Haluamme sinut

Muistatko, kun eräs tulevaisuuden tutkija julisti televisiossa, että lopettakaa jo se kuljettajien kouluttaminen, koneet korvaavat ihmiset kuljetustehtävissä ihan lähivuosina. Se oli vuotta 2014. Heitto studiokeskustelussa kismitti, sillä tutkija oli karkeasti väärässä. Näköpiirissä ei vielä ole ihmistä korvaavia robottikuljetuksia. Autot ovat täynnä dataa ja digitaalisia mittauslaitteita, mutta ihminen ratin takana tekee päätökset, ja kuljetusalan kasvua uhkaa työvoimapula.

Tässä numerossa pureudutaan kuljetusyrityksen omistajanvaihdoksiin. Kysymys on ajankohtainen, sillä alalla on paljon 1950-luvulla syntyneitä yrittäjiä, puhumattakaan tätä vanhemmista, jotka eivät löydä jatkajaa tai malta luopua. Kun yrittäjä ei enää jaksaisi jatkaa, alkaa jo olla myöhäistä. Homma kannattaa käynnistellä, kun on voimissaan. Toki mikään ei estä jatkamasta vaikka yli kahdeksankymppiseksi, kuten eräät aktiiviset yrittäjämme, sillä ikä on vain numero!

Kuljetusyrittäjä Jani Salmela Jalasjärveltä tiesi jo varhain jatkavansa isänsä yritystä, aivan kuten Martti-isä oli jatkanut Tauno-isänsä jalanjäljissä, ja tämä omansa. Kuten pohjalaiseen mentaliteettiin kuuluu, asiassa ei hötkyilty. Vuonna 2017 käynnistetty prosessi vei muutaman vuoden. SKALin lakimiehen Sami Svinhufvudin kanssa selvitettiin verotuksen kannalta paras mahdollinen omistuspohja ja tapa tehdä omistajavaihdos. Asiantuntijaa käytettiin myös kaluston arvon laskemiseen. Jani Salmela suosittelee ulkopuolisen osaamisen hyödyntämistä, sillä se voi säästää monelta murheelta. Onpa neljä mahdollista jatkajaakin kasvamassa, jos harjoitus vaikka otettaisiin uusiksi joidenkin vuosien - tai vuosikymmenten - kuluttua.

Äijälä Oy:ssä ei tapahtunut klassista omistuksen siirtoa suoraan alenevassa polvessa, sillä jatkajaksi ei löytynyt verisukulaista. Ensin Pentti Äijälä myi kuljetustoimintansa tutulleen Kari Riipille. Tämä kouluttautui liikenneyrittäjäksi ja otti  toimintaan veljensä Jussin sekä isänsä Erkin. Kukin tuli mukaan kolmasosalla, pankin hoitaessa paperityöt. Erkki Riipin eläköityessä vuonna 2011 hän siirsi osuutensa Karin ja Jussin sisarelle Marianne Turuselle. Laajempaa  omistajanvaihdosta alettiin suunnitella vuonna 2019, ja siinä omistajiin liittyi jo kaksikymppisten sukupolvi. Pian yritystä luotsaa muun muassa kannessa hymyilevä Atte Riippi. Haluat varmaan tietää, miten tämä tapahtuu. Lue juttu.

Äijälä Oy on edelleen tuttu näky Hämeenlinnan katukuvassa, sillä uudet omistajat eivät nähneet syytä muuttaa tunnettua nimeä. Aktiivinen järjestömies Pentti Äijälä opasti uudet yrittäjät SKALin piiriin, sillä ”Sisä-Suomen Kuljetusyrittäjät ja SKAL auttavat aina, kun kysyttävää on”. Ja näin saatiin lukijoille tämäkin juttu, sillä emmehän me olisi mitään ilman teitä jäseniämme!

Marraskuun lopussa nähtiin useita yrittäjäsukupolvia yhdessä, kun reippaasti yli satapäinen yhdistysaktiivien ja toimihenkilöiden joukko verkostoitui SKAL Forumissa Jyväskylässä. Muun muassa ministeri Mika Lintilän tähdittämän tapahtuman tunnelma oli korkealla, kuten voitte juttumme kuvista ja sosiaalisesta mediastakin todeta. Näin hyviä kinkereitä ei ole vähään aikaan nähty! SKALin tuore toimitusjohtaja Anssi Kujala kuvasi puheessaan kuljetus- ja logistiikka-alaa näin:

– Alan ongelma ei ole houkuttelevuus, vaan se, että yhä pienemmistä ikäluokista taistelee yhä useampi toimiala.

Näin se on. Meidän on tehtävä kuljetus- ja logistiikka-alan kiinnostavuus niin näkyväksi, että osaajien virta suuntautuu alallemme.

Tämä on SKALin jäsenlehti, sinulle tehty. Jaamme joulukuun lehteä myös rajatulle joukolle ei-jäseniä. Haluamme toivottaa kaikki kuljetusyrittäjät yhteisen sateenvarjon alle. Nuori tai konkari, päättäjä tai aloittelija, yhdessä saamme enemmän aikaan, yhdessä olemme enemmän. Me haluamme juuri sinut!

Toivotan lukijoillemme lämmintä ja rauhallista joulunaikaa ja menestyksekästä, onnellista alkavaa vuotta 2022, yhdessä!