Kuljettajaa avustavaa matkantekoa Mercedes-Benzin malliin

Mercedes-Benz esitteli vuosi sitten Hannoverin IAA-näyttelyssä uusimmat ratkaisunsa kuljettajan avuksi kehitetyistä järjestelmistä. Kesän aikana on aloitettu toimitukset asiakkaille. Ensimmäiset autot tosin ovat olleet liikenteessä jo viime talvesta, joten kokemuksia järjestelmien toimivuudesta on saatu kaikista keliolosuhteista.

Koeajossamme ollut, moduulimittaisen yhdistelmän veturi oli ladattu uusilla järjestelmillä. Niihin tutustuessani aapinen oli pidettävä lähellä. Lyhyisiin aakkosyhdistelmiin, joilla järjestelmiä kutsutaan, liittyy paljon asiaa. Tämän vuoksi uuden ajoneuvon luovutus pitää hoitaa asianmukaisesti. Enää ei riitä se, että kuljettajaa kehotetaan selvittämään asiat omistajan käsikirjasta. Mercedeksen maahantuoja Vehotrucks on hoitanut asian mallikkaasti omalla kuljettajakouluttajalla ja myyjien tuotekoulutuksella. Uudet järjestelmät voidaan ottaa käyttöön jo ensi kilometreillä.

Kuljettajan pitää nähdä ajoneuvon sivulla ja takana tapahtuvat asiat. Tähän asti hommat on hoidettu taustapeileillä. Niiden käytössä on omat hankaluutensa, kuten likaantuminen, jäätyminen ja katvealueet. Mercedes on jättänyt peilipaketit historiaan ja korvannut ne MirrorCam -kamerajärjestelmällä. Peilin sijaan ohjaamon yläkulmassa törröttää kamera. Kuljettaja havainnoi sen välittämän näkymän ohjaamon A-pilareihin kiinnitetyistä 15,2 tuuman näyttöruuduista. Ruutujen näkymään tottuu nopeasti.

Lisää näkyvyyttä.

Kamerajärjestelmän etuna on lisääntynyt näköalue etuviistoon, erityisesti sen huomaa lähestyessään liikenneympyrää tai risteystä. Järjestelmän edut tulevat esille myös terminaalipyörittelyssä, koska kuljettaja voi säätää näyttöruutuun kohdistusviivat, joiden avulla tarkka peruutus laituriin helpottuu. Myös ohitustilanteissa näyttöruutuun tulevat näkyviin omalle kaistalle paluuta helpottavat apuviivat. Ahtaissa paikoissa, matalilla nopeuksilla tapahtuvissa ajotehtävissä kamera säätää automaattisesti perävaunun perään kohdistuvan kuvakulman. Tämä auttaa yhdistelmän käsittelyssä huomattavasti. Hieno ominaisuus on myös kuljettajan mahdollisuus valvoa ohjaamon sisältä ajoneuvon ympärillä tapahtuvia asioita, silloinkin kun hän on ohjaamossa lepäämässä.

Koeajon perusteella peilijärjestelmä oli toimiva, siihen tottui nopeasti ja sen hyödyt tulivat hyvin esille. Joissain ajotilanteissa kuten toisen yhdistelmän ohittaessa ajoneuvoani, näyttöruudun kuva oli hieman vääristynyt. Kokonaisuus on erinomainen.

Nykyaikainen työympäristö.

Yhdistelmän vetoauto oli varustettu myös ennakoivalla vakionopeudensäätimellä (PPC) sekä kuljettajaa avustavalla ohjausjärjestelmällä (ADA). Ennakoiva vakionopeusjärjestelmä ottaa huomioon maaston topografiatiedot ja tunnistaa lähestyvät nopeusrajoitusta merkitsevät liikennemerkit, ja sovittaa ajoneuvon nopeuden kulloisenkin liikennetilanteen mukaan. Kun tämä tieto yhdistetään kuljettajaa avustavaan ohjausjärjestelmään, voidaan puhua osin autonomisesta järjestelmästä. Kuljettajaa nämä eivät korvaa. Avustavat järjestelmät ottavat auton haltuunsa, jos järjestelmä havainnoi kuljettajan jostain syystä olevan kykenemätön ohjaamaan itse autoaan. Sellaisia tilanteita ovat esimerkiksi ne, joissa kuljettaja on väsynyt tai hän keskittyy matkapuhelimen käyttöön. Järjestelmä ei ota vastuuta ajoneuvosta, joten kuljettajan pitää ymmärtää järjestelmien signaaleista tilanne ja ajaa pitämään taukoa.

Digitaalisus helpottaa elämää. Selkeää tietoa.

Tunnin pituisella koeajolla Länsi-Uudellamaalla järjestelmän tuomat hyödyt eivät ihan täysin auenneet minulle. Kapealla maantiellä auto pyrki pitämään ajolinjan kaistan keskellä, joten vastaantulevan leveämmän ajoneuvon kanssa sai olla tarkkana. Ennakoiva vakionopeudensäädin toimi periaatteessa mainiosti, mutta aivan täysin ei voi luottaa siihen, että järjestelmä tunnistaa edessä olevan jyrkän mutkan tai seuraavan tieosuuden alemman nopeusrajoituksen. Kuljettajan tulee vahvasti harkita millä tieosuudella hän järjestelmiä käyttää ja tiedostaa, että hän on aina ajoneuvonsa kippari. Leveällä valtatiellä on varmasti mukavaa aktivoida järjestelmä ja nauttia letkeästä matkanteosta.

Kokonaisuudessaan uudet Mercedes-Benzin kuljettajaa avustavat järjestelmät tuntuivat toimivilta. Peilipakettien puuttumisen lisäetuna on alentunut ohjaamon melutaso ja matalampi polttoaineenkulutus. Myös uusi digitaalinen 12-tuumainen Multimedia Interactive -kojetaulu on mainio ja sen informaatio selkeää. Sen käyttömukavuus on kiitettävällä tasolla. Lisäksi täytyy muistaa ehkä kaikkein tärkein turvallisuutta lisäävä järjestelmä, viidennen sukupolven hätäjarrutustoiminta ABA 5, joka tällä hetkellä ainoana järjestelmänä huomioi myös ajoneuvon ympäristössä olevat jalankulkijat ja polkupyöräilijät. Kun nämä kaikki järjestelmät integroidaan toimimaan yhteistyössä ammattitaitoisen ja huolellisen kuljettajan kanssa, saadaan aikaan turvallinen työympäristö.