Kevään EU-vaaleihin valmistaudutaan jäsenmaissa varsin sekavissa tunnelmissa. Iso-Britannian EU-ero varjostaa kevättä ja matkaa tuntemattomaan, Italian talous on umpisurkeassa tilassa, Saksankin talouskone yskii ja Ranskassa riehuvat keltaliivit. Itä-Euroopan puolella kehitys käy demokratioista diktatuureihin ja EU-vastainen nationalismi jyllää kaikkialla. Tässä taustaa toukokuun eurovaaleille ja heinäkuussa käynnistyvälle Suomen puheenjohtajakaudelle. Toivottavasti löytyy yhteistä tavoiteltavaa Suomen johdolla.
Elämme EU:ssa, kuten myös maanteiden tavaraliikenteessä vahvaa muutosaikaa. Komission valmistelema tuhti liikkuvuuspaketti, jolla säädetään muun muassa kabotaasista, ulkomaisten kuljettajien palkoista sekä ajo- ja lepoajoista, on parhaillaan päätöksentekovaiheessa. Koko paketista liikenneministerineuvosto on jo saavuttanut kompromissiratkaisun vaikeiden äänestysten jälkeen. Suomi kannatti kompromissia.
Neuvosto päätyi kannattamaan nykyistä kabotaasirajoitusta:7 päivässä max 3 keikkaa. Nykysääntöä tiukennettiin viiden päivän ”jäähyllä” ennen uutta kabotaasijaksoa, mikä vain korostaa kabotaasin tilapäistä luonnetta. Kuljettajalle on maksettava palkka aina sen maan sääntöjen mukaan, jossa kabotaasia harjoitetaan, eli Suomessa kuorma-autoliikenteen työehtosopimuksen mukaan. Merkittävä uudistus on myös kuljettajan velvollisuus palata kotimaahansa viimeistään 4 viikon välein. Lisäksi neuvosto edellyttää uuden sukupolven älypiirturin asentamista kaikkiin ulkomaanliikenteen ajoneuvoihin 2024.
Uusien säädösten synnyttämiseen tarvitaan neuvoston lisäksi myös parlamenttia, jonka oma päätöksenteko on sakannut pahasti. Parlamentin liikennevaliokunnassa itäeurooppalaisten tahto helpottaa kabotaasiliikennettä ja sallia alhaiset palkat on törmännyt länsieurooppalaiseen muuriin. Päätöksenteko on junnannut paikoillaan. Kabotaasinormeja lukuun ottamatta parlamentti on toistaiseksi hylännyt kaikki mietinnöt sekä niihin tehdyt vastaehdotukset. Epäselvää onkin, ehditäänkö tämän parlamentin aikana ratkaista umpisolmuun menneitä asioita. Komission kantana on, että koko paketti pitää ratkaista, pelkkä kabotaasi ei riitä eteenpäin menoon. Lisäksi näyttää siltä, että neuvoston ja parlamentin kannat tulevat poikkeamaan toisistaan.
SKAL:n Brysselin tiimi on osallistunut vahvasti liikkuvuuspaketin valmisteluun ja antanut tukensa parlamentin pääraportoijana olevalle Merja Kyllöselle, joka sinnikkäänä on koittanut löytää eri intressiryhmille kelpaavaa ratkaisua. Eipä ole homma helpoimmasta päästä.
Taas kerran on tullut selväksi, kuinka tärkeää on se, että meillä on parlamentin liikennevaliokunta TRANissa suomalainen meppi. Päättyvällä parlamenttikaudella meillä on ollut ilo tehdä liikenneasioissa tuloksekasta yhteistyötä Merjan ja valiokunnassa varajäsenenä olevan Henna Virkkusen kanssa. Kunpa yhtä hyvä meininki jatkuisi myös seuraavalla vaalikaudella. Se on meidän etumme EU:ssa.