Poliittisesta lakosta haittaa – mutta myönteistäkin on ilmassa
Poliittisen lakon vaikutukset myös kuljetusalalle ovat luonnollisesti haitallisia. Satamissa ei rahtia lastata, mutta toisaalta joillakin aloilla ajetaan kone kuumana. Polttoaineista kertovat uutiset ovat välillä hämmentävän ylimitoitettuja. On hyvä muistaa, että Suomi on hyvin varautunut maa. Yrityksillä on polttoaineiden velvoitevarastoja ja valtiolla varmuusvarastoja.
Polttonesteiden jakelussa voi syntyä paikallisia ja hetkellisiä häiriöitä poikkeustilanteessa, mutta ne eivät Suomesta helpolla lopu. Tämänhetkinen tieto on, että ainetta on saatavilla.
Samalla todennäköistä on sekin, että lakon edetessä ja jakelulogistiikan poiketessa totutusta, joitakin häiriöitä syntyy ja joillakin asemilla ei aina polttoainetta ole saatavilla. Polttoaineyhtiöt viestivät suoraan asiakkailleen ja verkkosivuillaan mahdollisista poikkeustilanteista.
Lohdullista on se, että aika rajuista pelotteluista huolimatta suomalaiset eivät laajamittaisesti lähteneet turhaan hamstraamaan polttonesteitä.
Kerroimme näkemyksistämme ennen lakkoa viime perjantaina lähetetyssä ylimääräisessä jäsenuutiskirjeessä.
Me SKALissa pidämme yhteyttä huoltovarmuuskeskukseen ja muihin toimijoihin. Informoimme, jos merkittäviä ongelmia on odotettavissa. Järjestämme lakon vaikutuksista webinaarin huomenna torstaina.
Lakkoilusta huolimatta ilmassa on nyt paljon myönteistäkin. Euroopan parlamentti äänesti eilen 12.3. täysistunnossaan kannastaan Mitat ja massat -direktiiviin. Vaikka käsittely EU-elimissä vielä jatkuu, parlamentin näkemyksen mukaan Suomen ja Ruotsin välisen rajan ylitys voi jatkua nyt käytössä olevalla kuljetuskalustolla myös tulevaisuudessa. Komission ehdotuksen mukaan Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä muun muassa ajoneuvojen korkeutta olisi jouduttu madaltamaan 40 sentillä. Tämä olisi ollut täysin järjetön liike.
Parlamentin kannan aikaansaaminen on vaatinut paljon työtä. Tiedän varmuudella, että ilman SKALin ja kumppaniverkoston tekemää työtä, tätä muutosta ei olisi tapahtunut. Tämä on taas hyvä muistutus siitä, miksi jokaisen kuljetusyrityksen kannattaa olla SKALin jäsen.
Lisäksi Väylä on vahvistanut, että tänä vuonna päällystetään 4000 kilometriä. Viime vuonna jäätiin alle 1700 kilometrin. Tieverkon kunnon ylläpitämiseksi vaaditaan vuosittain juuri nyt tavoitellun noin 4 000 kilometrin mittaista päällystysohjelmaa. Tähän suuruusluokkaan päästiin viimeksi vuonna 2020.
Tämä mahdollistuu sillä, että hallituskaudelle on osoitettu korjausvelan purkuun 520 miljoonaa euroa, josta vuonna 2024 saadaan käyttöön 250 miljoonaa euroa. SKAL on ollut voimakkaasti vaikuttamassa juuri tämän korjausvelkapaketin ja rahoituksen syntymiseen.
Tiestömme parantamisessa riittää kuitenkin tekemistä. Julkistamme ensi viikolla Suomen tiet kuntoon -ohjelman, jossa on SKALin näkemyksiä liikennejärjestelmäsuunnitelman uudistamiseksi.
Anssi Kujala
toimitusjohtaja anssi.kujala@skal.fi
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
Kerromme webinaarissamme huomenna torstaina 14.3.2024 klo 17–19 EU-päätöksentekomenettelyistä sekä SKALin tavoitteista ja kampanjatoimista. Puhujina ovat SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala ja edunvalvontajohtaja Ari Herrala sekä FinMobilityn toimitusjohtaja Pasi Moisio.
Webinaari on maksuton kaikille jäsenille. Ilmoittauduthan viimeistään huomenna 14.3. klo 10. Saat webinaarilinkin ilmoittautumislomakkeella ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen. Webinaariaineistot jaetaan kaikille ilmoittautuneille jälkikäteen.
Euroopan parlamentti päätti eilen 12.3. täysistunnossaan kannastaan Mitat ja massat -direktiiviin. Parlamentin näkemyksessä Suomen ja Ruotsin välisen rajan ylitys voisi jatkua nyt käytössä olevalla kuljetuskalustolla myös tulevaisuudessa. SKAL on vaikuttanut asiaan ja on tyytyväinen tulokseen.
Euroopan parlamentin, komission ja jäsenmaiden neuvoston kolmikantaneuvottelut lopullisesta lainsäädännöstä jäävät seuraavan parlamentin vastuulle ja toteutuvat näin ollen kesäkuun parlamenttivaalien jälkeen.
Keväällä 2023 SKALin hallituksessa päätettiin, että järjestölle laaditaan uusi strategia, joka käsitellään vuoden 2024 liittokokouksessa Tahkolla. Strategia on nyt luonnos- ja kommentointivaiheessa. Kokosimme sivuillemme kaiken olleellisen strategiatystämme: skal.fi/strategia, tutustu ja kommentoi!
Järjestämme tiistaina 26.3. klo 17–18 webinaarin, jossa esittelemme SKALin strategiaehdotuksen pääkohdat.
