Kokonaisuus ratkaisee ympäristöasioissa

Eerola-Yhtiöt Oy:n hallituksen puheenjohtaja Pasi Eerola esittelee tyytyväisenä Lommilan Veholla kahta uutta biokaasukäyttöistä Mercedes-Benz 1830 NGT -ajoneuvoa. Niistä puuttuvat vielä päällirakenteet ja yrityksen teippaukset, mutta väri on jo oikea.

Siirrymme Veholta Eerola-yhtiöiden halleille Espoon Juvanmalmille. Matkalla Pasi Eerola toteaa, että liikenteen päästöjen vähentämistä Suomessa suunniteltaessa ja parhaita ratkaisuja etsittäessä on ajateltava pitkällä aikavälillä ja tunnettava myös kuljetusalan historiaa.

– Sekä liikenteessä että autojen valmistuksessa on tapahtunut merkittäviä harppauksia kohti puhtaampaa liikennettä jo vuosikymmeniä. Kaukana ovat ne ajat, jolloin kuljettajan silmistä valui vesi autoa käynnistettäessä, kun pakoputkesta tuprusi kitkerä sininen savu. Talvipakkasella vaikutus vielä korostui.

Pasi Eerola muistuttaa, että kokonaispäästöjen kehitystä seurattaessa liikenne on vain yksi niiden tuottajista.

”Hyväkuntoisella tiestöllävanhempikin autokulkee puhtaammin.

– Ajoneuvotekniikassa ei mielestäni voi enää vaatia kustannuksiltaan suuria muutoksia. Euro 6 -päästötason kalusto on jo erittäin ympäristöystävälliseksi viritettyä. Ratkaisuja on haettava päätieverkon kunnossapitämisestä ja parantamisesta sekä ajoneuvojen käyttövoimista. Infran kunnossapidolla on suuri  merkitys erityisesti pitkiä matkoja tavaraa kuljettavien yritysten kohdalla. Vähän vanhempikin kalusto tuottaa vähemmän lähipäästöjä, kun se liikkuu hyväkuntoisella tiestöllä, Pasi painottaa.

Vehon pihalla seisoo kaksi uutta Eerola-yhtiöiden käyttöön tulevaa biokaasukäyttöistä ajoneuvoa. – Olemme olleet tyytyväisiä kaasuautoihimme ja tulemme jatkossakin käyttämään niitä, sanoo Pasi Eerola.

Kaasuautoilla kiertotalousparhaimmillaan

Eerola-Yhtiöt Oy on ollut edelläkävijä kaasuautojen käyttäjänä. Reilut kymmenen vuotta sitten yhtiöön hankittiin aluksi kaksi maakaasulla toimivaa ajoneuvoa. Niistä siirryttiin paineistetulla biokaasulla toimiviin autoihin, joita on käytössä jo yhdeksän: neljä pakettiautoa ja viisi raskasta kuorma-autoa, Mersuja ja  Scanioita. Nesteytettyä maakaasua ei ole kokeiltu, sillä se ei soveltuisi yhtiön autoihin, jotka seisovat paljon viikonloppuisin.

– Biokaasuautojen käyttäminen on ympäristöalan yritykselle kestävä valinta. Se on kiertotaloutta parhaimmillaan, koska biokaasua tuotetaan huoltamistamme rasvaerotuskaivojen jätteistä. Kaasu on dieseliä edullisempi käyttövoima ja soveltuu meidän lähiliikenteeseemme hyvin. Kokemuksemme ovat olleet  positiivisia ja kaasun jakeluverkosto on laajentunut jatkuvasti.

– Kaasuautoa kuljettavien oli aluksi muutettava ajatteluaan. Heidän piti suunnitella tankkaus osaksi päivän kulkua. Tankkaaminen on myöhäistä sitten, kun kaasu on jo loppumassa. Hyvä puoli kaasuautossa on sekin, että en ole vielä kuullut yhdestäkään kaasuautoon tehdystä polttoainevarkaudesta, Pasi virnistää.

Yhtiön dieselkalustoon tankataan enenevässä määrin Teboil Green+ -tuotetta. Se on valmistettu uusiutuvista raaka-aineista.

