Voimalinjassa on ohjauspyörän pylväässä olevalla vivulla ohjattava, automatisoitu TipMatic-vaihteisto sekä 2,71 välityssuhteella varustettu lukollinen tasauspyörästö.
Auton ohjattavuus on huippuluokkaa, meno on vakaata ja sähköhydraulisen ohjausvaihteen ansiosta sopivan kevyttä. Johtuneeko yksinkertaistetusta, ajoneuvon eri ohjausyksiköiden välisestä arkkitehtuurista, että moottorin ja vaihdelaatikon välinen yhteistyö on erittäin hyvällä tasolla. Samoin muiden laitteiden. Arkkitehtuurin yksinkertaistamisella on pyritty yhdistämään eri komponenttivalmistajientuotteet toimimaan selkeästi valmistajan suunnittelemalla tavalla. Tämä mahdollistaa esimerkiksi komponenttien välisten johtosarjojen selkeämmän suunnittelun. Kaikki tehdyt toimenpiteet vaikuttavat auton toimintakykyyn ja vikaherkkyyden minimointiin.
Työtä helpottava yksityiskohta.Ohjaamoon on helppo kiivetä, kuljettajan ovesta löytyvillä EasyControl-katkaisimilla voidaan ohjata oven lukitusta, oven laseja sekä hätävilkkua. Kuljettajan työympäristö on esimerkillinen. Istuin on mainio ja ajoasento vähintään hyvä. Mittaristo on mainio yhdistelmä uutta ja vanhaa. Nopeus- ja kierroslukumittarissa luotetaan edelleen viisarinäyttöihin.
SmartSelect.Lisäpisteitä auto saa kuljettajan SmartSelect- ohjaimesta, jolla kuljettaja voi hallita ajoneuvon erilaisia kuljettajan toimintoja, kuten radiota ja navigaattoria. Rannetuella varustettu ohjain on todella näppärä käyttää. Sanamukaisesti silmäänpistävä uudistus ohjaamossa on edelliseen malliin verrattuna jääkaapin sijoitus, nyt se ei enää törrötä istuimien välissä viemässä tilaa.
Koeajolenkki sujui leppoisasti, eri toimintojen yhteistyö tuntui vaivattomalta. Tästä voimme varmasti kiittää sähköisten toimintojen välistä arkkitehtuuria. Moottoritiellä mainioksi varusteeksi osoittautui katvealuetta valvova tutkajärjestelmä. Ohittaessani toista yhdistelmää, A-pylväässä oleva oranssi valo tuikki juuri sopivasti siihen saakka, kun oli aika palata takaisin omalle kaistalle. Lahden keskustassa järjestelmä osoitti toimivuutensa varottaen polkupyöräliikenteestä. Tällä kaikella on vaikutus liikenneturvallisuuteen.
Turvallinen työtaso.Palattaessa takaisin varikolle, auton kulutusmittari näytti 254 kilometrin keskikulutukseksi 30,5 l/100 km. Tämä on reiluun 40 tonnin kokonaismassaan lastatulle, 6-akseliselle yhdistelmälle erinomainen tulos. Huomioni kiinnittyi veturin vaivattomaan rullaukseen. Ohjaamon aerodynamiikka ja rengastus olivat kohdillaan, samoin voimansiirtolinjan sisäisten häviöiden minimointi. Valmistajan lupaukset polttoainekulutuksen kovasta alentumisesta pitänevät hyvin paikkaansa.
Uusi MAN TGX on mukavan tuntuinen työkalu. Se on tehty sopivassa suhteessa uutta ja vanhaa. Vaikka ohjaamo on uusi, huomasin sinne kiivettyäni, että työympäristössä on jotain vanhaa tuttua.Uutuuteen on helppo tottua juuri tästä syystä. Silti sen uudet toiminnat vaativat kuljettajalta kunnon perehdytyksen uuteen työkaluunsa. Päivitettyään omat tietonsa, kuljettajan on helppoa suoriutuatyöstään.