Lapsesta saakka ihailemani lentoharrastus alkoi 1975 purjelennolla. Tosin isän kanssa tuli näperreltyä lennokkeja jo paljon aikaisemmin.
Tapanani on nostaa rimaa uusien tavoitteiden saavuttamiseksi. Niinpä toisiaan seurasivat moottoripurjehtijat, moottorikoneet ja eri kelpuutukset niihin. Samoin yhteiskunnalliset tehtävät, kuten metsäpalojen valvontalennot, etsintälennot sekä hinauslennot ja kouluttaminen.
Taitolennon erilaisilla koneilla aloitin 1980-luvulla. Mielenkiintoinen muisto jäi kutsumatkasta Leningradin alueelle Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen. Minulla oli kunnia olla mukana kuuden suomalaisen lentäjän ryhmässä koulutuslennoilla. Kouluttajina olivat MM-mestaruustason opettajat.
Lentonäytöksissä olen lentänyt ympäri Suomea lukuisia kertoja. Niihin ovat kuuluneet muun muassa vuosittaiset päälentonäytökset ja Kauhavan Lentosotakoulun Lentäjien Juhannus. Silloin lennettiin yöttömässä yössä mahtavia näytöksiä. Suomi 100-vuotta -juhlalentonäytös Helsingin Kaivarissa 9.6.2017 oli myös upea. Siellä 115 000 katsojaa ihaili muun muassa Arctic Eagles taitolento-osastomme mahtavaa suoritusta. Olimme siitä tosi ylpeitä!
Vasemmalta ryhmän valmentaja Seppo Tuovinen ja lentäjät Jyri Mattila, Miikka Rautakoura, Raimo Nikkanen ja Tapio Pitkänen.Syksyllä 2018 otettiin Puolasta yhteyttä Aerobaltic lentonäytöksen organisaatiosta. Tavoitteena oli, Arctic Eagles -osastomme lentäisi Gdynian kaupungissa Itämeren rannalla 17.–19.8.2019. Ensimmäisen kerran Suomen historiassa siviiliryhmä lentäisi Manner-Euroopan puolella.
Päästyämme sopimukseen alkoivat suunnittelu ja harjoitukset, joita kyllä pidämme muutenkin säännöllisesti. Osastolentäminen on aivan eri asia kuin yksin puuhastelu. Koneilla lennetään mahdollisimman lähekkäin, jolloin harha-ajatuksille ei ole sijaa. Esimerkkinä voidaan mainita suoritukset, joissa koneiden kohtaamisnopeus on yli 500 km/h.
Valmentautuminen on yhtä kurinalaista kuin lentäminenkin. Valmentajanamme toimii Ilmavoimien Midninght Hawks -taitolento-osastossa aikanaan lentänyt Seppo Tuovinen. Osaston lentäjillä on mittavasti kokemusta. Kaikilla muilla, paitsi minulla on ilmavoimat taustanaan. AE2 Tapio Pitkänen ja AE3 Miikka Rautakoura toimivat Finnairin liikennelentäjinä kaukolennoilla Aasiaan ja Amerikan mantereelle. AE4 Jyri Mattila toimii ilmavoimien koelentäjänä ja koelentää myös Suomen uudet hävittäjäehdokkaat. Minä olen ainoa tavallinen ”tallaaja”. Tosin minullakin on yli 8 000 lentoa takana. Lennän AE1 konetta, eli johdan osastoa ja käskytän radiolla muita.
Jokainen lento on otettava vakavasti. Virheisiin ei ole varaa, kun koneiden kohtaamisnopeus on yli 500 km/h.Taitolentokoneiden siirtolennot maamme rajojen ulkopuolelle ovat todella haastavia. Pienet polttoainesäiliöt vaativat useita tankkauksia matkan aikana. Ensimmäinen tankkaus oli Maarianhaminassa, pari Ruotsissa ja siitä sitten yli Itämeren. Jännää puuhaa, kun aavaa merta on alla toista tuntia, eikä pakkolaskulle ole muuta paikkaa kuin meri. Meillä oli päällämme pelastautumispuvut ja tietysti pelastusliivit.
Gdyniassa vastaanotto oli miellyttävä, ja kaikki pelasi todella hyvin. Näytöksen johtajana toimi rautainen ammattilainen, suomalainen Perttu Karivalo. Ennen lentonäytöstä lennetään aina harjoituslento, jossa katsotaan askelmerkit kohdalleen. Se on hyvin tärkeää, monissa liikkeissä on kysymys jopa sekunnin osista, jotta suoritukset osuvat kohdalleen.
Osastomme lensi varsinaiset näytöslennot lauantaina ja sunnuntaina. Gdynian hiekkarannalle oli järjestetty perjantai- ja lauantai-iltoina upea ilta-/ yölentoshow. Ohjelmaa oli tarjolla yleisön mukaisesti, vauvasta vaariin. Kumpanakin iltana oli yli satatuhatta vierasta. Byrotekniikkaa ja ledvaloja oli käytetty runsaasti koneiden valaistukseen. Todella mahtavat illat!
Arctic Eagles teki suomalaista ilmailuhistoriaa ensimmäisenä siviiliosastona Keski-Euroopassa. Todella hieno, mutta vaativa kokemus. Ensi vuoden päälentonäytös on Kauhavalla entisellä lentosotakoululla kesäkuussa. Toivottavasti nähdään siellä!