Pääsimme pikaisesti tutustumaan baijerilaisen MAN:in tarjoamaan vaihtoehtoon takatelisestä rekanvetäjästä. Suurikokoisella XXL-ohjaamolla sekä 510-hevosvoimaisella 12,4-litraisella kuutoskoneella varustettu ns. norjantelinen veturi maistui aika mukavalta. Autoon oli ladattu melko suuri määrä erilaisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä.
Kelpo työpaikka.Turvallisuuden lisäämiseksi autossa on varusteena aktiiviseen vakionopeussäätimeen yhdistetty Stop & Go -toiminto. Sen avulla auto havaitsee edessä olevan liikenneruuhkan ja sovittaa nopeuden automaattisesti ottaen huomioon liikkumisen sujuvuuden. Tämä helpottaa kuljettajan toimia ruuhkaisessa liikenteessä. Etäisyysavustimeen on lisätty ajoavustin, joka pyrkii kompensoimaan kuljettajan huomiointivirheestä johtuvia nopeita ajolinjan muutoksia. Etelä-Suomen nelikaistaisilla väylillä oli hyvä kokeilla ajoavustimen toimintaa. Kokemus oli parempi kuin muutamalla kilpailijalla. Väsymys aiheuttaa kuljettajalla ajoneuvon tahattomia siirtymisiä sivuttaissuunnassa. Järjestelmä havaitsee kaistavahdin kameran avustamana kyseiset siirtymiset ja kompensoi niitä ohjaamalla autoa tarkalleen kaistaviivojen väliin.
Säilytystilaa.MAN:in järjestelmä toimii rauhallisesti, mutta jämäkästi ottaen ohjauksen haltuunsa. Avustamisen tunnistaa, mutta ohjausliike ei tule niin rajuina nykäyksinä kuin kilpailijoilla. Auto ei kuitenkaan missään nimessä ohjaudu autonomisesti, vaan vaatii kuljettajaa ottamaan auton ohjaamisvastuun itselleen. Auton tilava ohjaamo on erinomaisen mukava kaukoliikenteeseen. Sen järjestelyt ovat toimivat ja kuljettajaa arvostavat. Pisteet myös mittaristojen erinomaiselle selkeydelle, kiitos perinteisten viisareiden antaman helpon luettavuuden. Suurin tarjolla oleva, XXL-ohjaamo tarjoaa 2,15 metrin seisomakorkeuden, joten tilaa riittää joka suuntaan. Makuutilassa olevalle 2,20 metriä pitkälle ja 79 senttiä leveälle vuoteelle on helppo heittäytyä pitkäkseen. Kokonaisuudessaan ohjaamo on yksi alan parhaista.
Matkustusmukavuutta.Kolmeakselinen MAN TGX on perinteinen, laadukas rekanvetäjä, joka on varustettu pohjoisiin olosuhteisiin. Takateli antaa pelivaraa huonoihin keliolosuhteisin sekä nykyisiin yhdistelmämittoihin. Koeajossa olleella akselistorakenteeltaan 6x2-veturilla saadaan parhaimmillaan 64 tonnin yhdistelmän kokonaismassa. Näillä painoilla veturilla pärjätään mainiosti nykyisillä yhdistelmämitoilla.