SKAL Teboil-tilanteesta: Raskaan liikenteen polttoainejakelu turvattava koko maassa

Polttoaineketju Teboilin toiminta Suomessa saattaa julkisuudessa olleiden tietojen perusteella häiriintyä. Teboilin omistajaan kohdennetut pakotteet saattavat vaikuttaa eri tavoin sen toimintaedellytyksiin. Yhtiön jakeluverkosto on Suomen kolmanneksi laajin ja raskaassa kalustossa toiseksi laajin. Kuljetuskaluston polttoaineen saatavuus tulee turvata eri keinoin myös harvaan asutuilla seuduilla.

Mediatietojen mukaan polttoaineiden toimittaminen Teboilille on ainakin osin keskeytynyt. Eri arvioiden mukaan polttoaineiden saatavuus Suomessa ei ole vaarantumassa, mutta paikalliset jakeluongelmat Teboilin osalta ovat mahdollisia.

Suomessa polttoaineen jakeluverkosto on harventunut viime vuosina. Esimerkiksi Itä- ja Pohjois-Suomeen on syntymässä alueita, joissa matkat seuraavalle tankkausasemalle ovat huomattavat. Tankkausmatkojen pidentyminen vaikeuttaa kuljetusreittien suunnittelua ja aiheuttaa suoria kustannuksia kuljetusyrityksille sekä elinkeinoelämälle.

Jos käsillä oleva tilanne näyttää johtavan raskaan liikenteen polttoainejakelun vakavaan häiriintymiseen, tulee tilanteeseen puuttua nopeasti.

– Mahdollisesti syntyvä tilanne tulee pyrkiä hoitamaan ensisijaisesti markkinaehtoisesti ja siten, että polttoaineyhtiöt pystyvät halutessaan laajentamaan verkostoaan näille alueille nopeasti. Nopea toiminta on tärkeää, jotta raskaan liikenteen polttoainejakelu harvaan asutulla alueellakin säilyy kaupallisesti tuotettuna, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.

Viranomaisten tehtävä on tarkastella polttoainejakeluverkoston toimivuutta ja tunnistaa harvaan asuttujen alueiden kriittiset raskaan kaluston polttoainejakelupisteet sekä varmistaa polttoaineen saanti.

Kujala muistuttaa myös, että polttoainejakelun turvaamisen ohella Suomen tulisi huolehtia kattavasta raskaan liikenteen taukopaikkaverkoston ja vaihtoehtoisten käyttövoimien energian jakeluinfran kehittymisestä. EU edellyttää AFIR-asetuksen myötä Suomelta toimia vuoteen 2030 mennessä vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfran laajentamiseksi.

Kilpailu ei saa vääristyä

SKAL huomauttaa, että viranomaisten mahdolliset toimet eivät saa vääristää kilpailua muiden polttoaineyhtiöiden kanssa, jotta varmistetaan markkinaehtoisen toiminnan jatkumisen edellytykset koko Suomessa. Mikäli jokin alue Suomessa uhkaisi jäädä ilman polttoainejakelua, tulisi tällaisessa poikkeustilanteessa viranomaisen kuitenkin viime kädessä varmistaa polttoaineen saatavuus.

– Esityksemme viranomaistoimista liittyy logistiikan toimintavarmuuteen tässä poikkeustilanteessa. Teboililla on jakelupisteitä sellaisilla katvealueilla, jonne muiden palvelut eivät tällä hetkellä yllä, kertoo toimitusjohtaja Anssi Kujala.

Osa kuljetusyrityksen riskienhallintaa on, että sillä esimerkiksi on käytössään useita toisistaan riippumattomia maksuvälineitä niin polttoaine- kuin muihinkin hankintoihin. Pitkäaikaisissa vakiintuneissa kumppanuuksissa tämä ei kuitenkaan välttämättä toteudu. SKAL tukee jäsenyrityksiään poikkeustilanteisiin varautumisessa ja toiminnan jatkuvuuden turvaamisessa neuvonnalla ja tarvittaessa lakipalveluilla.

Yleispätevää tulkintaa sopimussuhteiden seurauksista kaivataan

SKAL esittää, että viranomaiset tulkitsevat voiko nyt käsillä oleva tilanne johtaa siihen, että kuljetusyritykset joutuisivat pakotteiden kohteeksi toimiessaan taloudellisessa suhteessa Teboilin kanssa. Yksittäisen pk-yrityksen ei voi edellyttää tekevän kestäviä ratkaisuja ilman yleispätevää ohjeistusta.

SKAL ei ota kantaa yksittäisten yritysten toimintaan tai pakotepäätöksiin. Kannanottomme ei kommentoi Teboilia tai sen kauppiasyrityksiä, vaan vallitsevaa tilannetta ja sen mahdollisia seurauksia kuljetusalalle. SKAL ry:llä ei ole kytköksiä Teboiliin.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 3 600 kuljetusyritystä ympäri Suomea. www.skal.fi; @SKALry  

Lisätietoja

Anssi Kujala

Toimitusjohtaja

+358 9 478 999+358 400 567 925

anssi.kujala@skal.fi

Petri Murto

Johtaja, asiantuntijapalvelut | Liiketoimintajohtaja, SKAL Kustannus Oy

+358 9 4789 9334+358 40 762 2140

petri.murto@skal.fi

Kimmo Nykänen

Valmiuspäällikkö | SKAL ry, Poolisihteeri | Maakuljetuspooli

+358 50 411 3919

kimmo.nykanen@skal.fi

Heini Polamo

Viestintäjohtaja, päätoimittaja | Ulkoinen ja sisäinen viestintä, Kuljetusyrittäjä-lehti, liikenneturvallisuus, vertaistukitoiminnan koordinointi

+358 9 4789 9320+358 40 506 0131

heini.polamo@skal.fi