SKAL on tämän vuoden kampanjoinut reilujen kuljetusten ja terveiden kuljetusmarkkinoiden toteuttamiseksi. Yhdessä Autoliikenteen Työnantajaliiton kanssa laadimme Reilu kuljetus -oppaan, jolla teimme lain noudattamisesta kuljetusketjun osapuolille mahdollisimman helppoa. Opas on suunnattu kuljetuksen tilaajalle, jotta tämä tuntisi lain velvoitteet tehdessään kuljetussopimuksen. Tavoitteen olemme saavuttaneet silloin, kun myös tilaajat noudattavat lakia ja markkinoilla pärjätään ilman kepulikonsteja.
Tiedon puutteeseen me törmäämme yhä. Kaikki asiakasyritykset eivät tiedä, että niillä on velvollisuus tarkistaa, onko kuljetusyrityksellä tarvittava liikennelupa. Vielä pienempi joukko tietää sen, että laki voi jopa kieltää kuljetussopimuksen tekemisen. Jos hinta on niin alhainen, että tilaaja pystyy siitä päättelemään, ettei kuljetusyritys kykene maksamaan kuljettajille TES-palkkoja tai sosiaali- ja eläkemaksuja, sopimusta ei saa tehdä. Nämä, ja muutkin tilaajaa koskevat velvoitteet selviävät oppaasta.
Olemme jakaneet Reilu kuljetus -opasta myös kuntiin, mutta emme riittävästi. Tämä kävi ilmi, kun ensi kevään kuntavaaleihin liittyen teimme Koneyrittäjien kanssa julkisia hankintoja koskeneen kuntapäättäjäkyselyn. Kunnat ovat merkittäviä infrahankkeiden ja kuljetuspalvelujen tilaajia, mutta niiden hankintaosaamisessa on isoja puutteita. Vaikka kyse on suurista rahamääristä, kertoo neljäsosa vastanneista, että kunta ei ole tehnyt hankintastrategiaa.
Kuntapäättäjät kertoivat arvostavansa laatua ja toimitusvarmuutta sekä harmaan talouden torjuntaa, mutta kun strategiaa ei ole, eikä osaaminen riitä, niin ei ole ihme, että halvin tarjouksista tulee valituksi. SKAL siis jatkaa tiedon ja oppaan levitystä, ja mielellään tukeudumme myös jäsenyrittäjien apuun kunkin omassa kotikunnassa. Teemme tästä myös kuntavaaleihin kärkiteeman.
Valtakunnan tasolla SKAL on saamassa sulan hattuun tilaajan vastuun ulottamisessa ylikuormiin sekä ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen. Onnistuimme saamaan näistä kirjaukset hallitusohjelmaan 2019, ja nyt liikenneministeriössä on käynnistetty lainvalmistelu. Eduskuntakäsittelyyn hallituksen esitys on tarkoitus toimittaa ensi vuoden syyskuussa, joten pikaista parannusta ei ole luvassa. Voit kuitenkin olla varma, että SKAL ei anna periksi. Toimimme pitkäjänteisesti ja sinnikkäästi reilujen kuljetusten puolesta.
Linkki Reilu kuljetus -tietosivulle ja oppaaseen: