Ajokortin saatuaan Joni Laurila, 32, ajoi koulun loma-aikoina sekä isälleen Seppo Laurilalle että muille yrittäjille erilaisia jakelukuljetuksia.
– On hyvä, että olen saanut tehdä töitä useissa yrityksissä ja nähnyt erilaisia menettelytapoja, joiden pohjalta olen voinut muodostaa omat toimintaperiaatteeni. Onneksi osaamiseeni on luotettu, se on kasvattanut itsetuntoani, Joni kiittää.
Koulu jäi työn jalkoihin
Joni opiskeli Metropolia Ammattikorkeakoulussa logistiikkaa, mutta kivat työtarjoukset kiinnostivat enemmän ja koulu jäi. Tradenomin opinnot hän aloitti vuonna 2015 ammattikorkeakoulussa monimuoto-opiskeluna. Perusteluina opiskelun lopettamiselle Joni listaa jälkikäteen: lähiopetusjaksot olivat Kouvolassa saakka, koripallovalmentajan hommia oli neljänä iltana viikossa ja samaan aikaan ajot lisääntyivät.
– Opiskelun paras anti minulle on ollut se, että opin erinomaiseksi Excel-taulukkolaskennan käyttäjäksi. Excel helpottaa päivittäistä työtäni merkittävästi.
Vuonna 2012, kun Joni oli 25-vuotias, hänen isänsä Seppo Laurila joutui vakavaan liikenneonnettomuuteen, josta seurasi pitkä kuntoutuminen ja tapaturmaeläke. Yrityksessä oli silloin kuorma-auto, jonka kuljetukset annettiin luotettavan kuljettajan hoitoon. Joni puolestaan otti hoitaakseen pakettiautokeikkoja, vaikka oli jo lupautunut kesäksi muualla töihin. Joni aloitti isän ja kirjanpitäjän avulla talousasioiden ja työnantajavelvollisuuksien opiskelun ja siirtyi perheyritykseen töihin.
– Kuorma-auton keikat hoidettiin silloin Helsingin KTK:n kautta, mutta parin vuoden kuluttua luovuimme autosta kokonaan ja jatkoimme jakeluliikennettä pakettiautoilla.
– Jokainen työsuoritus on minulle merkityksellinen ja koen, että tehdystä työstä pitää voida laskuttaa, Joni Laurila toteaa.Itsensä työllistämisen tarve
Joni tunsi olevansa valmis perustamaan oman yrityksen viime vuonna. Hän on pääomistaja Joni Laurila Oy:ssä, toinen osakas on Seppo Laurila.
– Sain aloittaa isältä perittyjen hyvien vakioasiakkaiden kanssa. Ajoimme yhdellä autolla aamuisin leipomoajoja. Iltapäivisin ei ollut säännöllisiä ajoja, joten mietin monenlaisia vaihtoehtoja työllistää itseni paremmin ja olin avoin kaikille ideoille.
Joni kehitti tapahtumia järjestäville asiakkaille räätälöityjä lisäpalveluja. Hänellä on 20 vuoden koripallotausta pelaajana ja valmentajana. Sitä kautta syntyi yhteistyö myös Suomen Koripalloliiton kanssa. Joni hoitaa erilaisiin tapahtumiin ja tilaisuuksiin tavaroiden kuljetusten lisäksi laajempia logistisia sekä osastojen pystytys- ja purkamispalveluja. Kesäaikaan Joni myös varastoi kiertävän näyttely- ja markkinointimateriaalin.
– Parhaimmillaan yhteistyö Koripalloliiton kesäpäivätapahtumissa on, kun töitä tehdään yhdessä vanhojen tuttujen kanssa. Illalla ei tunnu, että takana on työpäivä, vaan työ ja harrastus ovat sekoittuneet upeasti.
Konsepti toi lisää asiakkaita
Jonilla on jo useampia uutta palvelukonseptia käyttäviä asiakkaita. Yksi merkittävistä on erityisesti lapsiperheille tapahtumia kautta Suomen järjestävä yritys, jonka kanssa visioidaan koko ajan lisää palveluja.
– Keikat alkavat kuljetusten ja toteutuksen suunnittelulla asiakkaan kanssa. H-hetkellä aloitan materiaalin keräilyn eri tahoilta, ajan tarvikkeet määränpäähän, rakennan tilan ja tilaisuuden jälkeen palautan materiaalit varastooni tai muualle.
