Kuvateksti: Atte Riippi hoitaa tällä hetkellä ajojärjestelyt ja kuljetustehtäviä. Tammikuussa tilanne muuttuu, kun hän lähtee armeijaan. Sieltä palattuaan Atte ostaa kolmasosan yrityksestä.
Pentti Äijälä perusti yrityksensä vuonna 1950. Hän aloitti maansiirtoajossa ja laajensi myöhemmin pienlähetys- ja kevytpakettikuljetuksiin. Pentti Äijälällä ei ollut omassa perheessä elämäntyölle jatkajaa, joten hän tarjosi vuonna 1994 pakettiautoliiketoimintaansa Kari Riipille, jota piti hyvänä yrittäjäkandidaattina. Muun toiminnan hän myi Pohjola Oy:lle.
Kuljettajana eri yrityksissä kymmenkunta vuotta toiminut Kari Riippi päätti uskaltaa siirtyä yrittäjäksi. Hän kävi liikenneyrittäjäkurssin ja aloitti kuljetusyrittäjänä yhdessä veljensä Jussin ja isänsä Erkin kanssa. Kukin omisti kolmasosan Äijälä Oy:stä.
– Meillä oli kaikilla ajokokemusta riittävästi ja paljon intoa. Kolmekymmentä toimintavuotta ovat näyttäneet, että osaamme hommamme. Pankki hoiti aikanaan liiketoimintakauppaan liittyvät asiapaperit kuntoon ja Pentti Äijälä auttoi neuvonantajana alkuun. Aktiivinen järjestömies Pentti opetti myös, että Sisä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry ja SKAL ry auttavat aina, kun kysyttävää on, Kari muistelee.
Pääsääntöisesti Kari ja Jussi hoitivat kuljetukset kuudella autolla. Kun Erkki-isä halusi jäädä eläkkeelle, suunniteltiin vuonna 2011 sukupolvenvaihdos tyttärelle Marianne Turuselle, jotta yritys jäisi perheeseen.
Muualla töissä olevalla Mariannella oli sillä hetkellä taloudellinen mahdollisuus lunastaa osuus, eivätkä veljet Kari ja Jussi toisaalta halunneet kasvattaa omaa osuuttaan. Perusteellinen suunnittelu tilitoimiston kanssa oli jälleen tärkeää, koska sukupolvenvaihdos voi olla jatkajalle joko täysin veroton tapahtuma tai siitä voi koitua hänelle perintö- tai lahjavero.
Sisarusten aika
Vuonna 2016 Marianne jätti aiemman työnsä ja siirtyi auttamaan kokopäiväisesti Äijälä Oy:n taloushallinnossa ja palkanmaksussa. Tilitoimisto hoitaa edelleen yrityksen kirjanpidon ja ostoreskontran.
Sisaruksista oli tärkeää jatkaa kuljetuksia Äijälä-nimellä.
– Nimi oli jo tunnettu ja autot erityisesti Hämeenlinnan katukuvassa päivittäinen näky. Nimessä on myös rouheutta ja vahvuutta. Sitä ei ole edelleenkään syytä vaihtaa, perustelee Kari Riippi.
Kolmen sisaruksen omistuksessa yritys voi hyvin ja laajeni maltillisesti. Kari vastasi toimitusjohtajan tehtävistä, Marianne taloushallinnosta ja Jussi kalustosta. Kun töitä hankittiin lisää, jälkikasvukin pääsi mukaan ajohommiin heti, kun siihen oli haluja. Ja olihan niitä.
Jussin pojat Aleksi (21) ja Atte (19) sanovat olleensa mukana toiminnassa koko ikänsä. Aluksi toimistolla ja lastaushommissa, sitten kuljettajina.
Syyskuussa julkistettiin tulevat omistajamuutokset ja toimitusjohtajan vaihtuminen. Kuvassa vanhat ja uudet omistajat Atte (vas.), Jussi ja Kari Riippi, Jani Vuori, Aleksi Riippi ja Marianne Turunen.Uuden ajan kynnyksellä
Vuonna 2019 aloitettiin laajemman omistuspohjan muutoksen suunnittelu. Sisarukset haluavat tehdä tilaa uudelle sukupolvelle ja valmistautua itse pikkuhiljaa tuleviin eläkepäiviin.
Yhdessä tilitoimiston kanssa aloitettiin jälleen huolellinen valmistelu. Verottajan kanssa käytiin myös keskusteluja.
Marianne myi osakkeensa Aleksi Riipille 1.10.2021. Tässä tapauksessa sukupolvenvaihdos ei tullut kyseeseen, koska veljenpoika ei ole tarpeeksi läheistä sukua.
Jussinkaan osuutta ei hoidettu tällä kertaa sukupolvenvaihdoksella Aleksille ja Atelle, vaikka mahdollisuus oli.
Atte päätti suorittaa ensin asevelvollisuuden ja sen jälkeen vasta alkaa selvittämään laina-asioita.
Keskusteluissa nousi esiin mahdollisuus myydä osa toiminnasta kuljettaja Jani Vuorelle (29).
Lopulta päädyttiin ratkaisuun, jossa Kari ja Jussi myivät 1.9.2021 puolet omista osuuksistaan Jani Vuorelle. Loput osuuksistaan he tulevat myymään Atelle myöhemmin.
