EU-komission uusi kestävän liikenteen investointiohjelma sivuuttaa tieliikennesektorin

Marraskuun alussa annettu tiedonanto Sustainable Transport Investment Plan (STIP)- ohjelmasta esittää yhteistä lähestymistapaa uusiutuviin ja vähähiilisiin polttoaineisiin tehtävien investointien lisäämiseksi.

SKALin ja seitsemän muun liikennejärjestön EU-vaikuttamiselin FinMobilityn Katriina Korhonen huomauttaa tieliikennesektorin jäävän komission esityksessä paitsioon.

- Uusiutuvat kaasut ja muut, mukaan lukien nestemäiset, vähähiiliset polttoaineet ovat keskeinen osa liikenteen päästövähennysten kokonaisratkaisua sähkön rinnalla, mutta niitä ei STIP-ohjelmassa juurikaan tunnusteta tieliikenteen tarpeisiin. Tämä on ristiriidassa komission omaan teknologianeutraaliutta korostavaan linjaan nähden, joka ollaan sisällyttämässä tuleviin aloitteisiin, kuten tieliikenneajoneuvojen CO₂-raja-arvoasetuksissa, hän muistuttaa.

Korhosen mielestä ei ole perusteltua, että komission uusiutuvia polttoineita tukeva politiikka on sivuuttamassa kokonaisen sektorin, jolla olisi merkittävä potentiaali nopeisiin ja kustannustehokkaisiin päästövähennyksiin.

- Tämä lähestymistapa ei ole teknologianeutraali ja vaarantaa tasapuolisen kilpailun sekä investointien ohjautumisen kaikkialle, missä niillä olisi merkittävä ilmastovaikutus. FinMobility jatkaakin tämän viestin viemistä yhdessä kumppaneidemme kanssa, kun tiedonantoa aletaan käsitellä Brysselissä parlamentti- ja neuvostotasolla, hän lupaa.

Kestävän kuljetusalan investointisuunnitelma STIP

STIP pyrkii nopeuttamaan lento- ja meriliikenteen siirtymistä hiilineutraaleihin käyttövoimiin eri investoinnein, joiden tavoitteena on vähentää Euroopan riippuvuutta sen ulkopuolelta tuotavista fossiilista polttoaineista. Suunnitelman tavoitteena on mobilisoida EU:n rahoitusinstrumenttien kautta vähintään 2.9 miljardia euroa nykyisen, vuonna 2027 päättyvän budjettikauden loppuun mennessä. Tästä summasta menee

  • vähintään 2 miljardia euroa kestäviin vaihtoehtoisiin polttoaineisiin InvestEU-ohjelman puitteissa
  • 300 miljoonaa euroa lento- ja laivaliikenteessä käytettävien vetypohjaisten polttoaineiden tukemiseen Euroopan vetypankin kautta
  • 446 miljoonaa euroa synteettistä lento- ja meripolttoainetta koskeviin hankkeisiin innovaatiorahastosta
  • 133,5 miljoonaa euroa polttoaineisiin liittyvään tutkimukseen ja innovointiin Horisontti Eurooppa -puiteohjelmassa

Edellä mainittujen toimenpiteiden lisäksi komissio valmistelee yhdessä jäsenvaltioiden kanssa eSAF Early Movers Coalition -pilottihankkeen käynnistämistä vuoden 2025 loppuun mennessä. Hankkeen tavoitteena on edistää vähintään 500 miljoonan euron investointeja synteettisen lentopolttoaineen hankkeisiin. 

Vuoteen 2035 mennessä:

Vuoteen 2050 mennessä:

_________________________________

SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA:

EU:ssa valmistellaan jättihanketta – SKAL vaatii miljardeja Suomelle 

Hallitus uudelleenohjaa EU-rahoitusta Suomen tiestölle

Yhdeksän EU-maata sitoutui vauhdittamaan raskaiden ajoneuvojen latausverkostojen käyttöönottoa kahden pilottikäytävän muodossa