Iso muutos raskaaseen ulkomaanliikenteeseen – maanantaista lähtien rajan yli vain uusimmalla älypiirturilla

Maanantaina 18.8. tulee voimaan EU-säädöksen muutos, joka edellyttää uusia, toisen sukupolven älypiirtureita kaikkiin kansainväliset rajat ylittävää liikennettä harjoittaviin kuorma-autoihin. Vaatimus koskee myös yksityishenkilöiden kuljettamia, kokonaismassaltaan 7,5 tonnia ylittäviä kuorma-autoja – kuten hevoskuljetuksia ja omia muuttokuormia. Muutos on merkittävä, sillä suurinta osa suomalaisista kuorma-autoista ei ole varustettu toisen sukupolven älypiirturilla.

Kuorma-autojen ajopiirtureiden avulla seurataan kuljettajien ajo- ja lepoaikojen noudattamista. Vuodesta 2006 alkaen nämä ajopiirturit ovat olleet digitaalisia, kun sitä ennen ajo- ja lepoaikojen valvonta perustui paperisiin piirturilevyihin. Tuorein kehitysvaihe piirtureissa nähtiin elokuussa 2023, mistä lähtien uusiin kuorma-autoihin on asennettu toisen sukupolven älykäs ajopiirturi. Tämä tietoturvaltaan parempi älypiirturi tunnistaa ja rekisteröi ajoneuvon sijaintia aiempaa tarkemmin.

Piirturin automaattisesti tallentama sijaintitieto vaikeuttaa piirturitietojen manipulointia ja sitä kautta vähentää kuljetustoimintaan liittyvää harmaata taloutta. Sijaintitiedoista on apua myös ns. kabotaasiliikenteen valvonnassa. Kabotaasiliikenteellä tarkoitetaan toisesta jäsenmaasta saapuvan kuorma-auton tilapäisesti suorittamaa toisen maan sisäistä liikennettä.

DSRC-etävalvontalaitteiden avulla virkavalta tunnistaa nykyään helposti, onko ajoneuvossa vaatimusten mukainen älypiirturi. Tyyppihyväksymätön piirturi luokitellaan EU-jäsenmaiden kansalliset maantieliikenteen luparekisterit yhdistävässä ERRU (European Registers Of Road Transport Undertakings)- järjestelmässä kaikkein vakavimmaksi rikkomukseksi, mikä voi johtaa tuntuviin sakkoihin ja pahimmillaan jopa liikenneluvan menetykseen.

Jo vuonna 2020 EU:n niin sanotussa maaliikennepaketissa säädettiin, että noin viiden vuoden siirtymäajalla rajat ylittävää kansainvälistä liikennettä voi harjoittaa vain uusimmilla älykkäillä ajopiirtureilla varustetuilla kuorma-autoilla. Viimeinen siirtymäaika päättyy maanantaina 18.8.2025, minkä jälkeen maiden rajan saa Euroopassa ylittää vain sellaisella kuorma-autolla, missä on toisen sukupolven älykäs ajopiirturi.

– Tämä kuorma-auton ajopiirturivaatimuksia koskeva muutos tulee huomioida kaikkien, jotka ajavat kuorma-autolla maiden rajat ylittäen. Jos kuorma-auto on otettu käyttöön ennen elokuuta 2023, siinä ei todennäköisesti ole ulkomaanliikenteessä vaadittavaa toisen sukupolven älypiirturia, ellei piirturia ole autoon jo uusittu, kertoo SKALin asiantuntijapalveluiden johtaja Petri Murto.

Säännöllisesti ulkomaille kuljetuksia suorittavat yritykset tuntevat säädökset ja ovat voineet varautua siirtymäaikojen päättymiseen pidemmän aikaa. Uusi kansainvälisen liikenteen ajopiirturivaatimus ei rajoitu kuitenkaan yksinomaan ammattiliikenteeseen. Mikäli ajoneuvon suurin sallittu kokonaismassa on yli 7,5 tonnia, koskee piirturin käyttövelvollisuus ja sitä kautta myös kansainvälisen liikenteen uusi takautuva älypiirturivaatimus myös yksityishenkilöiden tekemiä ei-kaupallisia kuorma-autokuljetuksia.

– Esimerkiksi hevoskuljetus ja muuttokuorman vieminen ulkomaille kokonaismassaltaan yli 7,5 tonnin kuorma-autolla edellyttää, että autoon on asennettu toisen sukupolven älypiirturi. Vaatimus on voimassa riippumatta matkan pituudesta tai siitä, onko kuljetus kaupallinen vai yksityinen, selventää SKALin Murto muuttuvaa säädöstä.

Muutos tuo piirtureiden vaihtotarpeen myötä lisäkustannuksia ulkomaille kuljetuksia suorittaville yrityksille. Vastapainoksi SKAL odottaa, että valvova viranomainen aiempaa tehokkaammin valvoo laittomia kabotaasikuljetuksia uuden ajopiirturin tietoja hyödyntäen ja näin kitkee epäterveitä harmaan talouden ilmiöitä kuljetusalalta.

Puhtaasti kotimaan liikenteessä oleviin kuorma-autoihin älypiirtureita ei tarvitse vaihtaa.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 3 600 kuljetusyritystä ympäri Suomea. skal.fi; @SKALry

Lisätietoja

Petri Murto

Johtaja, asiantuntijapalvelut | Liiketoimintajohtaja, SKAL Kustannus Oy

+358 9 4789 9334+358 40 762 2140

petri.murto@skal.fi

Ariela Säkkinen

Viestinnän asiantuntija, toimituspäällikkö | Kuljetusyrittäjä-media

+358 40  518 5688

ariela.sakkinen@skal.fi