Sisä-Suomen Kuljetusyrittäjien toimistolla jutellessamme Kari Riippi (vas.) kertoo, että hän on tottunut aina kysymään apua alueyhdistyksestä tai SKALista. Keskellä hallituksen puheenjohtaja Aleksi Riippi ja oikealla tuore toimitusjohtaja Jani Vuori.Aleksi on kasvanutyrittäjäksi
Tuore omistaja Aleksi Riippi on hyvä neuvottelija ja asiakkaat luottavat häneen. Sen lisäksi, että Aleksilla on ollut jo jonkin aikaa kalustovastuu, hän hankkii yritykselle aktiivisesti uusia asiakkaita.
– Olemme saaneet muun muassa apteekkien kotipalvelukuljetuksia. Kaikki kuljettajamme ovat käyneet jo lääkekuljetusten koulutuksen. Autojen täyttöaste on kasvanut ja olemme ostaneet yhden auton lisää sekä ensimmäisen eräkärrymme,Aleksi kertoo.
Aleksi täsmentää, että kaluston keski-ikä on yrityksessä pieni. Kaasu- ja sähkökäyttöisiä pakettiautoja on kokeiltu ja niiden kehittymistä aiotaan seurata tiiviisti. Sähkökäyttöiset autot eivät vielä sovellu yrityksen kuljetuksiin täydellisesti, koska autojen pitää olla valmiina nopeisiin lähtöihin.
– Yksi palveluistamme ovat pikalähdöt. Niitä varten hallin pihalla pitää olla aina yksi auto lähtövalmiina, Aleksi selventää.
Luottavaisin mielin yrityksen johtoon
Vuonna 2016 palkattiin yritykseen kuljettajaksi Jani Vuori, jonka työskentely teki pian vaikutuksen omistajiin. Kari alkoi ehdotella loppuvuodesta 2019 Janille osuuden ostamista yrityksestä ja toimitusjohtajan paikkaa.
– Onneksi löydettiin sinut, kiittelee Kari Riippi.
Jani tuli yritykseen kuljettajaksi avoimen haun kautta, koska oli juuri vaihtanut asuinpaikkakuntaa. Hänellä on työkokemusta useammasta kuljetusliikkeestä.
– Kiinnostuin kovasti Karin ehdotuksesta. Tällaista tarjousta harva saa. Pohdin asiaa tietysti tarkasti, koska olin vasta ottanut asuntolainan. Päätettyäni ottaa tarjouksen vastaan neuvottelin pankin kanssa rahoituksesta. Lopulta kaupat syntyivät alle puolessa vuodessa, koska tilitoimiston kanssa valmistelut oli pureskeltu hyvin, Jani kertoo.
Kari Riippi ajaa vielä toisinaan, mutta haluaa keskittyä auttamaan nuorta sukupolvea heidän uusissa rooleissaan. Uusi toimitusjohtaja Jani Vuori uskoo, että tiedossa on pitkiä päiviä.Marraskuussa toimitusjohtajaksi virallistettu Jani sanoo, että uudistuksia yritystoimintaan tulee pikkuhiljaa. Firman uudet nettisivut ovat parhaillaan tehtävänä. Aleksi ottaa ahkerasti yhteyttä potentiaalisiin asiakkaisiin ja tekee heille räätälöityjä tarjouksia. Tavoitteena uusilla yrittäjillä on aluksi käydä läpi kaikki hämeenlinnalaiset kuljetusten tarvitsijat.
Jani aikoo käydä liikenneyrittäjävalmennuksen mahdollisimman pian, oppiakseen lisää kannattavuuslaskennasta ja taloushallinnosta. Onneksi vierellä ovat vielä Kari ja Jussi neuvomassa.
– Yrityksen johtaminen omistajana jännittää. Nyt meidän kaikkien on asetuttava mukavasti uusiin saappaisiimme ja katsottava mihin suuntaan ne meitä ohjaavat, Jani naurahtaa.
Janin roolin muutos loi lisäkuljettajatarpeen lisäkuljettajatarpeen, jonka täyttäminen on vielä hieman vaiheessa.
– Tulevaisuudessa meidän voi olla vaikea löytää yhtä joustavasti työtä tekeviä ja sitoutuneita kuljettajia, kuin mitä meillä nyt on, Jani toteaa.
Kolmas omistaja ensin inttiin
Yhdeksäntoistavuotias Atte Riippi tekee ajojärjestelijän ja kuljettajan töitä perheyhtiössä.
– Pidän työstäni ja ajojärjestelyhommat sujuvat keikoillakin kätevästi puheluilla ja WhatsApp -ryhmämme kautta. Jotkut asiakkaat soittavat suoraan vakiokuljettajille, Atte kertoo.
Atte aloitti jo 13-vuotiaana työt kiinteistöpalvelussa isoveljensä Aleksin esimerkkiä seuraten. Hieman myöhemmin veljekset aloittivat perinpohjaisen perehtymisen kuljetusliike Äijälän toimintaan.
Atelle on ollut aina selvää, että Äijälä Oy on hänen tulevaisuutensa. Aten logistiikan perustutkinnon opinnot ovat vielä kesken, koska työt ovat vaatineet enemmän aikaa. Tammikuussa alkaa asepalvelus, jonka hän pääsee toivottavasti suorittamaan Parolan autokomppaniaan.
Atte on valmis ottamaan vastuun toiminnasta kolmantena pääosakkaana.
Äijälä Oy:n tulevaisuus näyttää hyvältä, koska nuoret omistajat ovat valmiita ahkeraan työhön ja valmiita etsimään tarvittaessa uusia palvelumuotoja. Lisäksi on tarpeeksi aikaa toteuttaa ns. hiljaisen tiedon siirto uusille omistajille.
Lue myös Jani Salmelan kokemukset omistajavaihdoksesta
Lue SKALin lakimies Sami Svinhufvudin vinkit omistajanvaihdokseen