Tässä juttusarjassa kerromme SKALin uuden, vuonna 2024 käyttöön otetun strategian etenemisestä toimenpiteisiin. Tällä kertaa vuorossa on vaikuttaminen logistiikka-alan toimintaedellytyksiin ennakoiden oikeissa paikoissa.


Yksi SKALin toiminnan peruspilareista on tuloksellinen vaikuttamistyö, mikä kerää kiitosta myös jäsenistöltä.
Viime vuonna hyväksyttyä SKALin uutta strategiaa on toteutettu vuoden päivät. Huolella ja yhdessä jäsenistöä osallistamalla rakennettu strategia ei ole monen järjestön lailla hyllyyn unohdettu kokoelma sliipattuja sloganeita, vaan konkreettinen työkalu, jota järjestössä eletään ja hengitetään joka päivä.
Strategian jokaisella kuudella osa-alueella on oma säännöllisesti kokoontuva, sekä tavoitteissa onnistumista seuraava ja mittaava kehitystiiminsä. Logistiikka-alan toimintaedellytysten vaikuttamiseen panostava tiimi koostuu sitä vetävän SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujalan lisäksi SKAL Ympäristön toimitusjohtajasta Lasse Kontiolasta, SKAL Metsän toiminnanjohtajasta Kari Palojärvestä, johtavasta asiantuntijasta Jouni Bergrothista, sekä viestinnän asiantuntijasta Ariela Säkkisestä.

Logistiikka vaikuttaa kaikkeen
Yksi SKALin ulospäin näkyvän työn keskeisimmistä painopisteistä on logistiikka-alan toimintaedellytyksiin vaikuttaminen. Tätä työtä tehdään niin paikallisella, alueellisella, valtakunnallisella kuin Finmobilityn kautta myös EU-tasolla. Vaikuttamistyö on pitkäjänteistä, eikä siinä juuri pikavoittoja ole. Tähän vaikuttaa muun muassa se, että kuljetus- ja logistiikka-alan yhteiskunnallinen merkitys on laajempi kuin sitä ehkä osataan ajatellakaan: ala on ratkaiseva osa koko Suomen kilpailukykyä, joten sen toimintaedellytyksiä vahvistavaa vaikuttamistyötä tehdään paitsi elinkeino-, työvoima-, vero- ja liikennepoliittisilla sektoreilla, myös turvallisuus- ja aluepolitiikan parissa.
- Vaikka pikavoittoja harvoin nähdään, haluan palauttaa mieliin kevään 2022 nopeasti aikaansaadut tulokset: jakeluvelvoitteen alentamisen ja polttoainetuen, toimitusjohtaja Kujala sanoo, viitaten Venäjän hyökkäyssodan alkamisen jälkeen voimaan tulleisiin helpotuksiin. Jakeluvelvoite laski heinäkuussa 2022, ja dieselin hinta aleni yhdessä yössä 20 senttiä.
- Esitimme kuljetusyrityksille polttoainetukea maaliskuussa, hallitus teki päätöksen huhtikuussa, ja tuki tuli jakoon syksyllä. Lisäksi järjestimme jäsenille maanlaajuisen infokiertueen siitä, miten tukea haetaan. Työ tuotti kymmeniä miljoonia euroja kuljetusyrityksille, Kujala jatkaa.
Lisäksi Kujala nostaa esimerkiksi viime keväänä tehdyn kuntavaalityön ohjelmineen.
- Tämä työ valmisteltiin Lassen johdolla työryhmässä, jossa oli mukana kuntavaikuttamisessa kokeneita kuljetusyrittäjiä. Ohjelmasta riittää ammennettavaa vuosiksi.

Jäseniltä kiitosta vaikuttamistyöstä
• SKAL on vienyt hyvin asioita eteenpäin ja saanut tosiasioita esille Suomen valtiovallan päättäjille. Näin on saatu tieinfraan lisää rahoitusta, teiden kuntoa parannettua, ja rahaa saatu myös teiden täysremontteihin. Myös polttoaineen jakeluvelvoite ja verotusasiat olisivat varmaan aika ”retuperällä”, jos SKAL ei olisi vienyt asioita vahvasti eteenpäin.
• SKAL muuttunut selkeästi aktiivisemmaksi edunvalvojaksi, ja alkanut saadaan näkyviä tuloksia aikaan. Aiemmin oltiin enemmän taka- alalla.
• Nykyään kuunnellaan aidosti jäseniä, ja kehitetään toimintaa heidän suuntaansa.
• Vaikuttaminen on onnistunut erinomaisesti.
Jäsenkyselystä poimittua







_________________________________
SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA:
Strategia: Vahvistamme paikallisen toiminnan elinvoimaa
SKAL vaikuttamistyön ohjelmajulkaisut
Vaikuttamisen vuosi 2024: Näin SKAL vaikutti kuljetusalan puolesta