Salossa Satamakadulla sijaitsevat vuonna 1999 valmistuneet Kuljetusliike Aarni Isotalo Oy:n halli- ja toimistotilat. Nyt hiljaisempana talviaikana osa vetoautoista onvarastossa tai huollettavina. Liikkeellä on parikymmentä yhdistelmää.
Päärakennuksen alakerrassa ovat kuljettajien taukotilat ja yläkerrassa toimisto ja suuri kokoustila, jossa koulutetaan myös henkilökuntaa. Väljässä toimistotilassa työskentelevät yrityksen omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Aarni Isotalo, hänen tyttärensä toimitusjohtaja Pia Poutanen ja vävy Antti Poutanen. Antti vastaa kalustosta ja Pia hallinnosta. Pia on lisäksi yrityksen turvallisuusneuvonantaja. Kaikki hoitavat myös ajojärjestelyjä. Sirpa Karttunen vastaa kevytöljytilauksista ja Jyrki Ahokas raskasöljypuolesta.
Kaikki seuraavat näytöiltä missä yrityksen autot ovat ja miten kuljetustehtävät sujuvat eri puolilla Suomea. Uudet keikat tallennetaan välittömästi asiakas- ja kohdekohtaiseen rekisteriin. Sitten valitaan tehtävään oikea kalusto ja kuljettaja. Kuljettajat saavat tiedot heti omalle tabletilleen.
Toiminta on koko ajan hyvin kontrolloitua. Jos auto seisoo liian kauan paikallaan, ajojärjestelijä ottaa yhteyttä ja tiedustelee, onko jotain hätänä. Säiliöihin lastattavat tuotemäärät kirjautuvat joko automaattisesti tai kuljettaja näpyttelee ne omalla tabletillaan. Vahvistetuista toimituksista syntyy sähköisen lasku. Tietojärjestelmään on integroitu useita sovelluksia.
– Kuljetettavista tuotteista, ajetuista kilometreistä sekä ajo- ja lepoajoista kertyvät tiedot tietokantaamme, josta syntyvät myös palkanmaksuun ja kirjanpitoon tarvittavat raportit sekä lopulta tilitoimistolle tuloslaskelmaan ja taseeseen toimitettavat tiedot. Talouden ja kannattavuuden seuranta on vaivatonta, Aarni Isotalo myhäilee.
Järjestelmästä saa myös esimerkiksi kuljetusneuvotteluihin hyvin keskiarvot lastaus- ja purkuajoista. Kuulostaa täydelliseltä. Täydet kuormat, tarkaksi viilattu aikataulu ja tyytyväiset asiakkaat. Mutta miten tähän on päästy?
Ruutuvihko jätti tyytymättömäksi
Vuonna 1997 Aarni oli tyytymätön siihen, että tiedonvälitys puhelimessa ja asioiden kirjaaminen ruutupaperille toimistolla ja varsinkin ajossa ei ollut tehokasta. Epäselvyyksien tarkastamiseen tarvittiin melkoinen määrä puhelinsoittoja. Erityisesti bitumikuljetuksissa toimitusajat ovat todella tarkkoja. Jos tuote myöhästyy, saattaa 50 henkeä olla toimettomana odottelemassa.
– Olin ajanut välillä raakapuutakin ja nähnyt Metsäliiton ajoneuvoissa tietokoneita, joilla aikataulut ja kuorman tiedot siirtyivät näppärästi. Halusin samanlaisen järjestelmän meille.
Valmista järjestelmää ei ollut olemassa säiliökuljetuksiin, joten Aarni aloitti ison urakan etsimällä ohjelmiston tekijän. Tarvittiin pari vuotta tiivistä yhteistyötä useammankin ohjelmisto- ja laitetoimittajan kanssa ennen kuin toimistolla ja kahdeksassa autossa oli tarvittavat tietokoneet ja sovellukset. Hintaa projektille kertyi yhden säiliöyhdistelmän verran ja kollegat kauhistelivat Aarnin touhua.
