luvataan parempaa valvontaa. Tämä on tärkeää, mutta kaikkein tärkeintä on toimia tien päällä niin, että tiestö on liikennöitävässä kunnossa.
Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi ajoneuvolain ja rikosrekisterilain sekä liikennepalvelulain muuttamiseksi
Luonnoksessa ehdotetaan mm. muutoksia liikennepalvelulakiin EU-sääntelyn muutosten toimeenpanemiseksi.
SKAL katsoo, että muutokset ovat EU-säädösten mukaisia. SKAL kuitenkin toteaa yleisesti, että kynnys rikkomusten perusteella aloitettavaan hallinnolliseen menettelyyn on tarpeettoman alhainen.
Lausunto Liikenne- ja viestintäviraston maksuista ja maksullisista suoritteista
Kolmesta asetusehdotuksesta SKALia ja sen jäseniä koskee asetus liikennettä koskevista maksullisista suoritteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen muuttaminen.
Tieliikenteen maksut olisivat jatkossakin samat kuin nykyisin pois lukien ajoneuvoteknisten poikkeuslupien ja lausuntojen maksut. SKAL katsoo, että ehdotettu asetusmuutos ei heikennä hakijan kannalta lupaprosessia, vaan ennemminkin tehostaa sitä.
Lausunnon kohteena on jatkokirjelmä, jolla valtioneuvosto tarkentaa Suomen kantaa energiaverodirektiivin uudistamiseen.
SKAL esittää, että Suomi omassa kannassan tuo edelleen selvästi esiin reunaehdot energiaverodirektiivin uudistamiseen: Bensiinin ja dieselin verokohtelua ei tule energiaverodirektiivissä yhdistää ja mahdollisuus ammattidieselin käyttöön tulee säilyttää direktiivissä. SKAL myös esittää, että Suomi kannattaa kompromissiehdotusta, jonka mukaan fossiilista dieselöljyä voitaisiin verottaa lievemmin kuin fossiilista bensiiniä, kunhan direktiiviehdotuksen mukaista fossiilisten liikennepolttoaineiden vähimmäistasoa noudatetaan.
Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi
Lausuttavana olleessa esitysluonnoksessa ehdotetaan kansalliseen lainsäädäntöön useita muutoksia, joiden tavoitteena on ohjata mikroliikennettä ja parantaa sen liikenneturvallisuutta.
SKAL kannattaa kaikkia esitysluonnoksen ehdotuksia. SKAL edellyttää, että esityksessä olisi ehdotus mikroliikkumisvälineiden ikärajoista sisältäen myös ehdotuksen ikärajojen valvonnasta.
Kokoonnuimme 15.-16.11. Seinäjoelle SKAL Forumiin – paikalla oli yli 200 kuljetus- ja logistiikka-alan ammattilaista! Paljon ajankohtaista keskustelua tiestön tilasta, mukavia kohtaamisia ja kuljetusalan ammattilaisten verkostoitumista.
Laita jo kalenteriisi ensi vuoden SKAL Forum 14.-15.11.2024.
Videolla näet parhaita paloja tapahtumasta.
Kesäkuussa liittokokouksen vahvistaman strategian yhtenä strategisena valintana on paikallisen toiminnan elinvoiman vahvistaminen. Tätä valintaa kehittämään nimettiin kehittämistiimi, jonka jäseniä ovat Mervi Saukkoriipi (SKAL Pohjois-Suomi/ SKAL ry/SKAL Metsä), Mirjami Tervonen (SKAL Länsi-Suomi) ja Mikko Voutilainen (Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjät / Helsingin Seudun Kuljetusyrittäjät). Kehittämistiimin vetovastuussa on Arto Kämppi SKALista.
Kehitttämistiimin tehtävä on löytää keinoja ja työkaluja, joilla paikallisyhdistysten toimintaa tuetaan ja aktivoidaan. Työ on käynnistynyt syksyn aikana ja kehittämistiimi on perehtynyt paikallisyhdistystoiminnan tilaan kyselyiden ja aiemmin tehtyjen raporttien avulla. Kevään 2025 aikana tuomme toiminnan tueksi lisää tukea ja työkaluja.
Kehittämistiimi ottaa mielellään vastaan ideoita ja ehdotuksia paikallisen toiminnan kehittämiseen. Näitähän saatiin jo koko joukko SKAL Forumin yhteydessä järjestetyssä työpajassa, mutta lisääkin saa tulla!
