Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on julkaissut liikenneveropoliittisen ohjelman Liikenteen verotus ja Suomen kilpailukyky – Kuljetus- ja logistiikka-alan näkemyksiä liikenteen verotuksen uudistamiseen. Ohjelma liittyy Petteri Orpon hallitusohjelman aikeeseen uudistaa liikenteen verotusta ja rahoitusta. Ohjelmassa määritetään 20+1 esitystä liikenteen verotuksen uudistamiseen.
Liikenteen verotus on kokonaisuus, johon yhdistyy monta yhteiskunnallista ulottuvuutta. Liikenteen verotuotot ovat olleet merkittäviä valtion talouden kannalta. Liikenteen laskussa olevat erillisverot tuottavat nykyään valtiolle noin 4,6 miljardia euroa, mikä on seitsemän prosenttia valtion verotuloista ja 1,6 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen. Liikenteen verotus määrittää ihmisten ja tavaroiden liikkumisen kustannuksia Suomessa.
– Päästötöntä tai vähäpäästöistä liikennettä ei tule verottaa kuten aiemmin päästöjä aiheuttavaa liikennettä on verotettu. Liikenteestä poistuvaa verokertymää ei tule siirtää nestemäisiä polttoaineita pisimpään käyttävän raskaan liikenteen maksettavaksi, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.
SKALin näkemyksen mukaan päästöjen vähenemisen vuoksi pienenevän verokertymän korvaamista ei myöskään tule käsitellä liikennesektorin sisäisenä nollasummapelinä. Veroja tulee kerätä sieltä, missä verotuksen haittavaikutukset kilpailukyvyllemme ovat vähäisimmät.
Raskas liikenne maksaa raskaasti
SKALin arvion mukaan maanteiden tavaraliikenne ja siellä työskentelevät kuljettajat maksavat veroja ja veroluonteisia maksuja noin 2,5 miljardia euroa vuodessa. Tämä on kolmannes alan liikevaihdosta. Liikenteen verotukseen liittyvät päätökset ovatkin erityisen merkittäviä kuljetusyritysten ja sitä kautta koko Suomen kustannuskilpailukyvyn kannalta.
SKAL esittää liikenneveropoliittisessa ohjelmassaan 20 + 1 esitystä liikenteen verotuksen ja rahoituksen uudistamiseen.
– Esityksiemme periaatteena on turvata Suomen logistista kilpailukykyä ja varmistaa kuljetusmarkkinoiden kilpailuneutraliteettia. Lisäksi esityksessä avataan liikenteen verotuksen uudistamistarpeita suhteessa vuonna 2027 alkavaan polttoainejakelun päästökauppaan, evästetään päättäjiä kestäviin ratkaisuihin polttoaineverotuksessa sekä linjataan kuljetusalan tarpeita EU-tason verosäädösten uudistamiseen, kertoo SKALin asiantuntijapalveluiden johtaja Petri Murto.
Nostoja SKALin 20+1 esityksistä:
- Päästötöntä tai vähäpäästöistä liikennettä ei tule verottaa kuten aiemmin, eikä poistuvaa verokertymää tule siirtää nestemäisiä polttoaineita pisimpään käyttävälle raskaalle liikenteelle.
- Liikenteen verotuksen uudistamisessa on huomioitava kuljetuskustannukset ja Suomen logistinen kilpailukyky.
- Kun liikenteessä sen päästöjen pienentyessä vähenevää verokertymää paikataan, yksi vaihtoehto on nostaa sähkön veroa veroluokassa 1 yhdellä sentillä per kWh. Taloudellinen vaikutus valtiolle olisi noin 430 miljoonaa euroa vuodessa.
- Junissa käytettävän nestemäisen polttoaineen verotason tulee olla yhteneväinen kuorma-autojen kanssa. Samoin maanteiden tavaraliikenteessä verotuksen tulee olla mahdollisimman yhtenäistä riippumatta siitä, kuljetetaanko tavara traktorilla vai kuorma-autolla.
- Liikenteen verotuksen uudistamisessa tulee toimia siten, että ulkomainen raskas liikenne alkaa maksaa Suomen tieverkon käytöstä.
- Ammattidieselin edellyttämän lainsäädännön valmistelu tulee aloittaa pikaisesti ja siten, että ammattidiesel on Suomessa käytössä vuoden 2027 alusta alkaen.
- Liikenteen verotuksen uudistamisen yhteydessä fossiilisten polttoaineiden verotusta ei tule kiristää.
- Dieselin bensiiniä alhaisempi energiasisältövero ei ole yritys- tai verotuki. Dieselin ja bensiinin verotasoja ei tule yhdistää.
- Suomen tulee hakea komissiolta poikkeuslupaa soveltaa uusitutuvan dieselin (HVO:n) ammattidieseliin 33 senttiä alempaa verokantaa.
- Liikenteen verotuksessa tulee selvittää vakuutusmaksuveron yhdistämistä tavalliseen arvonlisäverotukseen tavalla, joka antaisi veron vähennysoikeuden kuljetuspalveluita tarjoaville yrityksille.
- SKAL esittää tiestöön miljardin euron tasokorotusta: 300 miljoonaa euroa perustienpidon rahoitustasoon, 300 miljoonaa euroa tiestön korjausvelan poistamiseen ja 400 miljoonaa euroa tiestön kehittämisinvestointeihin
SKALin liikenneveropoliittinen ohjelma on kokonaisuudessaan luettavissa täältä.
SKALin ohjelma tarjoaa tietoa liikenteen verotuksesta raskaan liikenteen näkökulmasta ja antaa päättäjille eväitä tehdä kestäviä ratkaisuja, joilla edistetään Suomen logistista kilpailukykyä.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 3 600 kuljetusyritystä ympäri Suomea. skal.fi; @SKALry