Haluan saada aikaan muutoksia infrarakentamisessa

Infra-alan digitalisaatioprofessori Kalle Vaismaa työskentelee Tampereen yliopiston tutkimuskeskus Terrassa. Hän johtaa ryhmää, joka suunnittelee tulevaisuuden infrarakentamisen digiloikkaa. Viisivuotinen professuuri alkoi kaksi vuotta sitten.

Kurikasta kotoisin oleva Kalle Vaismaa juttelee mukavasti pohjalaisella nuotilla. Hän kertoo olevansa tyypillinen pohjalainen eli yrittäjyys- ja kehitysmyönteinen.

Vaismaalla on liikennetaustaa erityisesti kaupunkisuunnittelun puolelta. Hän aloitti maanmittauksen opiskelun Tampereella 1980-luvulla, mutta vaihtoi diplomityövaiheessa pääaineeksi tie- ja liikennetekniikan. Professori Jorma Mäntysen ohjauksessa hän teki diplomityönsä pyöräilyn edistämisestä. Tuoreena diplomi-insinöörinä hänet kutsuttiin kirkon järjestöön tekemään tapahtumia nuorille ja opiskelijoille.

– Opiskelin työn ohella itseni kolmessa vuodessa papiksi, koska seurakuntien kanssa oli helpompi tehdä yhteistyötä pappina kuin diplomi-insinöörinä. Laajemmin papin työ ei kuitenkaan kiinnostanut, joten palasin 12 vuoden jälkeen yliopistolle pyöräilytutkimuksen pariin. Vuonna 2010 valmistui väitöskirjani Aloittelijasta mestariksi – pyöräilyn kasvuun vaikuttavat toimenpiteet eurooppalaisissa kaupungeissa.

Ennen nykyistä professuuria Vaismaa työskenteli seitsemän vuotta Tampereen teknillisen yliopiston liikenteen tutkimuskeskus Vernessä ja johti sen jälkeen konsulttiyritys WSP:ssä Advisory Services -palveluja.

Vaismaan mielestä infra on kaupunkien verisuonisto. Se pitää tavara- ja henkilöliikenteen toimivana. Kaupunkien ja valtiotason muutosten suunnittelussa tavaraliikenne tahtoo jäädä kuitenkin lapsipuolen asemaan.

–Teemme nyt Tampereen yliopistolla ProDigial-tutkimusohjelmallamme kokonaisvaltaista kehitystyötä. Päätarkoitus on saada digi- ja tuottavuusloikka infra-alalle. Konkreettisia tavoitteita meillä ovat muun muassa tiedonhallinnan, hankintakäytäntöjen ja toimintakulttuurin muutos.

Vaismaan mielestä työllä on hyvät mahdollisuudet onnistua, koska siinä on mukana läpileikkaus koko alasta: 11 infran omistajatahoa, 20 alan yritystä sekä tutkimuslaitos. Kuljetusyrittäjiä auttaisivat heidän työssään esimerkiksi työmaiden nopeampi valmistuminen ja hyvälaatuinen tiestö. Esimerkiksi ennakoivassa kunnossapidossa digitalisaatiosta on runsaasti apua.

– Pyrin näkemään ihmisen tarpeet teknisten innovaatioiden takana. Olen saanut mukavaa palautetta siitä, että minulla on taitoa katsoa kokonaisuuksia ja löytää olennaiset asiat. Parasta on se, että saan tehdä merkityksellistä työtä.

Hyvälle tuulelle Kalle tulee aina, kun on saanut auttaa toista ihmistä.

– Palveluasenne on minussa syvällä. Haluan auttaa Oy Suomi Ab:tä saamaan paremman infran ja sitä kautta paremman kilpailukyvyn. Se vaatii laajaa yhteistyötä, turvattua rahoitusta ja systemaattista päätöksentekoa hallituskausien yli.

Kalle Vaismaa muutti Sydän-Hämeeseen Pälkäneelle 2000-luvun alussa, kun sieltä löytyi mieleinen talo. Hän harrastaa suunnistusta, mutta laittaa kilpanumeron rintaansa enää Jukolan viestissä. Kuntosali, kuorolaulu, elokuvat ja teatteri ovat kaikki mieleisiä virkistysmuotoja kolmen lapsen isälle.