Ivecon sporttirahtari

Iveco Eurostarin pojanpoika, pari vuotta sitten esitelty X-Wayn voimakkain versio on kiertänyt maatamme maahantuojan esittelyautona viime syksyn. Akseliväliltään 3200-millinen, kolmeakselinen veturi on varustettu HCT-yhdistelmän vetoautoksi. Veturissa on muuttuvageometrisellä turbolla varustettu 570-hevosvoimainen, 13-litrainen Cursor-moottori. Läpivetävä teli akseliperäisellä 2,83 perävälityksellä ja 16-nopeuksinen vaihteisto auttavat vähintään kohtuullisiin polttoainekulutuksen lukemiin. Säästöä tuo myös Ivecon oma HI-SCR -järjestelmä, joka hoitaa typenoksidien vähentymisen ilman EGRjärjestelmää.

Ovet avoinna työmaalle.

Mallisarjan suurimpaan, AS-ohjaamoon on helppo kiivetä. Kuljettajan tilat ovat mainiot, istuin on huippuluokkaa ja ohjauspyörä alansa parhaita. Ohjauspyörän muotoilu sekä monitoimikatkaisijoiden selkeys ovat tässä merkitseviä tekijöitä. Paineilmaohjattava ohjauspyörän säätö on helppokäyttöinen. Kojetaulun näkymä on hieman sekava, informaatiota tulvii hiukan liikaa sekä analogisesti että digitaalisesti. Tämä on tottumiskysymys. Silmä oppii nopeasti löytämään tarvittavan tiedon. Katkaisijoiden sijoittelu on looginen ja ne ovat helppokäyttöisiä myös työhanskat kädessä. Lisäpisteet perinteisestä käsijarrukahvasta. Näkyvyys ohjaamosta on hyvällä tasolla. Ivecolle perinteinen, apumiehen puoleinen ”tupakki-ikkunan” kehys on historiaa ja peilit on siirretty putkitelineisiin. Muutos vähentää merkittävästi oikean puolen katvealueita.

Työpäivän päättyessä kuljettajan siirtyminen ”olohuoneeseen” viettämään vapaa-aikaa on helppoa. Vaihteenvalitsimen katkaisijat ovat kojetaulussa, eivätkä siten haittaa siirtymistä 2,15 metrin korkeuteen ulottuvaan ohjaamoon. Kojetaulun sekä vuoteen välissä on runsaasti tilaa, samoin apumiehen istuimen ja kojetaulun välillä. Tällä on  suuri merkitys, kun ajetaan pitkiä taipaleita ja yövytään ohjaamossa. Kulkurin tavaroille löytyy runsaasti tilaa ympäri ajoneuvoa. Reilu kaksi metriä (2 100 mm) pitkä ja 80 senttimetriä leveä vuode takaa hyvät yöunet.

Päivittäistarkastukset.

Koeajossa ollut puoliperävaunuyhdistelmä oli lastattu noin 36 tonnin kokonaismassaan. Tällä massalla sai kohtuullisen kokonaiskuvan yhdistelmän menohaluista. Ajettavuus on erinomaisella tasolla, meno on vakaata ja automatisoitu vaihteisto toimi mainiosti. Nykyiset vaihteistot ovat keskenään hyvinkin vertailukelpoisia. Niiden  joukosta on vaikeaa löytää toistaan parempaa. Ivecon etuna on vaihteenvalitsimen sijainti kojetaulun katkaisijana. Pitkän matkan autossa erilaisten vaihteisto-ohjelmien  käyttö ei ole kokoaikaista, joten valitsimen sijainnilla ei sinänsä ole merkitystä. Suurempi merkitys on ohjaamon järjestelyillä ja kuljettajan vaivattomalla liikkumisella työpisteeltä vapaa-ajan viettoon. Vaihtamistapahtumaan kuljettaja voi osallistua huolellisella kaasupolkimen käytöllä. Ivecon HI-Tronix -vaihteisto tottelee nöyrästi kuljettajan ajatuksia. Ajoneuvon hydraulinen hidastin on todella tehokas. Lisämaininnan arvoinen asia on hyvin järjestetyt askelmat polttoainetankissa.

Esimerkillinen työtaso.

Askelmia pitkin voi nousta koko rungon levyiselle turkkipellille, jonka päällä voi turvallisesti hoitaa perävaunun jarruliittimien sekä sähköjohtojen kytkennän.

Etelä-Euroopassa valmistettu, suomalaisiin yhdistelmämittoihin sovitettu veturi on kelpo työkalu. Kookas ohjaamo yhdistettynä kohtuullisen tehokkaaseen voimalinjaan takaa vaivattoman kyydin koko sille skaalalle, johon telivetoinen vetoauto nykypäivänä soveltuu. Koeajossa ollut ajokki oli varustettu HCT-yhdistelmäksi.

Mukavuutta työhön.

Yhdistelmän sivualueita valvova kamerajärjestelmä oli toimiva antaen erinomaisen, asetuksen määräämän kuvakulman. Voimalinjan keulassa oleva 570-hevosvoimainen kuutoskone tuntui sopivalta, kohtuutehoisena se joutuu ylämäissä työskentelemään hartiat hiessä, joten hiukkassuodattimen regenerointiin tuskin ihan heti tulee tarvetta. Mukava ja tilava ohjaamo takaa kuljettajalle hyvät olosuhteet työhön ja vapaa-aikaan.