Huoltopäällikkö Tomi Färm vastaa koko KVL-Tekniikka-konsernin kalustosta. Liikkuvaa kalustoa on 44 omaa kuorma-autoa, 100 pakettiautoa ja 40 kaivinkonetta. Lisäksi on työkoneita ja kiskojen huoltokalustoa.
– Tehtäväkenttäni on monipuolinen ja olen saanut laajentaa sitä omannäköisekseni, Tomi Färm kertoo.
KVL-Tekniikka-konsernin muodostavat:– Infra- ja energiarakentaja KVL- Tekniikka Oy– Asfaltti Kymppi Oy– Louhinnan ja räjäytystyöt hallitseva Metarno Oy– Ratarakentamiseen erikoistunut Jopaline Oy
Konsernin pääkonttori on Orivedellä ja kalustohalli Lempäälässä. Muut toimipisteet ovat Helsingissä, Oulussa ja Rovaniemellä. Henkilökuntaa on parisataa henkeä.
Kolmenkymmenen toimintavuoden kunniaksi avattiin elokuussa yhtiön uudet nettisivut ja uudistettiin logo. Logoon lisättiin possun kuva.
Miksi ihmeessä possu?
Tomi Färm taustoittaa tarinaa. KVL-Tekniikka hoiti aluksi lv-töitä, kunnallistekniikkaa, kaukolämpö- ja maakaasuputkien rakentamista. Yrityksen nimi – KVL – tuli sanoista kaasu, vesi ja lämpö.
Omistajapariskunta Ilona ja Jukka Pykäläisellä oli lemmikkeinä minipossuja. Maata tonkivien älykkäiden ja ratkaisukeskeisten eläinten touhussa oli Pykäläisten mielestä jotain samaa kuin infra- ja energiarakentamisessa. Siksi possuista tuli yrityksen symboli. Possut ilmestyivät koristamaan työmaa-ajoneuvoja.
Teiden kunto ei vastaa liikennemääriä
Tomi kiinnittää paljon huomiota teiden kuntoon liikkuessaan. Yrityksen omat kuljetukset kuluttavat teitä, mutta KVL-Tekniikka on myös osaltaan kunnostamassa niitä.
– Vaikka liikennemäärät ovat kasvaneet, käytettävä asfalttimassa on nykyisin tosi ohutta. Olisi kiva tietää, miksi emme ole ylpeitä aikanaan rakennetusta upeasta tiestöstämme, ja huolehdi sen kunnossapidosta riittävästi. Suomalaiset osaavat tehdä hyviä teitä, mutta työhön ei budjetoida riittävästi rahaa.
Lempäälästä Tampereelle ajettaessa Jyväskylän liittymä on usein tukossa. Liittymään on jo kaavailtu parempia ratkaisuja. Muutoin liikenne Tampereen ympäristössä on Tomin mielestä hoidettu ohitusteillä hyvin.
” Suomalaisetosaavat tehdähyviä teitä, muttatyöhön ei budjetoidariittävästi rahaa.
– Maksamme paljon siitä, että jatkuva röykytys kuoppaisilla teillä lyhentää kaluston alustan huoltovälejä. Taukopaikkoja riittää, mutta se miten ne sijoittuvat kuljetusten aikatauluun, on usein probleema.
Tomi Färm ajaa vuosittain noin 55 000 km:iä. Hänestä on mukava lähteä toisinaan kentälle huoltohommiin tai noutaa itse komponentteja kalustoon.Rauhallinen kalustovastaava
Kalustosta huolehtivan Tomin tärkein työväline on puhelin ja hyvästä muistista on hyötyä, koska kontaktiverkosto on laaja. Toimitusjohtajan ja työmaapäälliköidenkanssa pidetään viikoittain palaverit. Työssä välttämättömät toiminnanohjausjärjestelmät ovat yhtiössä kunnossa.
Tomin vahvuus on riittävän laaja näkemys alasta. Hänellä on sekä autonkuljettajan että asentajan tutkinnot ja hän on työskennellyt molemmissa tehtävissä. Metallialan yrittäjänä hän sai myös korvaamatonta kokemusta nykyiseen tehtäväänsä.
Luonteeltaan rauhallinen Tomi soveltuu hyvin kuljettajien, huollon ja komponenttitoimittajien yhteyshenkilöksi.
– Asioita tapahtuu ja ne voidaan oikaista. Ihmistuntemukseni on kasvanut ja saan käännettyä negatiivisen keskustelun yleensä positiiviseksi.
Rengashuolto uusille urille
Olennainen osa kalustoa ovat renkaat, jotka ovat myös merkittävä menoerä. Tomi Färm neuvotteli hiljattain konsernin rengashuoltoon- ja hankintaan uuden,keskitetyn ratkaisun. Sopimus Vianorin kanssa perustuu molemminpuoliseen luottamukseen ja pitkän tähtäimen suunnitteluun.
– Säästämme paljon aikaa ja seisokit jäävät myös pois, koska renkaat kaikkeen kalustoomme ovat sovituissa paikoissa aina valmiita, Tomi sanoo.
Infrarakentaminen
Infrarakentajana KVL-Tekniikka toimii yleensä kokonaisvastuun kantavana päätoimittajana. Yhtiö on pitkälti omavarainen kiviaineisten suhteen omien kiviainesalueidenja kahden murskausaseman johdosta, ja hoitaa kuljetukset omalla kalustolla. Työkoneita on kattava valikoima.
– Päällystystöitä riittää huhtikuulta joulukuulle, kun asiakkaita on koko Suomessa. Tyypillisiä tehtäviä ovat myös tasoristeykset, rumpukorjaukset ja tunneliurakat.Meille on kunnia-asia pitää sopimusten aikatauluista kiinni, joten venymme tarvittaessa.
Omaa raskasta kalustoa konsernilla on 44 yksikköä monenlaisiin tehtäviin.Uusia mahdollisuuksiaulkomailla
Tomi Färm kertoo, että kaukolämpötöissä KVL-Tekniikka on tällä hetkellä Suomen suurimpia tekijöitä. Kaukolämpötöidensä yhteydessä teiden paikkaukset tehdään itse.
– Tutkimme mahdollisuuksia viedä osaamisestamme enemmän myös ulkomaille. Rakennamme Irlannissa kaukolämpöverkkoa ja kokemukset ovat hyviä. Projekti etenee erinomaisesti.
KVL-Tekniikka omistaa myös Jopaline Oy:n, joka rakentaa ja ylläpitää rataverkkoa koko Suomen alueella.
Vaihtoehtoiset käyttövoimat testiin
KVL-Tekniikka on myös vihreän siirtymän etujoukoissa ja hankkii sähkökäyttöisiä pakettiautoja.
– Sähköllä toimivaa kalustoa on tulossa testattavaksi myös raskaan kaluston ja kaivinkoneiden puolelle. Kaupunkialueella sähkökäyttöinen kaivinkone voi tuoda lisää mahdollisuuksia toimia öisin.
KVL-Tekniikka Oy liittyi alkuvuodesta SKALin jäseneksi. Tomi pitää erittäin tärkeänä sitä, että SKAL on yhteydessä uuteen jäseneen heti ja kysyy yrityksen tarpeita.
– Ohjeistusta polttoainetuen hakemiseen odotamme kovasti. Sillä on suuri merkitys meille. Saa meiltä kysyä myös puhujaa SKALin tilaisuuksiin, Tomi Färm naurahtaa.