MAN kiviauto Baijerista

Tutustuin alkuvuodesta aamupäivän ajan neliakseliseen MAN TGS -maansiirtoautoon. Perniöläisen Jorpen rakentamalla 15-kuutioisella, 6,4 metriä pitkällä maansiirtolavalla varustettu ajokki edustaa perinteistä, saksalaisvalmisteista maansiirtoautoa. Keskieurooppalainen, ahtailla ja sokkeloisilla kaupunkialueilla tehtävä maansiirtotyö suosii kahdella ohjaavalla etuakselilla ja läpivetävällä telillä varustettua ajoneuvoa. Koeajossa ollut perävaunun vetoon varustettu yksilö edustaa juuri tälläista ajoneuvoa, lisättynä kotimaisella lavaratkaisulla.

MAN TGS:n ohjaamo on sopivalla tavalla vanhanaikainen, monista nykyautoista tuttu Tokio by night -ilmiö sananmukaisesti loistaa poissaolollaan. Tällä tarkoitan sitä, että kojetaulusta saa tarpeellisen tiedon selkeästi ilman erilaisia välkkyviä ja epäselviä digitaalisia ilmoituksia. Mittaristo ja tietokoneen näyttö ovat erittäin selkeitä, saksalaiseen tyyliin kookas ohjauspyörä on miellyttävä käyttää ja siihen sijoitetut käyttökatkaisimet ovat  helppokäyttöisiä. Kuljettajan miljöö on toimiva ja penkki mukava. Näkymä ulospäin on melko selkeä, vailla suurempia näköesteitä. Lisäpisteitä annan taustapeileille, joiden kupujen muoto ja koko eivät muodost liikee kuolleita kulmia.

Mukava työpaikka. Näkyvyyttä takaviistoon.

Ajettavuudeltaan neliakselinen maansiirtoauto on hyvällä tasolla, korkea maavara takaa hyvän liikkuvuuden hankalassakin maastossa. Moottorin ja vaihteiston yhteistyö toimii, vaihteiston hallinta käy kätevästi kojetaulussa olevasta kiertokytkimestä. Tarvittaessa lattialla olevan vaihteenvalitsimen alueen voi ottaa vaikka tienhoitolaitteiden hallintalaitteiden käyttöön. Tasauspyörästön lukkojen käyttökytkimet ovat  helppokäyttöisiä ja loogisia. Erikoisuutena ajokissa on työkoneista tuttu ohjausjarru. Kun ohjauspyörää käännetään ja toiminto on aktivoitu, kääntyvällä puolella olevia vetoakseleiden renkaita jarrutetaan ja tällä tavalla  tehostetaan kääntymistä. Toiminnalla on selkeästi hyvä vaikutus auton ketteryyteen.

MAN TGS 8x4 soveltuu hyvin myös suomalaisille työmaille. Auton vahvoja puolia ovat hyvä kääntyvyys, tehtävään soveltuva voimalinja ja maansiirtokäyttöön tarkoitetut varusteet, kuten tukeva puskuri ja ohjaamon  askelmat. MAN TGS on laatupeli mutaisille työmaille.