Viime kevätkautta SKALin työssä leimasi vaikuttaminen uuden hallituksen ohjelmaan. Vaikka kesäkuussa julkistettua ohjelmaa on jo ruodittu monessa meidänkin viestissä, tässä vielä tiiviisti.
Ohjelma on suhteellisen liikennemyönteinen ja olemme siihen monilta osin tyytyväisiä. Esimerkiksi uuden hallituksen ohjelmassa perutaan suunniteltu jakeluvelvoitteen nosto, tämän vaikutus vaalikaudella on vähintäänkin 1,1 miljardia. Lisäksi liikennepolttoaineiden hinta ei nouse hallituksen päätöksillä, mikä on historiallinen linjaus.
Väyläverkon kehittämiseen panostetaan yhteensä noin 1,6 miljardin euron investointipaketilla. SKAL esitti korjausvelan vuosittaista määrärahaa. Hallitus päätti vaalikaudelle väylien reilun puolen miljardin korjausvelkapaketista osana investointipakettia.
Suurin pettymys ohjelmassa oli ammattidieselin puuttuminen, vaikka puolueet sitä laajasti kannattivat. Tietojemme mukaan asia oli esillä neuvotteluiden loppusuoralle saakka, mutta ongelmana oli rahoitus. Voi kuitenkin todeta, että mikäli ammattidieselille varattu summa olisi ollut kovin pieni, suurimmaksi vaikutukseksi olisi jäänyt hallinnollinen taakka.
Vaikuttamistyö jatkuu koko vaalikauden eri keinoin. Pidän todella tärkeänä nyt valtakunnallisena Yrittäjän päivänä 5.9. järjestettäviä perinteisiä kansanedustajien kuljetuksia. Päävastuu kunkin edustajan kuljetuksista on nimetyillä kummiyrittäjillä.
Tulevalla talvikaudella SKALissa näkyy strategian uusiminen. Haluamme nähdä kuljetus- ja logistiikka-alan tulevaisuuteen ja palvella jäsenyrityksiämme entistä paremmin. Siksi SKALissa on käynnistetty uuden strategian tekeminen. Voit bongata SKALin strategiauudistukseen liittyvää viestintää seuraavan vuoden aikana tästä merkistä:
Anssi Kujala
toimitusjohtaja
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
Kuljetukset lähestyvät ja olemme kuumeisesti koonneet tietoja toteutuvista kuljetuksista ja kummiyrittäjistä. Lähetämme tänään 24.8. kirjepostina kummiyrittäjien osoitteisiin paketin, joka sisältää kuljetuksiin tarkoitettua materiaalia. Paketissa on saatekirje, lyhyt katsaus toimialaan, ajoneuvoon näkyville asetettava SKAL-logo sekä julkaisujamme.
Meillä on vajausta kummiyrittäjistä etenkin pääkaupunkiseudulla. Kaikille ei ole löytynyt kummeja tai aikataulut eivät sovi. Vaikka et olisi kummi, mutta kuljettaisit mielelläsi kansanedustajaa 5.9. – Ilmoittaudu: viestinta@skal.fi
Komissio julkaisi 11.7. ehdotuksen mitta- ja massadirektiivin uudistamisesta. Komissio ei ole ehdotuksessaan rajoittamassa Suomen oikeutta hyödyntää suurempia yhdistelmiä kansallisessa liikenteessä. Tältä osin valmistelussa on kuultu suomalaisen kuljetusalan ääntä ja se tunnustaa kansalliset erityistarpeet. Tämä kansallinen liikkumavara on Suomelle ja sen kuljetusalalle elintärkeä, ja tätä on tarpeen vahvasti puolustaa ehdotuksen jatkokäsittelyssä EU:ssa.
Suomen ja Ruotsin välisen liikenteen osalta ehdotus on ongelmallinen. Mikäli kansainvälinen liikenne pidemmillä ja painavammilla yhdistelmillä rajattaisiin ehdotuksen mukaan direktiivissä määriteltyihin EMS-yhdistelmiin, olisi suurin sallittu korkeus Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä nykyisen 4,4 metrin asemesta 4,0 metriä. Lisäksi varsinaisen perävaunun pituus rajautuisi 12,0 metriin vetoaisa mukaan luettuna. Näillä muutoksilla olisi hyvin haitallinen vaikutus Suomen ja Ruotsin väliseen liikenteeseen ja se tekisi kerralla laittomaksi maiden välisessä liikenteessä käytettävää tehokasta kalustoa.
