”Niin, kaikki huus jo vuonna kolkyt kuus, me asiat tiedetään ei se muilta kuulematta jää”.
Ja näin tämä kohta 90 vuotta on mennyt. SKAL on vaikuttanut ja pitänyt ääntä, koska tässä järjestössä ne asiat tiedetään.

SKAL ry täyttää ensi vuonna peräti 90 vuotta. Harvalla yhdistyksellä on tänä päivänä enää toiminnassa kolmiportaista järjestöä; paikallisyhdistys, aluejärjestö ja keskusjärjestö. SKAL ry:llä tämä kolmiportaisuus on ja se porskuttaa vahvasti eteenpäin.
Edunvalvontamme ammattitaitoinen kärki on Kuljetuskuutiossa Helsingissä ja vahvaa edunvalvontaa tehdään omilla vastuualueilla myös 9 aluejärjestössä, 4 erikoisjärjestössä ja 131 paikallisyhdistyksessä. Noin 3600 jäsenyrittäjää saa taatusti järjestöstä vastinetta jäsenmaksulle. Näin kertovat myös jäsentutkimuksemme.
Vuosi 2025 pakettiin
Tämä vuosi on kohta taputeltu. Hankala vuosi meille monelle kuljetusyrittäjälle, koska rakas isänmaamme ei ole noussut liitoon vaan Suomen talous laahaa. Keikkoja ei ole ollut aina odotetusti tarjolla. Liikevaihdon pudotus näkyy heti tuloksessa, koska menopuolelta löytyy iso määrä kulueriä, jotka eivät jousta, oli ajoa tai ei. Yritykset kuitenkin pärjäävät osaamisella ja yrittäjämäisellä tahdolla.
Jokaisen yrittäjän pitää tietää missä oman yrityksen taloudessa mennään ja miten sitä johdetaan. SKALin kehittämälle SKALkulaattorille onkin tarvetta. Se on kätevä työkalu, jota käyttämällä ja vertailulaskelmia tekemällä, voi jokainen kuljetusyrittäjä tarkastella omaa toimintaansa ja kehittää sitä.
Edunvalvonnassa järjestömme teki hyvää työtä. Tässä yhteydessä haluan korostaa sitä, että asioita ei tehdä yksin, vaan niitä tehdään yhdessä. Niin kotimaassa kuin myös Brysselissä. Kiitänkin Traficomia, Väylää, ministeriöitä, kansanedustajia, Euroopan parlamentin jäseniä ja muita yhteistyökumppaneitamme hyvästä yhteistyöstä vuonna 2025. Tästä on hyvä jatkaa vuoteen 2026.
Erityiskiitos Suomen hallitukselle kumipyöräliikenteen huomioimisesta päätösten teossa. Hallitus on ymmärtänyt sen, että kumipyörillä liikkuu 90 prosenttia tavaroista. Kumipyöräliikenteen kilpailukyky on Suomen elinehto. Lisäksi kiitos ministeri Ranteelle. Nyt meillä on todellakin ja sanoisinko viimeinkin liikenneministeri, joka kantaa huolta tehtaan lattiastamme sekä koko liikennealan toiminnasta. Kiitos siitä!
Muna vai kana ensin?
Kysymys esitettiin jo vuosituhansia sitten. Saman kysymyksen voi nyt esittää käyttövoimiin. Kumpi ensin ajoneuvo vai tankkaus- tai latauspaikka? On päivänselvää, että ajoneuvo pitää tankata tai ladata jossakin vaiheessa kuljetuskeikkaa. Meille kuljetusyrittäjille on äärimmäisen tärkeää se, että nämä paikat löytyvät kuljetusreiteiltämme. Meillä ei ole varaa eikä aikaa ylimääräisiin ajomatkoihin.
Tarvitsemme myös turvallisia taukopaikkoja wc- ja peseytymistiloineen. Nyt kannattaakin tosissaan suunnitella ja yhdistää nämä kaksi asiaa, tauko- ja jakeluinfra.
Me kuljetusyrittäjät kyllä ostamme sen ajoneuvon. Olkoon se käyttövoimaltaan diesel, kaasu tai sähkö - ehkä vetykin pitkällä tulevaisuudessa. Kaikkiin näihin käyttövoimiin löytyy tuote, jolla päästöjä saadaan pienennettyä. Tankkaus- ja latauspaikkojen löytyminen on nyt se oleellinen kysymys. Ilman kanaa ei tule munaa, eikä ilman munaa kanaa. Voittaja on se, joka tämän kysymyksen ratkaisee.
Hyvää joulua ja onnellista juhlavuotta 2026
Lopuksi kiitos SKALin toimitusjohtajalle, henkilöstölle, organisaatiolle, hallitukselle. Ennen kaikkea kiitos teille jäsenyrittäjille. Ilman teitä, arvoisat jäsenyrittäjät, tätä järjestöä ei olisi olemassa.
Ensi vuonna juhlimme järjestömme 90-vuotista taivalta. Vuosi on samalla meidän kaikkien kuljetusyrittäjien juhlavuosi. Yhteistyön juhlavuosi, jota hyvää yhteistyötä olemme myös sidosryhmiemme kanssa tehneet.
Nähdään tapahtumissa ja juhlissa ensi vuonna! Erityisesti haluan kutsua kaikki mukaan 13.-15.11.2026 järjestettävälle SKAL Forum -juhlaristeilylle. Merkkaa päivät kalenteriisi. Sitäkin odotellessa annetaan juhlavuotemme tunnusmusiikin Kaikki rullaa soida!
Jari Välikangas
puheenjohtaja, yrittäjäneuvos
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
