Renaultin D 14 -jakeluauto – sukulaispoika Ranskasta

Syy siihen miksi auton sielu muokattiin vaikkapa pelkällä nokkamerkin vaihdolla ja muuttamalla kojetaulu muovisesta pähkinäpuiseksi oli yksinkertainen, kustannussäästö. Oli halvempaa kikkailla erilaisilla sisustavaihtoehdoilla kuin suunnitella jokaiselle lompakolle yksilöllinen kulkupeli.

Nykyään tämä on paljon yleisempää, samasta syystä. Autotehtaille on kustannustehokkaampaa käyttää omalla maaperällään tuttuja tuotemerkkejä. Tämä onnistuu ottamalla tuotantolinjalta valmistajan tuotepaletista juuri se oikea tuote ja liimaamalla sen keulaan tuttu merkki, badge engineering. Tuloksena on työkalu, joka näyttää samalta kuin  valmistajan muillekin markkina-alueille brändätty tuote ja tekniikka on sama, mutta ajokki edustaa sitä tuttua turvallista, omaa merkkiä.

Tuttu, mutta erilainen

Koeajossa ollut Renault D 14 -jakeluauto edustaa hyvin kuorma-autoa, jota voidaan markkinoida alueilla, joissa merkki on tuttu omalla nimellään. Renault on erittäin vahva tekijä  raskaan kaluston markkinoilla Keski-Euroopassa. Pohjoismaissa taas Renaultin kuorma-autovalmistuksen pääomistajalla Volvo Trucksilla on suuri osuus kokonaismarkkinoista.

Renault D-sarja ja Volvo FL ovat käytännössä  tännössä sama tuote. Koeajossa olleen ajokin voimalinjan keulassa on tehtaan omaa tuotantoa oleva DTI 8 -moottori, johon on  kytketty ZF:n valmistama Optitronic 6AS100 automatisoitu 6-vaihteinen -vaihteisto. Ero Volvon vastaavaan tulee moottorin lohkon väristä ja vaihteiston ohjelmoinnista sekä  tuotenimestä. Ulkoiset erot ovat lähinnä kosmeettisia, samoin ohjaamon sisällä. 

Näkyvyys on tärkeää.

Tehty kaupunkiin

Kun kuorma-auton pääasiallinen käyttöalue on kaupunkien alueella tapahtuva jakeluliikenne, on sen suunnittelussa otettava huomioon täysin erilaisia asioita, kuin pitkän matkan  ajoon tarkoitetuissa isoveljissä. Kuljettajan työhön kuuluu paljon muutakin kuin ajaminen. Ohjaamoon nousut ja laskeutumiset rasittavat kuljettajaa ja näkyvyys joka suuntaan on tärkeää.

Suunnittelun onnistuttua luodaan kuljettajalle puitteet turvalliseen työpäivään. Renault on onnistunut tässä tehtävässä oikein hyvin. Ohjaamon perussuunnittelu on jo melko iäkäs, mutta se on edelleen hyvin toimiva. Ohjaamoon nousu on turvallista hyvien kahvojen ja liukumista ehkäisevien astinlautojen ansiosta. Näkyvyys on hyvä, peilinkupujen aiheuttamat katvealueet on saatu minimoitua. Työnteko on turvallista. Kojetaulu on tuttua ja turvallista laatua. Mittarien ja katkaisijoiden asettelussa näkyy emoyhtiön vuosikymmenien kokemus kuljettajaergonomiassa. Hiukan aikaa menee totutella isossa kierroslukumittarissa olevaan pikkunäyttöön, joka näyttää digitaalisesti nopeuden.

Voimalinja kohdillaan

Ajokkimme oli varustettu tehtaan omaa valmistetta olevalla 250-hevosvoimaisella kuusisylinterisellä DTI 8 -moottorilla, joka on varustettu muuttuvageometrisellä ahtimella. Moottorista löytyy potkua jo matalilla kierroksilla, maksimivääntömomentti 950 Nm:iä saadaan jo 900 kierroksessa. Tämän ansiosta esimerkiksi Helsingin jakeluliikennettä  palvelevista jyrkkämäkisistä huoltotunneleista ei tarvitse nousta lätkä tiskissä. Riittää, että tullaan mäkeä ylös kuin ranskalainen herrasmies, ilman kiirettä ja turvallisesti. Kuusivaihteinen Optitronic 6AS100 -vaihteisto hoitaa oman työnsä mallikkaasti.

Nousu työmaalle.

Kotimaisella korilla

Päällirakenteena koeajoyksilössä oli närpiöläisen NEK Oy:n valmistama 7 500 mm pitkä kokosivuaukeava jakelukori. Auto on varustettu Dhollandian 2 000 kiloa nostavalla 2000  mm x 2480 mm -kokoisella takalaitanosturilla. Tukeva ja siisti kuomakori mahdollistaa turvallisen työskentelyn. Sidontapisteitä lattiassa on 7 paria, joten pitkän kuorman  varmistaminen on helppoa.

Kelpo perustyökalu

Renaultin D-sarjan jakeluauto varustettuna laadukkaalla kotimaisella korilla on vakuuttava kokonaisuus. Tietty vanhanaikaisuus ei häiritse, päinvastoin. Suunnittelussa ei olla kikkailtu kuljettajan kustannuksella. Renault tarjoaa hyvän, kellontarkkuudella toimivan perustyökalun vaativaan jakeluliikenteeseen. Mahdollisten häiriöiden sattuessa, auton käyttäjää tukee valtakunnallinen huoltoverkosto, jolla on varmasti valmiudet saada työkalu kuntoon nopeasti.