Seuraavat kuntavaalit järjestetään 13.4.2025. Samaan aikaan järjestetään vuoden 2025 aluevaalit. SKAL julkaisee vuoden lopulla ohjelman, joka esittää kunnille ratkaisuja ja varmistaa toimivan logistiikan.
– Aiheet koskettavat kuljetusyrittäjien jokapäiväistä toimintaa. Esityksemme käsittelevät muun muassa maankäyttöä, tiestöä, kaavateitä, kunnallistekniikkaa, julkisia hankintoja, jätehuoltoa ja koulutusta, kuvailee työryhmän puheenjohtaja Lasse Kontiola.
Jakelu- ja taukopaikkainfraa kehitettävä
- Kuntien ja kaupunkien on huomioitava jakeluinfran ja taukopaikkojen tarpeet omissa maankäyttösuunnitelmissaan
- Kaupunkiseutujen on toteutettava MAL-sopimusten mukaiset tauko- ja latauspaikat
Tiestö ja kaavatiet kuntoon
- Kuntien on pidettävä huolta vastuullaan olevasta tiestöstä. Sen on oltava sellaisessa kunnossa, että liikennöinti on turvallista ja sujuvaa myös raskaalla kalustolla. Tiestön kunto ja välityskyky on huomioitava erityisesti teollisuusalueilla.
- Kaavoituksessa tulee huomioida elinkeinoelämän ja raskaan liikenteen tarpeet.
- Kuntien tie- ja katuverkolla on hoidettava auraukset ja talvikunnossapito.
Maakunnissa päätetään maankäytön isot linjat
- Maakuntaliittojen tulee huomioida maakuntakaavoissa entistä paremmin tieliikenteen tarvitsemat taukopaikat, lataus- ja jakeluinfran kehittyminen.
- Maakuntaliittojen tehtävä on edistettävä alueidensa liikennehankkeita aktiivisesti. Niiden tulee myös selvittää rahoitusmahdollisuuksia liikenneinfran parantamiseksi.
Kunnallistekniikan toimivuus varmistettava
- Kuntien on varmistettava sähkön saanti alueellaan, myös raskaan kaluston latausta varten.
- Vesi- ja jätevesihuoltoa on ylläpidettävä niin, että se on kunnossa eikä pääse rapistumaan. Uusille rakennettaville alueille on ajoissa hoidettava vesihuolto.
- Kuntien tulee varmistaa kattavat laajakaistayhteydet - erityisesti alueilla, joilla markkinaehtoinen rakentaminen on vähäistä.
Julkiset hankinnat luovat tervettä kilpailua
- Kuntien on vahvistettava hankintaosaamistaan ja niiden on hoidettava kuljetuspalvelujen hankinta vastuullisesti.
Jätehuollon markkinaehtoisuutta vahvistettava
- Vahvistetaan markkinaehtoista kiertotaloutta ja yritysvetoista jätehuoltoa Tanskan mallin mukaisesti.
- Valtion viranomainen valvomaan kuntien ja kuntayhtiöiden välisiä transaktioita.
- Kuntien on kilpailutettava vuoteen 2030 mennessä keräysvastuullaan olevan polttokelpoisen jätteen käsittely.
- Kannustimet kunnille polttoon ohjautuvan jätteen määrän kasvattamiseksi on purettava riittävän kattavilla keinoilla
- Ennen jätteiden tai lietteiden kuljetusjärjestelmäpäätöksiä on kunnissa tehtävä riippumattoman toimijan toimesta kuljetusjärjestelmäselvitykset, jotka ottavat huomioon yritysvaikutusten arvioinnin.
Toisen asteen koulutusta kehitettävä
- Kuntien on pidettävä huolta toisen asteen oppilaitosten toimtaedellytyksistä.
- Oppilaitoksissa on oltava riittävästi kuljetus- ja logistiikka-alan koulutusta.
- Kuntien on huolehdittava uusien työvoima-alueiden toiminnan käynnistymisestä ja huolehdittava, että nämä alueet rahoittavat ja hankkivat myös kuljettajakoulutusta yritysten tarpeisiin riittävän joustavasti ja nopeasti.
Yrittäjyyskasvatusta vahvistettava
- Keskeisessä roolissa yrittäjämäisen toimintakulttuurin kehittymiselle on yrittäjyyskasvatuksen johtaminen. Kuntatasolla sen onnistuminen edellyttää, että se viedään osaksi kunnan muita kehittämistoimenpiteitä ja strategisia ratkaisuja.
- Opetushenkilöstön yrittäjyyskasvatusosaamiseen panostettava,
Yrityspalveluita kehitettävä
- Kunnan pitää luoda yhteistyöverkostoja ja kehittää niitä esimerkiksi yritysten ja oppilaitosten välille. Tarvitaan aktiivista otetta innovaatioiden, digitalisaation ja kestävään kehityksen edistämiseksi.
- SKAL kannattaa Suomen Yrittäjien liikennevalomallin hyödyntämistä, joka antaa selkeän viestin päätösten yritysvaikutuksista.
- Aktiivisia toimia omistajanvaihdosten edistämiseksi.
Turhat säännökset purettava
- Kunnan luotava selkeät toimintamallit ja ohjeistukset, jotka auttavat tekemään päätöksiä nopeammin ja vähentämään epäselvyyksiä.
- Vahvempaa yhteistyötä eri hallintotasojen, sektoreiden ja jopa eri kuntien välillä.
- Osallistamiseen ja vuorovaikutuksen kehittämiseen on kiinnitettävä huomiota. Eri sidosryhmille on tarjottava osallistumismahdollisuuksia eri päätöksentekoprosessissa
- Päätöksenteolle on asetetettava aikarajat
- Palautteen kerääminen ja sen hyödyntäminen auttaa tunnistamaan pullonkauloja ja parantamaan käytäntöjä.
SKAL: Panostuksia raskaaseen liikenteeseen
Valtion ja suurimpien kaupunkiseutujen välisillä sopimuksilla linjataan lähes kahden miljardin euron rahoituksesta liikennehankkeille. SKALin hallitus kannustaa kaupunkiseutuja panostamaan raskasta liikennettä palveleviin hankkeisiin.
MAL-sopimusten merkittävimpiä linjauksia ovat velvoitteet taukopaikkojen sekä lataus- ja tankkausinfran kehittämiseen.
– Nyt on varmistettava, että kirjaukset säilyvät ja ne myös toteutetaan, sanoo SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas tiedotteessa.
MAL-sopimusehdotukset velvoittavat kuntia jakeluinfran ja taukopaikkojen edistämiseksi. SKAL on pitänyt esillä raskaan liikenteen taukopaikkojen sekä lataus- ja tankkausinfran kehittämistarvetta pitkään.
SKALin hallitus moittii kuntien haluttomuutta taukopaikkojen kaavoittamiseen. Se vaatii, että kunnat huolehtivat kaavoituksella ja maankäytön suunnittelulla raskaan liikenteen tarvitsemien taukopaikkojen ja sähkönjakelun varmistamisesta. Suunnitelmissa on nykyistäkin vahvemmin huomioitava myös jakeluliikennettä sujuvoittavat ratkaisut, kuten riittävien purkupaikkojen varmistaminen.