– Toivon, että saisimme Suomeen ammattidieselin, jolloin kuljetusyritykset saisivat veronpalautusta jokaisesta litrasta, jonka ovat tankanneet ammattidieseliä tankkiin. Hybrideihin me Eerolat emme usko. Kaasuauton hankintatuki on hyvä asia, mutta kertaluontoinen korvaus. Autolla on kuitenkin tarkoitus tehdä töitä 10 vuotta. On muistettava, että ratkaisevia ympäristötekoja ovat myös tyhjäkäynnin minimointi, ajoreittien huolellinen suunnittelu, tehtävään sopivan kaluston valinta ja järkevä säännöllinen huolto.

Norsuauto tulee!

Norsuautolla on pitkä muistikuten luonnollakin

Eerola-yhtiöiden nykyinen norsu-logo suunniteltiin 1980-luvun alussa. Suunnitelma lähti iloisesta norsusta, joka imi vettä lätäköstä. Sitten kärsä piirrettiin kuvaamaan imukeräilyletkua.

– Logomme on auttanut merkittävästi positiivisen kuvamme kehittymisessä. Kävin tyhjentämässä vuonna 1984 Kivenlahdessa päiväkodin pihalla  sadevesikaivon, lapset huutelivat ”paska-auto tulee”. Kahdenkymmenen vuoden kuluttua menin keikalle samaan päiväkotiin ja lasten suusta kajahti ”norsuauto tulee”.

”Meidän ei tarvitsehävetä toimintaamme– olemme pelastajia.

– Ympäristöhuoltoalan arvostus on kaiken kaikkiaan noussut valtavasti. Erikokoiset alalla toimivat yritykset ovat tähdänneet siisteyteen ja korostaneet ympäristöhuollon merkitystä. Meidän ei tarvitse hävetä toimintaamme – olemme pelastajia.

Vuoden 2021 alkuneljänneksellä valmistuu Eerola-yhtiöiden ympäristösertifikaatti. Yrityksessä sitoudutaan sen myötä yhä vahvemmin ympäristönsuojeluun ja kestävään kehitykseen.

– Uusiutuvan dieselin käyttö tulee kasvamaan merkittävästi, koska emme usko, että diesel häviää raskaan liikenteen käyttövoimana. Biokaasuautot tulevat  myös pysymään kalustossamme. Sähköä saatamme kokeilla kevyemmän kaluston käyttövoimana. Mielenkiinnolla odotan, mitä vety tuo tullessaan  markkinoille.

Muutos ympäristöyritykseksi

Eerolan perheen kuljetustoiminta alkoi, kun isä Harri Eerola osti oman auton vuonna 1963. Hän ajoi sekä maidon keräilyä että jakelua. Vuonna 1969 maito vaihtui loppujalostustuotteeksi. Loka-automäärä kasvoi tasaisesti, kunnes Harri päätti laajentaa palvelutarjontaa. Kaupungin kasvava viemäriverkosto vaati viemärien huuhteluautoja. Siitä alkoi yhtiön viemäriverkon huoltopalveluiden kehittäminen. Eerolat ostivat paineimuautoja ja 1980-luvulla kuvausautoja, joiden avulla voitiin tutkia viemärien kuntoa ja syitä tukoksiin.

Jouluaattona 1991 Harri Eerola kuoli äkillisesti aortan repeämiseen. Ensimmäisenä arkiaamuna joulun jälkeen kilpaileva yritys oli jättänyt yhtiössä mukana  oleville edesmenneen pojille Pasille, Pertille, Paavolle ja Paulille sekä heidän äidilleen Paulalle tarjouksen yrityksen ostamisesta. Veljekset pitivät  kriisikokouksen ja repivät porukalla tarjoukset. He ovat yhdessä kasvattaneet yrityksen kymmenkertaiseksi niin kalustomäärällä kuin liikevaihdolla mitattuna.

– Sisuuntumisemme auttoi laman yli ja pääsimme kehittämään vahvaa alueellista yhteistyötämme. Mahtava verkostomme on rakentunut vuosien aikana. Ilman kumppaniyrityksiä me emme olisi nyt tässä. Olemme pyrkineet kehittämään alaa niin, että siitä hyötyvät muutkin yrittäjät.