Suomi muodostaa parhaillaan virallista kantaa ehdotukseen. Alustavan kannan mukaan Suomi vastustaa uusia mitta- ja massarajoituksia Suomen ja Ruotsin väliseen liikenteeseen. Mitta- ja massadirektiivin vaikuttamistyö on yksi SKALin tärkeimmistä painopisteistä EU-edunvalvonnassa yhdessä FinMobilityn kanssa.
EU:n komissio antoi 11.7.2023 ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi kuljetuspalveluiden kasvihuonepäästöjen laskemiselle. Aloite kattaa sekä tavara- että henkilöliikenteen päästöt sekä liikenteen solmukohdissa aiheutuvat päästöt. Aloitteen päästöjen laskentamenetelmä perustuu uuteen standardiin EN ISO 14083:2023. Aloite ei velvoita ketään laskemaan ja raportoimaan, mutta jos päästöjä lasketaan ja raportoidaan kolmansille osapuolille, tulee se tehdä tämän aloitteen mukaisesti komission ehdottamalla menetelmällä kuljetuksille, jotka alkavat tai päättyvät EU:n alueelle.
SKALin näkökulmasta esitys on hyvin oikean suuntainen. Tällä hetkellä liikenteen päästölaskennassa on runsas kirjo erilaisia laskentamenetelmiä, joiden vuoksi vertailu ja tilastointi on epäluotettavaa. Esitys vähentää riskiä, että kuljetusyritys joutuisi laskemaan asiakkailleen päästöjä eri tavoilla. Esitetty laskentamalli ottaa huomioon polttoaineen koko jakeluketjun. Voimaantulon siirtymäaika on myös riittävän pitkä, 3,5 vuotta asetuksen hyväksymisestä.
Komission esityksestä on tehty U-kirjeluonnos, jossa määritellään Suomen kanta ja se käsitellään valtioneuvoston yleisistunnossa 7.9.2023. EU:n parlamentin ja neuvoston käsittely ei ole vielä alkanut.
Komission ehdotus on ladattavissa täältä ja siihen liittyviä kysymyksiä ja vastauksia suomeksi löydät täältä.
Vuoden paikallisyhdistyskilpailuun on ilmoitettu jo hyviä ehdokkaita. Vielä ehditte mukaan kisaan! Alueyhdistysten tulee ilmoittaa ehdokkaansa 31.8. mennessä järjestöjohtaja Arto Kämpille: arto.kamppi@skal.fi. Ehdotuslomake löytyy täältä.
Kilpailun tavoitteena on löytää ja palkita yhdistys, joka toimii monipuolisesti ja tekee aktiivista jäsenhankintaa. Vuoden paikallisyhdistys palkitaan kunniakirjalla, kiertopalkinnolla, yhdellä SKALin ammattipätevyyskoulutuspäivällä ja 1500 euron rahapalkinnolla yhdistystoiminnan vireyttämiseen ja jäsenhyödyn edistämiseen. Voittaja julkistetaan SKAL Forumissa 28.10.2023.
Kannattaa myös heti ilmoittautua mukaan SKAL Forumiin 28.-29.10.2023, lisätiedot ja ilmoittautuminen löytyvät täältä.
SKALin hallitus nimesi kesäkuun kokouksessaan “Jäsentarpeet 2030 -työryhmän”.
Sen tärkeimpiä tavoitteita on:
a) luoda kattava kuva siitä, mitä jäsenet odottavat
b) luoda järjestöllinen ja taloudellinen tilannekuva
c) tunnistaa keskeisimmät kehittämisen painopisteet.
Työryhmä kokoontuu syksyn aikana kahteen koko päivän työpajaan ja tekee laajan jäsenkyselyn syyskuussa. Työryhmä laatii työnsä tuloksista raportin, joka luovutetaan SKALin hallitukselle joulukuussa 2023. Jäsentarpeet 2030 -työryhmään kuuluvat:
• Raimo Pohjanen, puheenjohtaja
• Jarkko Vartiamäki, varapuheenjohtaja
• sihteerit: Arto Kämppi, Jouni Bergroth ja Tero Siitonen
Jäsenet:
• Mikko Aaltonen
• Jari Hartzell
• Olavi Jokela
• Saana Kananen
• Timo Käsnänen
• Teemu Laakkonen
• Iiro Mäkinen
• Matti Räisänen
• Pontus Stenberg
• Suvi Widgren
Työ on osa SKALin strategiatyötä.
