EU-vaikuttamistoimia linjamaassa

SKALin ja kumppanijärjestöjen yhteinen EU-edunvalvontatoimisto Brysselissä, FinMobility, järjesti keskustelutilaisuuden EU-vaikuttamisesta ja tulevista europarlamenttivaaleista Helsingissä 21.8.2023. Tupa oli täynnä, kun kansanedustaja, Brysselin paluumuuttaja Aura Salla, kok. alusti EU-politiikan arkipäivästä ja asetelmista tulevalla vaalikaudella. Tilaisuuden isäntänä toimi FinMobilityn toimitusjohtaja Pasi Moisio.

Kuulijoita kiinnostivat myös inhimilliset tekijät ja ihmisten väliset suhteet, sillä kuten Aura Salla kertoi, ihmisiä Brysselissäkin ollaan ja henkilökemioilla ja ihmissuhdetaidoilla on suuri merkitys asioiden edistämisessä. Esimerkiksi tietyt eteläeurooppalaiset mepit lobbaavat erityisen tehokkaasti, koska verkostoituvat koko persoonallaan – myös vapaa-ajalla kuten harrastuksissa. Kun tuntee henkilökohtaisesti lakitekstien kirjoittajat, kulkee tieto luonnollisesti sujuvasti. Suomalaiset eivät suinkaan ole huonoimmasta päästä, Salla sanoo. Meillä on hyvät verkostot. Aura Salla kehottaa kuuntelemaan komission puheenjohtajan, Ursula von der Leyenin, tulevaa State of the Union -puhetta (”EU:n tila”) herkällä korvalla. Sieltä kuultaneen, mihin parlamenttikauden viimeiset kuukaudet keskitytään, sillä uusia lakialoitteita ei ole luvassa. Nyt viedään päätökseen kauden aikana aloitettuja prosesseja.

Paine ilmastotavoitteiden saavuttamiseen on valtava, Salla kertoo. Raidehankkeet saavat myötätuulta, mutta kukaan ei uskalla esittää lentoliikenteen hankkeita. Sen sijaan Ten-T -päätieverkoston karttaa rakennetaan uudelleen

Komissaaret ovat käyneet myös Silicon Valleyssä tutustumassa metaversumiin, virtuaalitodellisuuteen, tavoitteena muun muassa päästä säätelemään siihen kytkeytyvää toimintaa EU-alueella.

FinMobility kumppaniorganisaatioineen on tuottanut jo pari kuukautta sitten taustapaperin EU-vaikuttamiseen, joka painottaa tieliikenteen tärkeyttä liikennepolitiikassa, sillä elämme reaalitodellisuudessa, emme metaversumissa – vaikka toki tulevaisuuttakin on ennakoitava.

-Jopa 70 prosenttia  Suomen pinta-alasta saavutettavissa vain teitse, muistuttaa INFRA ry:n Nina Raitanen.

Aura Sallan mukaan Euroopalla on kirittävää kilpailussa, sillä uudet kaupalliset digialustat tulevat USA:sta. EU sääntelee niin vahvasti digiliiketoimintaa, että eurooppalaisyritykset eivät pääse kunnolla kasvamaan. Muut menevät ohi.

-Eurooppa tarvitsee talouskasvua, tai ääriliikkeet ja populistit kasvavat räjähdysmäisesti, Salla muistuttaa. – Kauppasopimusten neuvotteleminen USA:n kanssa olisi nyt äärimmäisen tärkeää.

Kilpailukyky ja talous hyviä teemoja myös EU-vaikuttamisessa

Aura Sallan mukaan jo nyt painottamamme teemat, kilpailukyky ja talous, ovat hyviä ja niitä kannattaa pitää kärjessä. Hän painottaa viestin ytimekkyyttä, ratkaisukeskeisyyttä ja Eurooppa-näkökulmaa. Pelkkä ”Suomi-paperi” ei välttämättä saa hyvää vastaanottoa. Meidän kannattaa kääntää viestimme laajemmaksi ja lähestyä EU-virkamiehiä, jotka työskentelevät suoraan meille tärkeiden kysymysten parissa.

Kansanedustajan lähdettyä jatkoimme vilkasta keskustelua kumppanijärjestöjen kesken ja sovimme yhteisistä askelmerkeistä parlamenttikaudelle 2024-2029. SKALilta tulee oma EU-ohjelma, jossa on totta kai paljon yhteistä pintaa FinMobilityn nimissä tehdyn ohjelman kanssa. SKALille ovat tärkeäitä tiestön ohella muun muassa liikennemuotoneutraalius – se, että esimerkiksi tie- ja raideliikennettä kohdellaan samanarvoisesti, oikeus jatkaa rajanylittävää liikennettä Pohjoismaiden kesken nykyisillä ajoneuvopainoilla, sekä meille soveltuvien käyttövoimien, kuten diesel ja kaasu, aseman turvaaminen.

SKAL päivittää EU-vaikuttamisohjelmansa syksyn aikana.

Lisätietoa SKALin EU-vaikuttamisesta

Ari Herrala, ari.herrala@skal.fi, puhelin 050 368 4248