Eteenpäin

Liittokokouksen olisi pitänyt päättyä jo tunteja sitten ja Turun Messukeskuksen tyhjentyä iltaseitsemään mennessä. Siellä me yhä olimme ja seurasimme äänestyksiä äänestysten perään, ensin asioista, sitten ihmisistä. Kun lopulta johdatimme vasta valittua puheenjohtajistoa ulkoilmaan valokuvattavaksi, oli vastassa illan pimeys. Kaunis päivä ehti mennä mailleen, ennen kuin kokouksen viimeinen nuijanisku kopahti!

Turun illassa meillä oli vielä hetki aikaa taltioida tuoreiden puheenjohtajien helpottuneet hymyt. Näet heidät kannessa: puheenjohtaja Jani Ylälehto, 46 (keskellä), sekä varapuheenjohtajat Jari Välikangas, 61, ja Jani Salmela,  44. Siinä on keskisuomalais-pohjalainen trio, jonka kanssa kehitämme järjestöä seuraavan kaksivuotiskauden, ellei pidempäänkin! Lue lisää lauantain 26.9. tapahtumista .

Tätä numeroa on tehty tehokkuus mielessä. Luin mielenkiinnolla toimittajamme Kati Ilomäen kirjoittaman jutun seinäjokisen Kuljetusliike Hantulan yrittäjäveljeksistä Mikko Yli-Hakala ja Jaakko Yli-Hakala, jotka ovat seuranneet tehokkuuden kehittymistä yrityksen päivitettyä kalustonsa 60-tonnisista 76-tonnisiin. Kun ottaa huomioon lisäykset kuljetusajassa ja käyttökustannuksissa, jää käteen neljästä viiteen prosenttia ”tehoa”. Plussalla ollaan, mutta ei niin paljon kuin luulisi. Veljekset lisäävät tehokkuutta muun muassa huoltamalla kaluston itse. Parhaat kuljettajat tulevat heidän mielestään maatiloilta – tai omasta perheestä, sillä onhan myös pikkuveli Juho vahvuudessa mukana.

Kuopiolaisen Savon Kuljetus Oy:n toimitusjohtaja Jyri Kuivalalle tehokkuus on ennen kaikkea tehokasta myyntiä (s. 16). Monet asiakkaat haluavat ostaa kokonaispalvelua, ja silloin iso koko tuo tehoa. Sitä on saatu  ostamalla toisia KTK:ita ja liittämällä niitä yhteen. Nyt kun on, mitä tarjota, tarvitaan puhtaasti myyntiin keskittyvä porukka. Myös osakasautoilijailta toivotaan asiakkaita houkuttelevia kuvia ja tarinoita, jotka Savon Kuljetuksen markkinointikumppani vie sosiaalisen median kanaviin. Jyri Kuivala pitää aktiivista markkinointia lisäarvotekijänä osakkaillekin. Kun myynti vetää, kaikki voittavat.

Toimituspäällikkömme Ulla Eskelinen jututti myös Savon Kuljetuksen osakasautoilijaa ja hallituksen jäsentä, Mika Mykkästä. Mykkänen arvostaa laskutukseen ja erityisesti maksuhäiriötilanteisiinliittyvää varmuutta, jonka KTK tarjoaa. Somemarkkinointi ja sähköinen viestintä ovat hänelle luonnollista nykyaikaa, mutta asiakkaan puhelimitse antama kuittaus tuntuu edelleen sähköistä tilausta varmemmalta. Ihmisen ääni luo luottamusta.

Kun liittokokouksessa käsiteltiin SKAL:n uutta strategiaa, joku ihmetteli, miksi sen nimi on SKAL 2030 strategia, onhan edessä vielä melkein vuosikymmen 2020-lukua. Jäin pohtimaan asiaa. Strategian käsitehän juontuu alkujaan sodan johtamisen taidosta ja antiikin Kreikasta. Nykyään se mielletään kuvaukseksi siitä, miten organisaatio suuntaa voimavarojaan päästäkseen haluttuun lopputulokseen. Se on siis suunnitelma, joka vie eteenpäin - ainakin 2030-luvulle asti. Mieleen tulevat edellisen puheenjohtajan, talousneuvos Teppo Mikkolan viisaat sanat: siitä lähdetään, missä ollaan. Kiitän lämpimästi Teppoa ja kautensa Turkuun päättänyttä toista varapuheenjohtajaa, Pekka Valtosta, liiton johdattamisesta tähän pisteeseen!

Toivotan parhainta onnea ja menestystä ”kolmen J”:n puheenjohtajistollemme: Janille, Jarille ja Janille. Teidän johdollanne lähdemme nyt tästä eteenpäin!

HeiniPS. Myös salista aplodit kerännyt julkilausumamme suuntaa eteenpäin.