Törinää tötteröön Volvon voimapesällä

Volvo on tänä kesänä päivittänyt mallistonsa lippulaivan, 750-hevosvoimaisen vetoauton voimalinjan. Päivityksiin kuuluu turboahtimen Smart Boost -toiminto, uusi moottorisofta sekä älykkään vakionopeussäätimen I-See:n päivitys. Autoon on myös saatavissa  kuljettajan toiveita huomioon ottava ohjausvaihde VDS.

Toimenpiteillä on saatu aikaan kokonaisuus, jolla voidaan saada aikaan säästöjä polttoainekustannuksissa ja helpottaa kuljettajan työpäivää. Teimme pitkän, reilun 600 kilometrin testiajon, joten aikaa oli tutustua toimintojen hyötyihin. Matka alkoi sateisesta Oulusta, tankki oli täytetty piripintaan, joten kone käyntiin ja kohti nelostietä!

Jo alkumatkasta varikolta valtatielle, huomasi nopeasti sähköavusteisen ohjaustehostimen hyödyt. Kuljettaja voi itse säätää ajoneuvon järjestelmästä itselleen sopivan ohjaustehostuksen tason. Lähes täyteen kokonaismassaan lastattu voimanpesä oli helppo ja  kevyt ajaa, kuitenkin ”tunnokas”. Nopeuden noustua valtatievauhtiin, ohjauksen tunto muuttuu tilanteeseen sopivaksi. Ajaminen on vakaata, eikä korjausliikkeitä tarvitse tehdä. Volvo Dynamic Steering-järjestelmän edut tulevat esille myös peruutettaessa. Vaunun kanssa peruutusta helpottaa myös kaksinopeuksinen ryömintävaihde.

Eräs parhaista työympäristöistä. Hyvä näkyvyys tuo turvaa.

Matkalla kohti pääkaupunkiseutua oli aikaa tutustua älykkään vakionopeussäätimen VDS:n logiikkaan. Laitteen toimintaan vaikutti hiukan häiritsevästi viiden paripyöräakselin perävaunu. Uuden vaunun akselistosuuntauksia ei vielä ollut ehditty tehdä ja minulle jäi  tunne, että vaunu hiukan ahdisti menoa. Tämän huomasi rullauksissa. Muuten järjestelmän toimivuus tuntui hyvältä. Autoon oli säädetty ns. Crest-ikkuna 20 km:n tasolle. Tällä tarkoitetaan sitä, että maaston etukäteen tunnistava järjestelmä ennakoi edessä olevan tiestön korkeuserot ja pyrkii ottamaan huomioon tulevissa alamäissä saatavan vauhtihyödyn. Tässä tilanteessa järjestelmä, todettuaan tulevan alamäen ja seuraavan mahdollisen ylämäen, katkaisee polttoaineen syötön hyvissä ajoin, vaihtaa vaihteen vapaalle ja antaa auton nousta mäen yläkuolokohtaan niin, että nopeus tippuu asetusnopeudesta enintään 20 km tunnissa. Kuljettajalle jäi tunne, että järjestelmä todellakin toimi. Usein tulee ajettua liian lujaa kohti mäkeä ja aloitettua rullausvasta viime hetkillä. I-See ottaa huomion tien paremmin kuin silmä ja pyrkii minimoimaan vaihtopisteet. Näissä tilanteissa auttaa myös uusi Smart Boost -toiminto. Toiminta lukitsee vaihtuvageometrisen ahtimen johdinsiivikot sillä hetkellä, kun vaihteisto vaihtaa mäessä pienemmälle. Ahtopaineeseen tulee vain pieni katkos, veto ei katkea, vaan meno jatkuu. Smart Boost -toiminnon huomaa selvästi raskaissa nousuissa, vaihteisto pyrkii välttä3.61mään muutenkin alaspäinvaihtoa viimeiseen saakka.

Esimerkillinen suojaus.

Matka Oulusta Vantaalle sujui mallikkaasti. Koko matkan kulutus 73 000 kilon massalla oli 63 litraa/100 km. Ajaminen oli vaivatonta, yhteistyö kuljettajan ja järjestelmien kanssa sujui kitkatta. Perillä oli olo, että en varmasti olisi itse tehnyt asioita eri tavalla kuin kuljettajaa avustavat järjestelmät. Ottaa ehkä oman aikansa ennen kuin kuljettajat oppivat luottamaan näihin järjestelmiin. Se kannattaa, koska niitä käyttäen päästään parempaan polttoainetalouteen vähentäen samalla päästöjä. Kaikki tämä näkyy myös kukkarossa. Lisäksi näillä järjestelmillä on myös kuljettajan työhyvinvointia lisäävä vaikutus.

Helppokäyttöisellä ajokilla on kiva tehdä töitä.