Joni hoitaa tapahtumajärjestelyt useimmiten itse. Hän iloitsee erityisesti tapahtumakohtaisesta ideoinnista asiakkaiden kanssa, koska haluaa näyttää, että toimintamalli taipuu monenlaiseen yhteistyöhön. Usein vain ääni- ja valotekniikka ostetaan muualta.
– Koen, että olemassa olevien kumppaneiden kanssa on ollut helppoa kehittää ja suunnitella palvelutarjontaa. Seuraava askel olisi varmasti monistaa tätä ja löytää uusia kumppaneita.
Kaveri- ja harrastusverkostoista on ollut Jonille paljon hyötyä ideoinnissa ja markkinoinnissa. Vilkas Joni myös nauttii ihmisten kanssa asioimisesta, koska tutustuminen avartaa kokonaiskäsitystä. Vaikeinta Jonille oli uudentyyppisen palvelun hinnoittelu.
– Otin tietysti selvää mitä muut vastaavista palveluista laskuttavat, mutta hinnoittelussani saattaa olla vieläkin tarkennettavaa. Jokainen työsuoritus on minulle merkityksellinen ja koen, että tehdystä työstä pitää voida laskuttaa. Turhalla kiltteydellä toiminta ei pysy kannattavana.
Joni haluaa tarjota asiakkailleen laadukasta työn jälkeä, siksi yksityiskohdat käydään suoraan ja rehellisesti läpi etukäteen, ettei jälkeenpäin tarvitse ihmetellä miksi jotain meni pieleen.
Kaikkien tilausten aikaikkunat ovat Jonin mielestä muuttuneet paljon lyhyemmiksi, koska loppuasiakkaan päätökset ovat tulleet nopeammiksi.
– Vaikeinta työssäni ovat edelleen kello 03.30 herätykset tai suunnitellun vapaapäivän aamulle osuvat yllättävät tuuraukset.
Joni Laurila osallistui kansanedustajien kuljetukseen syyskuussa. Kyydissä oli lähes saman ikäinen kansanedustaja Eveliina Heinäluoma. Tällä hetkellä työ ja perhe-elämä vievät miehen ajan niin tarkkaan, ettei hän ehdi mukaan järjestötoimintaan.Olosuhteet yrittämiselle kunnossa
Joni kiittää perhettään, jonka kanssa on saanut oppia alalle. Isänsä kanssa hän pallottelee ajatuksia edelleen lähes päivittäin, samoin muutaman muun yrittäjän kanssa. Hyvä perhetausta ja tuki ovat Jonille arvokkaita.
– Valintojani ei ole koskaan tuomittu ja kotikasvatuksessa opin täsmällisyyden. Olen myös kehittänyt osaan tehdä tämän -asennettani enkä lannistu, jos tarjoukseni ei mene heti läpi. Sinnikkyys ja valmius uuden oppimiseen ovat ammatissani eduksi.
Kotona Jonia odottavat puoliso ja reilun vuoden ikäinen tytär. Puoliso on myös yrittäjä, joten perhe-elämän järjestelyt vaativat paljon kommunikointia. Ilman isovanhempien tarjoamaa lapsenhoitoapua arjen organisointi ei toimisi.
– Tapahtumajärjestelyt kasaantuvat viikonlopuiksi ja sekin rajoittaa perheen menemisiä. Yhtämittaista vanhempain-vapaata en ole onnistunut pitämään, mutta yhdeksän viikkoa olin aina tiistaipäivät kotona. Onneksi minulla on kaksi luotettavaa ammattitaitoista kuljettajaa, joille voin jättää yrityksen muut kuljetukset huoletta, kun itse lähden tapahtumia järjestämään.
Kuljetusala on Jonin valinta. Hänen mielestään tulevaisuuttaan suunnitteleville nuorille pitäisi pystyä kertomaan enemmän siitä, miten monipuolisia ja erilaisia töitä kuljetus- ja logistiikka-alalta löytyy. Nuorten pitäisi myös ymmärtää, että alalle saa hyvän ponnahduslaudan, kun aloittaa ensin helpommista kuljettajatehtävistä ja nostaa omia tavoitteitaan ja pätevyyksiä pikkuhiljaa.