Tavaraliikenteessä maassamme on työskennellyt jo vuoden ajan kaksi MAN:in valmistamaa täyssähköistä tehtaan testiautoa. Näiden autojen avulla sekä käyttäjät että tehdas ovat saaneet arvokasta tietoa maamme eri olosuhteiden vaikutuksesta sähköiseen liikkumiseen tarkoitetuissa ajoneuvoissa.
Syyskuun puolessa välissä aloitti toiminnan maamme ensimmäinen, suoraan kaupasta ostettu täyssähköinen, kaksiakselinen jakeluauto, Volvo FL Electric. Pääsimme tutustumaan tuoreeltaan tähän uutuuteen sen aloitettua työnsä pääkaupunkiseudun vilkkaassa jakeluympäristössä.
Ohjaamoon kiivettyään kuljettaja, jolla ei ole kokemusta sähkökäyttöisestä kuorma- autosta yllättyy varmasti. Näkymä on täysin sama kuin dieselkäyttöisessä versiossa. Ainoat erot löytyvät kojetaulun energiamittarista ja näytöstä, josta kuljettajalle selviää jäljellä oleva ajomatka. Koeajoautollemme on luvattu noin 200 kilometrin toimintasäde, joka riittänee autolle tyypillisen työpäivän hoitamiseen yhdellä latauksella. Tarvittaessa akkuihin saadaan ladattua puhtia DC-pikalatauksella, jopa 150 kW:n teholla parissa tunnissa ja 22 kW:n AC-latauksella noin yhdessätoista tunnissa.
Auto käynnistyy normaalisti virta-avaimesta. Kuljettaja laittaa avaimella virran päälle ja kääntää lisäksi avaimen käynnistysasentoon. Näin järjestelmä aktivoituu ajamista varten. Kojetaulun painokatkaisijasta painetaan suunnaksi eteenpäin ja sitten mennään. Hetkellisesti 200 kilowatin tehon antava sähkömoottori tarjoaa ajokille ripeän lähdön. 425 Nm:n väännön omaava moottori potkaisee auton vauhtiin antaen täyden väännön jo poljinta painattaessa. Sähkökäyttöisiä henkilöautoja mainostetaan suurilla tehoilla ja nopeilla kiihtyvyysarvoilla. Nämä kannattaa unohtaa, kun ajetaan sähkökäyttöisillä kuoma-autoilla. Jokainen liian ripeä lähtö kuluttaa huomattavasti energiaa ja vaikuttaa toimintamatkaan.
Ennakoivalla kuljettajalla onkin suuri merkitys auton toimintasäteeseen. Maltilliset liikkeellelähdöt, maaston lukeminen ja ennakoivuus kasvattavat toimintasädettä. Kuorma-auton massa tarjoaa mahdollisuuden kerätä ajoakkuihin energiaa käyttämällä hyväkseen ns. rekuperaatiota eli liike-energian talteenottoa. Taitava kuljettaja osaa hyödyntää reitille osuvat liikennevalot ja -tilanteet. Täyssähköisellä kuorma-autolla ajaminen on itse asiassa hauskaa. Kuljettaja voi keskittyä ajamiseen, koska auton voimansiirron toiminta on huomaamatonta. Ohjaamossa on helppo keskustella, koska ohjaamon melu on todella alhainen. Kiihdyttäessä ohjaamon alta kuuluu samanlainen ääni kuin metrossa, ajon aikana ohjaamossa kuuluvat ainoastaan rengasäänet. Tämä täytyy ottaa huomioon, kun autolla ajetaan kaupunkien keskustoissa, joissa kiireiset kansalaiset eivät ehkä osaa varoa hiljaista sähköautoa.
Auton ajettavuus on erinomaisella tasolla. Auton kokonaismassa on 16,7 tonnia, josta 0,7 tonnia on sallittu kokonaismassan ylitys johtuen vaihtoehtoisen käyttövoiman, tässä tapauksessa akuston tuomasta korkeammasta omamassasta. Auton omamassa Fokorin asentaman, takalaitanostimella varustetun umpikorin kanssa on 9 850 kiloa, joten kantavuutta jää 6 850 kiloa. Akuston sijoitus runkopalkkien sivuille laskee auton painopistettä ja mahdollistaa junamaisen etenemisen. Auto on todella suuntavakaa ja miellyttävä ajettava. Vakautta parantaa voimansiirron sijainti.
Uudesta täyssähköisestä Volvo FL Electric jakoautosta jäi sananmukaisesti suuhun hyvä maku. Käytännössä lähipäästötön ajoneuvo sopii mainiosti kaupunkiemme väylille. Seuraava työ onkin latauslogistiikan järjestäminen ostoskeskusten asiakasparkeista samojen alueiden purkuterminaaleihin. Purun yhteydessä suoritettava akkujen lataaminen kasvattaa toimintasädettä. Pirteästi teemaan mukaan teipattu auto osoittaa myös tavalliselle kadun tallaajalle, kuinka tavaraliikennekin ottaa ympäristön huomioon. Tällä on suuri merkitys alan imagoon.