– Piti itse olla äärettömän tarkkana, että systeemistä tuli riittävän helppokäyttöinen. Olin ja olen edelleen hyvä testihenkilö, koska en pidä tietokoneista. Ammuin usein ideoita alas ja halusin vielä helpompaa. Ihan aluksi kuljettajat vierastivat uutta toimintatapaa, mutta tajusivat pian, että tarkoitus on helpottaa myös heidän työtään.
Uranuurtajana Aarni oppi, että järjestelmän virheitä ei kannattanut korjauttaa yksitellen, muuten oli bitti poikineen sekaisin. Kannatti kerätä puutteita ja tehdä muutaman kuukauden tai puolen vuoden välein isompi remontti järjestelmään. Näin Isotalot toimivat edelleen.
Aarnin kokemuksen mukaan pienten ohjelmistotoimistojen, eli käytännössä usein yhden henkilön kanssa, on helpompi suunnitella sovelluksia.
– Valitettavasti pienen yritykset usein myydään isommille firmoille ja sen jälkeen yhteyshenkilöt vaihtuvat. Uudelle kumppanille pitää aina selittää hieman perusteellisemmin omia tarpeita.
”Talouden jakannattavuudenseuranta onvaivatonta.
Aarni isotalo on tyytyväinen yrityksen kattavaan tiedonsiirtojärjestelmään, johon on integroitu kaikki tarvittavat ohjelmistot. Investointi maksoi, mutta siitä on ollut talouden seurannassa merkittävästi hyötyä.Vaarallisten aineidensäiliöautokuljetusten taitajaksi
Yrityksen perustaja Aarni Isotalolle on kilometrejä kertynyt vuodesta 1978. Isän äkillinen sairastuminen pakotti Aarnin aluksi hankkimaan tilapäisen kuskin ajamaan isänsä kuorma-autoa. Kun Aarni sai ajokortin, hän hoiti yritystä, kunnes isä palasi töihin.
Armeijan jälkeen Aarni hankki kuljettajana kokemusta eri suoritealoilta. Hän piti erityisesti säiliöautohommista ja asfaltin ajosta ja matkasi 28-vuotiaana Esson pääkonttoriin Tapiolaan kysymään omaa kuljetussopimusta.
– Taitoni tunnettiin ja minuun luotettiin, sain sopimuksen. Olin perustanut jo vuonna 1985 raskaan kaluston korjaamon Kuusjoelle ja vuonna 1988 pistin kuljetusliikkeen pystyyn. Saloon siirryimme parempien yhteyksien äärelle vuonna 1999.
Yrityksessä on nyt 42 ajoneuvoyhdistelmää ja kiireisimpään kesäaikaan 60 kuljettajaa.
– Yrityksemme on tällä hetkellä merkittävä tekijä maamme bitumikuljetuksissa. Bitumi on asfaltin sideaine, jota ajamme satamista tehtaiden asfalttiasemille ja teillä oleville mobiiliasemille. Näissä kuljetuksissa kiireisin sesonki on vapusta syksyyn.
Pia Poutanen kertoo, että sähköisillä toiminnoilla on vähennetty merkittävästi puheluiden määrää. Kesällä tulee 50–60 tilausta päivässä, joihin jokaiseen liittyy yksi puhelu. Aiemmin puheluiden määrä oli kolminkertainen. Pia mainitsee, että he ajavat myös Nesteen biodieselin raaka-aineita, joita on toimitettava katkeamattomasti tehtaalle, ettei sen toiminta pysähdy. Näihin kuten muihinkin kuljetuksiin on siis oltava aina myös varasuunnitelma.
– Ympäri vuoden ajamme voimalaitoksille ja teollisuudelle raskaita polttoöljyjä, huoltoasemille liikennepolttonesteitä ja kevytöljyjä sekä kotitalouksille lämmitysöljyjä, Aarni jatkaa palveluiden esittelyä.