Halu kehittyä on edelleen vahva, mutta vaikeuksiltakaan ei ole vältytty. Vuonna 2013 meillä oli yrityssaneeraus. Hoidimme silloin kaikki velat lyhentämättöminä pois ja järjestelimme talousasiat uudelleen. Kannoimme silloinkin vastuumme emmekä leikanneet kenenkään saatavia.

Lokapalvelu H Eerola Oy valittiin vuonna 1998 Kuusamossa SKAL:n liittokokouksessa vuoden kuljetusyritykseksi.

– Se lämmitti mieltä ja päähäni silloin  painettu alkuperäinen stetsonhattu on edelleen hyvässä tallessa.

– Olen onnellinen 54-vuotias, jolla on 50 vuoden kokemus alasta, nauraa Pasi Eerola.

Palveluita kumipyörienpäällä

Eerola-Yhtiöt Oy:ssä on edetty perheyrityksen ehdoilla yli 50 vuotta. Tällä hetkellä panostetaan eniten asiakaspalveluun, koska kaikki kiinteistöihin ja  taloyhtiöihin tehtävät työt sisältävät ihmisten tapaamisia.

– Kaikki perustuu luottamukseen. Asiakkaiden on voitava luottaa yhtiöömme ja meidän työntekijöihimme. Eerola yhtiöiden palveluvalikoima on runsas. Asiakkaina ovat omakotitalojen omistajat, kiinteistö- ja asunto-osakeyhtiöt, kunnat ja teollisuus. Eerolat ylläpitävät ja puhdistavat kiinteistöjen puhdas-, sade- ja jätevesijärjestelmiä. Lisäksi he toteuttavat kunnallisteknisten puhdas- ja jätevesijärjestelmien kunnossapitopalvelut ja teollisuudelle prosessipuhdistuspalvelut. Merkittäviä lisäyksiä palveluvalikoimaan ovat olleet puhdasvesipalvelut ja Erotinhuolto Verraton, joka kattaa ja ylläpitää koko erotinjärjestelmän.

– Tulemme säilymään perheyrityksenä, mutta tulevaisuudessa alueelliset yrityksemme muodostavat yhä vahvemman taustaverkoston. Sen tuki on emoyhtiölle korvaamaton. Alueelliset yritykset ovat yrittäjävetoisia, mutta meitä yhdistävät laskutus ja markkinointi. Isoilla palveluhartioilla saa hyvän tuen toiminnalle, mutta paikallisen palvelun asiakas haluaa ja saa edelleen tutulta yrittäjältä.

Rekisteri jätehuollon toimijoista

Pasi Eerolan mielestä hallituksen esitys siitä, että yritysten ja asukkaiden väliset jätehuoltosopimukset lakkautettaisiin ja siirryttäisiin järjestelmään, jossa kunnallinen jätehuoltoyhtiö hankkisi jätteenkuljetuspalvelut keskitetysti, johtaisi markkinoiden keskittymiseen ja sulkeutumiseen. Kilpailu vähenisi.  Jätteenkeruun kunnallistaminen torpedoisi jätteiden hyötykäytön ja sitä kautta paikallisen työllistämisen.

– Näen lainsäätäjien plussiksi esityksessä merkitsemät asiat aika lailla keinotekoisina. Markkinatalous pitää hoitaa niin, että kiertotalous pysyy toimivana. Pidän peukkuja, että sopimusperusteinen järjestelmä jatkuu. Kunnallistamismallissa olisi vain yksi työnantaja ja asiakaspalvelu muuttuisi kasvottomaksi.  Ympäristöstä olemme vastuussa me jokainen.

– Minusta olisi järkevää, että alueellisesti hyväksytyistä jätehuollon toimijoista koottaisiin rekisteri. Kiinteistön omistajat saisivat valita, keneltä tilaavat  tarvitsemansa palvelut tästä hyväksyttyjen luvanvaraisten yritysten rekisteristä. Toimijalla olisi ilmoitusvelvollisuus tekemistään töistä rekisterin ylläpitäjälle, eli valvonta olisi yhteistä. Vastuuttomien toimijoiden karsiminen alalta olisi meidän kaikkien etu, Pasi Eerola toteaa.