Lisätiedot: Järjestöjohtaja Arto Kämppi, p. 040 354 7492, arto.kamppi@skal.fi
Tule kuulemaan uusin tieto, millä ja miten Suomessa kuljetetaan lähivuosina! Tapaat SKAL Forumissa kollegojen lisäksi myös yhteistyöjäseniämme. Hyödynnä syksyn paras verkostoitumistilaisuus ja ilmoittaudu mukaan heti!
Syksyn ensimmäisessä Lakitietoa teille -webinaarissa SKALin lakimies Hanna-Liisa Hammarén kertoo käytännönläheisesti erilaisista vahingonkorvaustilanteista, joita kuljetusyrittäjä voi työssään kohdata.
SKAL järjestää yhdessä SKAL suoritealojen kanssa ADR- ja energiaseminaarin torstaina 9.11.2023 Helsingissä. Hyödynnä aikaisen ilmoittautujan etu: ilmoittautumalla viimeistään 28.9. saat 30 € edun seminaarihinnasta.
Seuraava Kuljetusyrittäjä-lehti ilmestyy syyskuun alussa. Numero on syksyn Suuri infranumero ja haastateltavina ovat muun muassa Betonivuoren Timo Vuori ja Ari Korhola sekä Seinäjoen KTK:n toimitusjohtaja Jani Latvala.
Vuoden viimeiset numerot perehtyvät kansainvälisiin kuljetuksiin ja kuljetusalan vastuullisuuteen. Suunnitteilla on monia kiinnostavia haastatteluja, joten pysythän kuulolla!
Tunnethan myös verkkomediamme? Julkaisemme suuren osan jutuista eKuljetusyrittäjässä ja sosiaalisen median kanavissamme. Ennen uuden lehden tuloa kannattaa käydä lukemassa edellisiä numeroita verkkosivuillamme.
Mitä enemmän kuljetusyrityksiä SKALiin kuuluu, sitä suurempaa ääntä käytämme edunvalvonnassa ja sitä enemmän on mahdollisuuksia kehittää jäsenpalveluita.
Tiedossa on, että paras jäsenhankkija on toinen jäsen, joten kannustamme jäsenistöä kertomaan SKALista kollegoille. Jäsenhankintaa kannattaa tehdä nyt, sillä käynnissä olevassa kampanjassamme maksamalla vuoden 2023 jäsenmaksun yhdessä erässä, saa jäsenyyden samalla hinnalla vuoden 2024 loppuun asti! Etu on voimassa 31.12.2023 asti ja koskee uusia jäseniä.
SKALin jäsenyrittäjä tai luottamushenkilö saa hankkimastaan uudesta jäsenestä 90 €:n arvoisen St1/Shell-lahjakortin. Pyydä uutta jäsentä täyttämään tai täyttäkää yhdessä Tule jäseneksi -lomake, jonka lisätietokenttään kirjoitetaan jäsenhankkijan yhteystiedot (nimi, sähköpostiosoite, puhelinnumero).
Voit myös kertoa vinkin potentiaalisesta jäsenestä alueyhdistykseesi Jos vinkkisi johtaa uuden jäsenen liittymiseen, sinut palkitaan 50 €:n St1/Shell-lahjakortilla.
Palkkiot ovat veronalaista tuloa. Tulorekisteri-ilmoitusta varten kysymme erikseen palkkion saajan henkilötunnuksen. Palkkion saajan velvollisuus on ilmoittaa palkkio verottajalle tulonaan.
Lisätiedot: Järjestöjohtaja Arto Kämppi, p. 040 354 7492, arto.kamppi@skal.fi
Kuljetuskuutiossa on vapaita neliöitä sopuhintaan. Vuokraamme toimitilaa ja majoitusyksiötä Helsingin Haagasta läheltä Hämeenlinnanväylää. Kulkuyhteydet ovat sujuvat ja parkkipaikkojakin löytyy osoitteessa Nuijamiestentie 7. Toimitiloihin on yhdistettävissä koulutusluokkien käyttöä.
Esimerkkejä vapaista tiloistamme:
• 19 neliön toimistohuone: 290 euroa / kk
• 22 neliötä kalustettu huoneisto (tupakeittiö, eteinen ja kylpyhuone): 590 euroa / kk
SKAL JärjestöExtra on lähetetty Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n ja sen jäsenyhdistysten luottamushenkilöille, kummiyrittäjille ja toimihenkilöille sekä muille kiinnostuneille SKAL-yhteisön jäsenille.