Valtiovarainministeriön budjettipäällikkö esittää perusväylänpidosta leikkaamista. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala pitää ehdotusta käsittämättömänä: Suomen perusväylänpidosta ei ole enää varaa tinkiä.
Valtiovarainministeriön budjettipäällikkö Mika Niemelä väläytti MTV:n uutisissa 5.8., että perusväylänpidon rahoitusta pitäisi tarkastella ”osana miljardin lisäsopeutusta”.
Suomen tieverkoston suorastaan hengenvaaralliseksi heikentynyttä kuntoa vuosien ajan esillä pitänyt kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL ei ymmärrä, miten enää kukaan voisi vähätellä perusväylänpidon merkitystä.
– Absurdia. En tiedä, onko budjettipäälliköllä näkemyksilleen poliittista siunausta, mutta onhan tämä nyt melkoista, kun samaan aikaan tiet romahtavat ja onnettomuuksia tapahtuu. Pidän huolestuttavana, että valtion säästöiksi edes pohditaan leikkaamista tiestöstä, kun korjausvelka on kasvanut kymmenessä vuodessa miljardilla 2,5 miljardiin, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Vanha tieverkko kunnostuksen tarpeessa
Suomen päätietkin alkavat olla jo 50–60-vuotiaita, joten pelkät pintakorjaukset eivät enää riitä, vaan kunnostusta tarvitsee jo runkokin. SKAL muistuttaa tiestön kunnon merkityksestä niin suomalaisten arjen sujuvuuden kuin maamme kilpailukyvyn turvaamiselle.
– On hyvä pitää mielessä, että 90 prosenttia tavaroista kulkee maanteiden tavaraliikenteessä, Kujala huomauttaa.
Kuten alle kuukauden takainen tien romahdus Keuruulla osoitti, ovat SKALin esittämät varoittelut aiheellisia. Suomen tieverkostolla vaanii aikapommi, joka tavaraliikenteen lisäksi uhkaa myös kaikkien muiden autoilijoiden tieturvallisuutta.
Suomen tiet kuntoon – Liikennejärjestelmäsuunnitelmaan lisää rahaa
Suomen 12-vuotisen Liikennejärjestelmäsuunnitelman viimeistely on käynnissä ja sitä käsitellään eduskunnassa syyskaudella. SKAL julkaisi näkemyksensä jo 15 kuukautta sitten Suomen tiet kuntoon -ohjelmassa.
Kysymys on viime kädessä rahasta: SKALin mielestä erityisesti rahoitustasoa tulee tarkastella vielä viimeistelyvaiheessa.
– Toistamme edelleen esityksemme nostaa rahoituksen tasoa miljardilla eurolla verrattuna liikennejärjestelmäsuunnitelmaluonnoksen rahoitustasoon: 300 miljoonaa euroa perustienpitoon, 300 miljoonaa korjausvelan poistamiseen ja 400 miljoonaa kehittämisinvestointeihin. Esittämiämme summia voi pitää kovina, mutta sitä on myös sen tarve. Kyseessä on kaikkien suomalaisten turvallisuus.
Samalla SKAL kiittää Orpon hallitusta hyvin alkaneesta vaalikaudesta. Investointiohjelman korjausvelkapaketin myötä perusväylänpitoon on panostettu vuosina 2024–2025.
Kannustamme hallitusta pitämään kiinni tästä suunnasta. Lisää rahaa tiestölle.
Aineistoa
SKALin lausunto Liikenne 12 -suunnitelmasta
Suomen tiet kuntoon -ohjelmajulkaisu
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 3 600 kuljetusyritystä ympäri Suomea. skal.fi; @SKALry