Iveco Stralis – Matadori Madridista

Teimme pienen koeajon pääkaupunkiseudulla, B-linkin eteen kytketyllä Iveco Straliksella. Autoon oli valikoitu mallisarjansa suurin moottori. Säädettävällä vetopöydällä varustettu takatelinen veturi soveltuu mainiosti erilaisista perävaunuista koottujen yhdistelmien vetoon. Straliksen ohjaamo täyttää reilusti kuljettajan tarpeet. Hyvä ajoasento, erityisen mukava istuin ja selkeä kojetaulunäkymä helpottavat pitkästä ajomatkasta suoriutumista. Lisäpinnat ilmastoidusta penkistä. Ivecolle tyypillisen kaksiosaisen sivulasin tolppa sekä ohjaamon etukulmiin asennetut taustapeilit haittaavat näkyvyyttä. Tämä voidaan kompensoida kuljettajan siirtäessä kehoaan hiukan eteenpäin tultaessa risteyksiin.

Helppo nousta.

Ajettavuus pitkällä yhdistelmällä on kohdillaan, näillä ajoneuvoilla painon oikea jakaminen koko yhdistelmän pituudelle on tärkeä. Kuljettajan on huolehdittava oikeasta painon jakautumisesta ohjaavan ja vetävien akselien kesken. Huolimaton lastaus kostautuu ohjattavuudessa ja liikkeellelähtökyvyssä varsinkin liukkailla tienosilla. Koeajossa ollutta ajokkia ei vielä ollut ehditty varustaa pitkän yhdistelmän varusteilla, kuten liikkeellelähtökykyä ja näkyvyyttä parantavilla laitteilla. Ivecon 570-hevosvoimainen, kuusisylinterinen ja kolmetoistalitrainen Cursor-moottori yhdistettynä 12-vaihteiseen automatisoituun Eurotronic2-vaihteistoon takaa hyvät kyydit. Maltillinen kompromissi peränvälityksissä mahdollistaa painavilla yhdistelmillä hyvän liikkellelähtökyvyn sekä taloudellisen etenemisen myös isoimmillakin nousuilla.

Seuraavien kuukausien aikana maamme valtateillä nähdään erilaisia, ennennäkemättömiä ajoneuvoyhdistelmiä. Kestää jonkin aikaa, ennen kuin jokin näistä yhdistelmistä vakiinnuttaa asemansa. Suunnittelutyötä tekevät yhdessä kuljetusyrittäjä, automaahantuoja sekä päälli- ja perävaunuvalmistajat. Kaikkien maassamme toimivien kuorma-autonvalmistajien tuoteperheisiin kuuluu veturi, jonka moottoriteho täyttää vaatimukset aina 76 tonnin kokonaispainoon saakka, samoin erilaiset akselistoratkaisut ovat mahdollisia.

Ivecon ratkaisu, oli se sitten perinteinen rekanveturi tai tasakuorma-auto, soveltuu hyvin myös karuihin, suomalaisiin olosuhteisiin. Sillä pärjää mainiosti. Ivecon tapauksessa kannattaa muistaa valmistajan kokemus erilaisista kaasukäyttöisistä vaihtoehdoista. Näiden tarjoamat tehovaihtoehdot eivät tosin vielä riitä täysille kokonaismassoille, mutta kevyemmille, tyypillisille runkoliikenteessä toimiville vetureille annetuille vaatimuksille myös puhtaampi, uudistuva energia sopii hienosti.

Selkeä työpaikka. Turvallinen työtaso.