Kuvateksti: Ari Tuononen (vas.) ja Arto Niskanen Road Cloudilta ovat kehittäneet tienpinnan kunnosta tietoa keräävän menetelmän. Tienpintojen kunnon seurannalla saadaan te hostettua ennakoivaa tienhoitoa. Arton kädessä on Suomessa valmistettu infrapuna-anturi, joka asennetaan auton puskurin alle.
Espoon Tapiolassa sijaitsevan RoadCloud Oy:n toimitusjohtaja Ari Tuonosella ja Arto Niskasella on yhteistä taustaa jo tieto- ja ajoneuvotekniikan opintojen ajalta. Molemmat ovat lisäksi tehneet akateemista tutkimustyötä Aalto-yliopistossa muun muassa siitä, miten auton avulla voidaan tunnistaa ja tallentaa tietoja tienpinnasta. Kun kitka- ja liukkaudentorjunnan tiedon tarve selvästi kasvoi, he kehittivät infrapuna-anturin kautta tietoa keräävän ja sitä jakavan menetelmän.
– Perustimme ohjelmistoyrityksemme vuonna 2014 aluksi oman työn ohella. Kolmen vuoden kuluttua saimme Liikenneviraston ja sijoittajia mukaan. Tähtäimessämme on tiekelin mittaaminen ja datan jakaminen koko maan alueella, Ari Tuononen kertoo.
Yhteistyötä tehdään jo useimpien ELY-keskusten kanssa erilaisilla tieosuuksilla. Kuljetusalan asiantuntijakumppani auttaa löytämään toimintaan parhaiten sopivat kuljetusyritykset, joihin Arto Niskanen ottaa yhteyttä.
– Toimintamme ei ole enää kokeilua, vaan nyt on aika muuttaa koko tienhoidon toimintatapa ennakoivaksi digitaalisuutta hyödyntäen, Ari Tuononen kiteyttää.
Datan tarkasteluun voidaan käyttää RoadCloudin selainpohjaista työkalua. Esimerkkikuvassa on kullakin tiesegmentillä viimeksi havaittu tienpinnan tila 9.3.2020 klo 11–15.Kuljetusyrittäjiltä parasta tietoahoitoa tarvitsevista reiteistä
Tarpeeksi tietoa saadaan, kun yhä useampaan ammattiliikenteen autoon asennetaan mittauslaitteisto.
– Parhaiten tietoa saamme sellaisen kaluston kautta, joka liikkuu 24/7. Valitsemme yhdessä kuljetusyrittäjän kanssa tiedonkeruun kannalta parhaat autot. Ne liikkuvat reiteillä, joissa on ollut eniten ongelmia tienhoidon kannalta. Esimerkiksi koko talven seuranta on paljastanut hyvin ne kohdat, joissa on toistuvasti ongelmalliset olosuhteet.
Kuljetusyrittäjälle laitteisten asentaminen autoon ei maksa mitään. Palvelua ostavat teiden omistajat, jotka maksavat RoadCloudille palvelumaksua. He saavat teiden kunnosta kattavia raportteja, joiden avulla pystyvät suunnittelemaan ja ajoittamaan aliurakoitsijoiden liikkeellelähdöt paremmin. Palvelusta on etua kaikille teillä liikkuville, ja verovarojakin säästyy.
– Laiteasennus kannattaa tehdä joko uuden auton varustelun tai vanhemman kaluston huollon yhteydessä merkkiliikkeessä. Järjestelyt liikkeen kanssa sopii RoadCloud, joka myös maksaa asennuksen.
– Kuljetusyrittäjä saa myös ajoneuvon paikannustiedot veloituksetta. Hän voi käyttää tietoa esimerkiksi varajärjestelmänä käytössä olevalle paikannussovellukselleen,Arto Niskanen kertoo. Hyviä seurantatuloksia on saatu muun muassa Espoon ja Vantaan alueilta sekä Pohjois-Suomesta VT 21:n kohteista. Kerätyn tiedon pohjalta on pystytty tekemään kunnossapidon parannuksia useille raskaan liikenteen käyttämille reiteille.
Kehityshankkeena varoitusjärjestelmä
Ari Tuononen kertoo, että he hakevat parhaillaan myös jakelukanavaa tai sovellusta, jolla voi jakaa automaattisesti varoituksia ammattimaiselle tavara- ja henkilöliikenteelle sekä tieverkon kunnossapitäjille huonoista tieolosuhteista. Tärkein tavoite on kuitenkin se, ettei liukkausvaroituksia lopulta tarvita, vaan tiet ovat koko ajan hyvässä kunnossa.
Pohjaset Oy:n uuteen Volvoon asennettiin varustelun yhteydessä RoadCloudin anturi alkuvuodesta. Ville Pohjanen kertoo, että valittu ajoneuvo liikkuu kaikkina vuorokauden aikoina reitillä Kemijärvi–Kemi kuljettaen sahateollisuuden sivutuotteita.