Päähuomion koeajotapahtumassa sai syksyllä esitelty XT-mallisto tai -varustelusarja, joka on saatavilla kaikkien P-, G-, R- ja S-ohjaamojen yhteyteen, moottorista riippumatta.
Erityisesti maansiirto- ja rakennusalalle suunnattu XT-mallisto on nyt saanut entistä enemmän raskaimpiin kuljetuksiin suunniteltuja komponentteja muun muassa etuakselistoon, teliin, jousitukseen, vaihdelaatikkoon ja ohjaukseen. Uusien komponenttien avulla Scania lupaa jopa 50 tonnin teknisen hyötykuorman suljetuilla alueilla ja samalla hyvän ajettavuuden maantielle.
Ulkonäöllisesti Scanian XT-mallisto tarjoaa muun muassa järeiden puskureiden ja erikoisvahvojen peilien myötä hieman työkonemaisempaa otetta, joka varmasti vetoaa moniin potentiaalisiin asiakkaisiin.
Nousuja ja laskuja
Koeajolenkki alkoi lyhyellä testiratakierroksella, jonka jälkeen lähdettiin kokeilemaan autojen ajo-ominaisuuksia maantielle. Parhaiten testilenkillä sai tuntumaa autojen mäennousukykyyn ja eri moottorivaihtoehtojen voimantuottoon, koska koeajolenkin maantieosuus koostui pääasiassa laskeutumisesta useamman kilometrin mittaisen mäen juurelle ja noususta takaisin mäen päälle.
Varsinaiseen maantieajoon ei juuri koeajon aikana päässyt, mikä hieman harmitti. Koeajettavia autoja oli tarjolla sen verran runsaasti, ettei pitempään lenkkiin olisi ollut aikaa muutenkaan. Koeajolenkin lopuksi oli vielä mahdollisuus ajaa lyhyt metsäautotieosuus, jossa pääsi näkemään moottorin, vaihteiston ja voimansiirtolinjan toimivuutta hieman haasteellisemmissa olosuhteissa.
Scania R 580 6x4 on Keski-Euroopan markkinoille suunnattu puutavara-auto XT-varustelulla.Vaikka Scanian uusi sukupolvi onkin ollut markkinoilla jo hyvän matkaa toista vuotta, oli tämä ensimmäinen kerta kun itse pääsin ajamaan kyseisen sukupolven autoja. Paljon on puhuttu Scanian hyvästä ajettavuudesta sekä ohjaamon tarjoamista ergonomisista työskentelyolosuhteista. Suorittamieni lyhyiden koeajojen perusteella pystyn allekirjoittamaan nämä asiat.
Mielenkiintoisena ”uutuutena” itselleni tuli myös Scanian Opticruise-vaihteiston yhteyteen saatava kytkinpoljin Clutch on demand -periaatteella, jolloin kuljettaja voi itse päättää tilanteet, joissa kytkintä käyttää. Sakari Kokkonen koeajoi kytkinpolkimellisen Scania R 650 XT-mallin syksyllä ja kirjoitti kokemuksista Kuljetusyrittäjä-lehteen, joten käykääpä lukemassa sieltä tarkemmin kytkimen toiminnasta, mikäli asia kiinnostaa.
Koeajettavina oli reilut kaksikymmentä erilaista Scaniaa jakeluautoista täysperävaunuyhdistelmiin, joita oli rakennettu eri markkina-alueita silmälläpitäen. Kaikkia koeajettavana olleita autoja ei toki millään ennättänyt testata. En tiedä oliko koeajolenkin maantieosuudelle tilattu tapahtumaa ajatellen normaalia parempitasoista talvikunnossapitoa, mutta silmiinpistävää oli, että useamman päivän jatkuneen lumisateen jälkeenkin tie pysyi hyvässä kunnossa ja useammankin koeajolenkin aikana vastaan tuli aura-auto. Näin ollen suurempia ongelmia eivät eteläisistä maista tulleet koeajajatkaan kokeneet, vaikka he eivät varmasti olleet tottuneita lumisiin olosuhteisiin.
Scania P 220 4x2 on näppärä peli kaupunkijakeluun uudella seits emänlitraisella moottorilla.