Ilmoittauduthan tilaisuuteen perjantaihin 22.3. mennessä. Osallistumislinkki webinaariin jaetaan ilmoittautumislomakkeella ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen viimeistään 25.3.2024.
Maantieverkon korjausvelan kasvua pystytään tänä vuonna taittamaan hallituksen myöntämän lisärahoituksen turvin. Väylävirasto ja ELY-keskukset tavoittelevat valtakunnallisesti noin 4 000 kilometrin päällystysohjelmaa. Samaan suuruusluokkaan päästiin viimeksi vuonna 2020. Uutta päällystettä saadaan ympäri Suomen.
Kolmatta kertaa järjestettävä SKAL Liikenteessä -päivä pidetään ensi viikon keskiviikkona 20.3. Päivän aikana SKALin toimihenkilöt vierailevat kuljetus- ja logistiikkayrityksissä ja tutustuvat niiden toimintaan. Tavoitteena on tuoda lisää myönteistä näkyvyyttä alalle sekä korostaa kuljetusalan merkityksellisyyttä ympäri Suomen.
Edustatko yritystä, joka tutustuttaisi parin tunnin ajan skalilaista kuljetusyrityksen päivään? Yrityksellä ei tarvitse olla toimipistettä, vaan skalilainen voi istahtaa kyytiin seuraamaan päivää.
Olemme tavattavissa myös seuraavilla St1-asemilla klo 10.30-12.30. Tule lounaalle ja tapaamaan meitä!
Shell Iittala SKALin järjestöjohtaja Arto Kämppi, Sisä-Suomen Kuljetusyrittäjien toimitusjohtaja Pia Vuori ja Hämeenlinnan Kuljetusyrittäjien puheenjohtaja Kari Venäläinen
Shell Jämsä SKALin edunvalvontajohtaja Ari Herrala sekä SKAL Itä-Suomen ja SKAL Keski-Suomen toiminnanjohtaja Heikki Lappalainen
Shell Kempele ZeppelinSKAL Pohjois-Suomen toiminnanjohtaja Taavi Heikkinen
Shell Kokkola VitsariSKALin logistiikkajohtaja Pekka Aaltonen ja SKAL Pohjanmaa-Österbottenin toimitusjohtaja Matti Koivosto
Seuraavassa Lakitietoa teille -webinaarissa tiistaina 9.4. klo 9–10 on aiheena Kuljetusalan arvonlisäverotukseen liittyviä erityiskysymyksiä. Aiheesta kertoo SKALin lakimies Sami Svinhufvud.
Lakitietoa teille -webinaarisarja jatkuu koko kevään ajan. SKAL tarjoaa infot jäsenilleen maksutta. Ilmoittauduthan webinaaria edeltävänä arkipäivänä viimeistään klo 15. Kaikki ilmoittautuneet saavat jälkikäteen webinaariaineiston.
Tiistai 7.5.2024 klo 9.00-10.00 Mitta- ja massadirektiivin uudistaminen
Petri Murto, johtaja, SKAL ry Ilmoittaudu tästä
Tiistai 4.6.2024 klo 9.00-10.00 Kuljetussopimuksen ja työsopimusten yhteensovittaminen
Hanna-Liisa Hammarén, lakimies, SKAL ry Ilmoittaudu tästä
Kuljetusyrittäjäpäivät pidetään 7.-8.6.2024 Tahkolla Savon sydämessä.
Tule mukaan messuiltaan kuulemaan puheenjohtajaehdokkaiden tentti, SKALin liittokokoukseen ja oheisohjelmiin! Luvassa mukavia kohtaamisia ja verkostoitumista.
Kuljetusyrittäjäpäivillä:
pe 7.6. SKAL hallituksen ja toimikuntien kokoukset
pe 7.6. Strategiaseminaari
pe 7.6. Messuilta Piazzalla
la 8.6. SKAL liittokokous Break Sokos Hotel Tahkossa
la 8.6. Oheisohjelmaa Tahkon Metsäkylpylässä
la 8.6. SKAL Veteraanijäsenpäivä – Retki Aholansaareen
la 8.6. Illallinen Break Sokos Hotel Tahkossa. Ilta jatkuu Tislaamoravintola Hophausissa
Perinteinen SKAL Golf järjestetään SKALin liittokokouksen yhteydessä perjantaina 7.6.2024 klo 10.00 alkaen (yhteislähtö). Pelipaikka on Tahko Old Course -kenttä.
SKALin strategiauudistuksen yhteydessä uudistuu myöskin se, miltä SKAL näyttää. On aika karistaa pölyjä harteilta ja freesata ulkoasuja. Samassa yhteydessä katsastamme Kuljetusyrittäjä-lehteä uusin silmin. Jos kaikki menee suunnitellusti, uudistunut Kuljetusyrittäjä ilmestyy kesäkuussa
Haluatko tulla lehtemme mentoriksi? Mentori saa kutsun Teams-tapaamiseen, jossa keräämme ruusuja ja risuja nykyisestä Kuljetusyrittäjästä. Tarvittaessa lähetämme mentorille nipun lehtiä kotiin.
Jos haluat mukaan, lähetä sähköpostia viestinta@skal.fi, aihe-kenttään ”mentoriksi”.
Kuljetuskuutiossa on vapaita neliöitä sopuhintaan. Vuokraamme toimitilaa Helsingin Haagasta läheltä Hämeenlinnanväylää. Kulkuyhteydet ovat sujuvat ja parkkipaikkoja löytyy. Toimitiloihin on yhdistettävissä myös koulutusluokkien käyttöä.
SKAL JärjestöExtra on lähetetty Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n ja sen jäsenyhdistysten luottamushenkilöille, kummiyrittäjille ja toimihenkilöille sekä muille kiinnostuneille SKAL-yhteisön jäsenille.