Volvolla on ollut jo useamman vuoden mahdollista valita PRO-konseptiautomallistosta suoraan kaupan hyllyltä valmiiksi työhön rakennettu mallisto. Tarjolla on harvinaisempiakin ajokkeja, kuten esimerkiksi irtomaidon tai talousjätteiden ajoon soveltuvat. Tutustuimme vaihtolava- ja puutavara-autoon.
Kyseessä ovat keväällä uudistetusta FH-mallistosta rakennetut, neliakseliset 24 tonnin koukkulava-auto sekä nosturivalmiudella varustettu puuauto. Koukkulava-autossa on tekniikkana kolmetoistalitrainen, 500-hevosvoimainen Turbocompound-moottori automatisoidulla vaihteistolla. Puuautossa malliston jykevin, 750-hevosvoimainen voimanlähde, ylivaihteisella automatisoidulla vaihteistolla. Koukkulava-auto on varustettu akseliperäisellä Tridem-akselistolla ja puuauto akseliperäisellä Trippeli-akselistolla. Molemmissa ajokeissa on sähköavusteinen, hydraulinen ohjaus kuljettajan henkilökohtaisin säädöin. Auton ohjaus on siis kuljettajan valinnoilla säädettävissä hänen omien ajomieltymyksiensä mukaan. Puuautosta löytyy myös tärkeä ominaisuus, kaksinopeuksinen ryömintävaihde. Myös vaihteiston ohjelmissaon otettu huomioon auton käyttöolosuhteet. Molemmat autot on varustettu WRC-kaukosäätimellä, jolla useita tehtäviä voidaan hoitaa langattomasti auton ulkopuolella.
Päällirakenteena puuautossa on Alucarin alumiiniapurunko neljällä ALU75-alumiinipankolla, parilla pneumaattisella kuormankiristimellä ExTe:n ketjunostokoukuilla. Lisäksi siinä on valmiina VPG:n vetovarustus. Työvaloina on kuusi kappaletta led-valoja.
Koukkulava-auton varustuksiin kuuluu Multilift Ultima 245L.61 24 tonnin ja 6 100 millimetrin laitepituudella varustettu koukkulavalaite. Asennus on täydellinen lavalukkoineen, säiliöineen ja hydrauliikkaputkineen. Myös peruutuskamerat ovat asennettu autoon valmiiksi. Vetokytkimenä on VBG 5190D. Molemmissa autoissa näkyy välittömästi mikä on kupletin juoni. Jo tilausvaiheessa asiakas näkee mitä saa ja tietää myös toimitusaikataulun. Alustan valmistuttua se siirretään välittömästi luotettavan yhteistyökumppanin luo, joka aloittaa päällirakenteen valmistamisen. On tärkeää, että molemmat osapuolet tietävät toisensa vaatimukset. Niiden mukaan esimerkiksi laitteiden käyttöön tarvittavat kojeet voidaan integroida yhteensopiviksi alustanvalmistajan erilaisissa sähköisissä arkkitehtuureissa. Näin voidaan käyttää hyväksi auton omia johtosarjoja sekä katkaisijoita, ja voidaan taata kaikkien toimintojen luotettava pelaaminen. Tällä on merkitystä myös silloin, kun ratkaistaan takuuasioihin liittyviä kysymyksiä. Ehkä tärkein seikka on kuitenkin se, että ajokki voidaan ottaa käyttöön mahdollisimman nopeasti.