Laita sähköpostia arto.kamppi@skal.fi tai soita 040 354 7492.
Perjantaina 15.11. SKAL Forumissa työskenneltiiin työpajoissa ja haettiin näin yhdessä lisää virtaa paikallisiin SKAL-koneisiin. Ajatusten ja ideoiden vaihto ryhmissä oli monen mielestä antoisaa ja antoi vinkkejä kunkin paikallisyhdistyksen toimintaan.
Työskentelyn koonti löytyy täältä.Napatkaa vinkit käyttöön omaan yhdistykseenne!
Tampereen Seudun Kuljetusyrittäjien aktiivisuus ja monipuolinen yhdistystoiminta toivat sille vuoden 2024 SKAL Paikallisyhdistys -palkinnon.
Parhaimmat onnittelut vielä Tampereelle!
Vuoden paikallisyhdistys -kilpailun tavoitteena on löytää ja palkita vuosittain aktiivisesti toiminut yhdistys, jonka esimerkillä voidaan kannustaa paikallisyhdistyksiä monipuoliseen ja vilkkaaseen toimintaan sekä aktiiviseen jäsenhankintaan.
SKALin alueyhdistykset ehdottavat vuoden paikallisyhdistystä omalta alueeltaan vuosittain elokuun loppuun mennessä. Näistä raati valitsee palkittavan ja palkinto julkistetaan SKAL Forumissa.
Kriteereinä vuoden paikallisyhdistystä valittaessa tarkastellaan viittä osa-aluetta:
1. Jäsenten saama hyöty
2. Järjestötoiminnan aktiivisuus
3. Jäsenmääarän kehitys ja omaehtoinen jäsenhankinta
4. Vaikuttaminen
5. Viestintä
Ota siis yhteyttä alueyhdistykseesi, jos haluat vinkata ehdokkaan vuoden 2026 SKAL Paikallisyhdistykseksi.
SKALin luottamushenkilöiden koulutuspolun koulutus pidetään tiistaina 14.1.2025 klo 17.30–19.00 etäkoulutuksena. Koulutuksen pääteemana on yhdistyksen vuosikokouksen järjestäminen ja siihen liittyvät asiat. Tarkempi sisältö tulee joulukuun JärjestöExtrassa, mutta ajankohta kannattaa varata jo kalenteriin! Koulutukseen ei tarvitse ilmoittautua, osallistumislinkki lähetetään tammikuussa jäsenrekisterissä olevien tietojen mukaan paikallisyhdistysten puheenjohtajille, varapuheenjohtajille, sihteereille ja rahastonhoitajille.
Varmistattehan, että jäsenrekisterissä paikallisyhdistyksen tiedoissa on oikeat luottamushenkilöt ja heidän yhteystiedot ovat ajan tasalla. Voitte tarkistaa tiedot YhdistysKiltasta ottamalla yhteyttä alueyhdistykseen tai jäsenrekisteriin.
YhdistysKilta on paikallisyhdistysten tarpeita varten kehitetty jäsenrekisteri. YhdistysKillan käyttäminen edellyttää käyttäjäkohtaisen salasanan ja käyttäjätunnuksen hankkimista jäsenrekisterinhoitajalta jasenrekisteri@skal.fi .
Seuraavassa Lakitietoa teille -jäsenwebinaarissa tiistaina 3.12. klo 9–10 on aiheena Ajo- ja lepoaikasäädökset ja piirturit – tulevat säädösmuutokset. Aiheesta kertoo SKALin johtaja Petri Murto. Ilmoittaudu webinaariin viimeistään maanantaina 2.12. klo 15. Saat webinaarilinkin ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen. Webinaari on maksuton SKALin jäsenille.
Vuoden viimeinen Kuljetusyrittäjä-lehti putoaa postilaatikkoihinne joulukuun alussa. Tarkkaile siis postiasi!
Lehti käsittelee tällä kertaa digitalisaatioita. Lehdestä löydät esimerkiksi:
Vuoden nuori SKAL Kuljetusyrittäjä
-palkinto Niskasen veljeksille
Transporissa työtä tehdään rakkaudesta logistiikkaan
SKAL JärjestöExtra on lähetetty Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n ja sen jäsenyhdistysten luottamushenkilöille, kummiyrittäjille ja toimihenkilöille sekä muille kiinnostuneille SKAL-yhteisön jäsenille.
Vastaanottajatiedot perustuvat jäsenrekisteriin. Tietosuojaseloste.