Aarni jätti kymmenkunta vuotta sitten ajot muille ja siirtyi toimistotöihin. Nyt hän hoitaa niitä ajoittain myös kotoaan tai Kittilän vapaa-ajanasunnolta. Reissussa työvälineet löytyvät tabletilta ja puhelimesta. Ajojärjestelyn yöpäivystykset Aarni hoitaa vielä useimmiten itse.
– Haluaisin jo jättää kuljetusyrittämisen vähemmälle ja paneutua enemmän sivutoimisesti hoitamaani maanviljelyyn, johon perehdyin jo lapsena isoisieni ja isäni mukana, Aarni pohtii.
Pia ja Antti Poutanen ovatkin jo varsin hyvin perillä yrityksen hoitamisesta. Aika näyttää milloin toiminta siirtyy heille.
– Paljon tietoa pitäisi vielä tallentaa lisää. Ennakoiva ja ennustava tietämys on pitkälti vielä isän kokemuksen ja hyvän muistin varassa, samoin kaluston rengastieto, Pia Poutanen toteaa.
Tippajakelua
Isotalot hoitavat edelleen myös niin sanottua tippajakelua eli toimittavat lämmitysöljyä kotitalouksille. Sitä varten on oma yritys, Salon Seudun Lämpöpalvelu Oy.
– Panostamme paikallisten asukkaiden ihmisläheiseen palvelemiseen, vaikka öljylämmityksen päivät ehkä ovatkin jo luetut. Täytämme paikallisesti isojen yhtiöiden jättämää markkinarakoa, Aarni toteaa.
Sirpa Karttunen hoitaa Salon Seudun Lämpöpalvelu Oy:n myynnin ja ajojärjestelyt. Jos kuljetukseen näyttää jäävän vajaita tankkeja hän etsii kartalta ajoreitin varrella olevat asiakkaat ja soittaa tarjouksia. Tietojärjestelmästä on apua myyntityössäkin.
Kuljettajien keski-ikä
Yrityksen nykyaikaisella ekologisella kalustolla työskentelevien kuljettajien keski-ikä on 55 vuotta. Aarni toteaa, että nuoremmat eivät halua yötyöhön, jota yrityksessä on paljon. Vaarallisten aineiden kuljetukset vaativat, että kokenutkin kuljettaja perehdytetään työhön erikseen. Ammattipätevyyspäivät järjestetään myös räätälöityinä omalle väelle. Lisäksi asiakkailla on omia turvakoulutuksia.
– Kuljettajista ei kuitenkaan ole vielä ollut pulaa. Sesonkiluontoisen bitumikuljetuksen vuoksi lomautamme liki puolet kuljettajista talvella hiljaisimpaan aikaan, mutta onneksi he lähes aina tulevat takaisin meille, Aarni kiittelee.
Aarni Isotalo toteaa, että ajoneuvoteknistä tietoa omista tietokannoista puuttuu vielä. Toisaalta autovalmistajien järjestelmistä saa nykyisin niin pal - jon tietoa, että kaikkea informaatiota ei pystytä edes ottamaan talteen. Ei ole aikaa analysoida sitSäiliöautojen tarkastukset
Vaarallisia aineita kuljettaville säiliöajoneuvoille eivät riitä pelkät katsastukset. Niitä valvotaan tarkemmin.
Aarni Isotalo kertoo, että ensin oma asentaja käy tarkastuslistan kanssa auton läpi, sitten huoltoliike, seuraavaksi katsastaja ja viimeiseksi tehdään öljy-yhtiöiden suunnittelema turvatarkastus European Truck Control.
Aarnin mielestä tulevaisuudessa olisi mahdollista luoda näistäkin sähköinen järjestelmä. Toistaiseksi tarkastukset tehdään kuitenkin tulostetun listan kanssa.
– Saimme vuonna 2017 turvatarkastuksen erikoismaininnan, koska olemme suuri yritys, jonka koko kaluston turvatarkastusten läpäisyprosentti oli lähes 100, Aarni toteaa.