SKALin hallitus: Valvontaa tehostettava harmaan talouden kitkemiseksi kuljetusalalta – Reilu kuljetus -opas tukee vastuullisia valintoja

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n hallitus vaatii viranomaisilta vahvempia ja vaikuttavampia toimia harmaan talouden kitkemiseksi kuljetusalalta ja kuljetuksien tilaajia mukaan reilujen pelisääntöjen varmistamiseen. SKALin parhaillaan koolla oleva hallitus katsoo, että harmaata taloutta ehkäisevän valvonnan määrä ja keinot eivät riitä puuttumaan kilpailua vääristäviin ilmiöihin.

 

– Rehellisesti toimivien kuljetusyritysten toimintaympäristö heikkenee, jos lain kiertäminen ja velvoitteiden laiminlyönti jäävät ilman seuraamuksia, toteaa SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas.

SKALin hallituksen jäsenet ovat eri alueita ja suoritealoja edustavia kuljetusyrittäjiä. Moni heistä on tehnyt havaintoja harmaan talouden ilmenemismuodoista toimiessaan alan yrittäjänä. SKAL on kerännyt havaintoja harmaasta taloudesta myös kuljetusbarometritutkimuksissa ja esimerkiksi SKAL Liikenteessä -päivänä 7.5.

Alalla esiintyy muun muassa liikennöintiä ilman vaadittavia liikennelupia tai kalustolla, jota ei ole rekisteröity ammattiliikenteeseen. Toimintaa harjoitetaan myös tilanteissa, joissa yrityksellä on merkittäviä verovelkoja tai muita lakisääteisiä velvoitteita hoitamatta. SKAL Kuljetusbarometrikyselyssä 1/2024 jäsenet raportoivat myös epäilyjä kabotaasisäädösten rikkomisesta.

SKALin hallitus korostaa, että tällainen toiminta vie pohjaa pois niiltä yrityksiltä, jotka hoitavat velvoitteensa asianmukaisesti.

Vilpillinen ja vastuuton toiminta tuo yritykselle kustannushyötyä, joka vääristää kilpailua ja heijastuu tyypillisesti asiakkaille edullisempana hintana.

– On kestämätöntä, että vastuullisesti toimivat kuljetusyritykset joutuvat kilpailemaan samoilla markkinoilla toimijoiden kanssa, jotka sivuuttavat sääntelyn ja velvoitteet. Harmaan talouden torjuminen vaatii nykyistä tehokkaampia valvontakeinoja ja riittäviä resursseja valvontaviranomaisille, SKALin hallitus painottaa.

SKAL esittää, että valvontaa lisätään ja viranomaiset tiivistävät tiedonvaihtoa valvonnan tehostamiseksi.

Kuljetusasiakkailla keskeinen rooli

Kuljetuspalveluiden ostajilla on keskeinen rooli vastuullisen kuljetusmarkkinoiden edistämisessä. SKALin ja Autoliikenteen Työnantajaliiton laatima Reilu kuljetus -opas on käytännönläheinen ja helppokäyttöinen työkalu kuljetuspalveluiden tilaajille. Oppaan avulla ostajat voivat varmistua siitä, että heidän käyttämänsä kuljetusyritys toimii lainmukaisesti ja vastuullisesti.

– Kuljetuksen tilaajan vastuu on suuri. Toimimalla oikein syntyy tasavertaiset kilpailuolosuhteet kaikille kuljetusyrityksille. Siksi niin yksityisten kuljetuspalveluiden ostajien kuin julkistenkin hankkijoiden kannattaa tutustua uuteen Reilu Kuljetus -oppaaseen, SKALin hallitus toteaa.

SKAL kannustaa kaikkia alan toimijoita ja asiakkaita tutustumaan oppaaseen, noudattamaan sen suosituksia ja näin osallistumaan harmaan talouden torjuntaan.

SKAL on jakanut Reilu kuljetus -opasta laajasti sidosryhmilleen, kuten viranomaisille ja elinkeinoelämän järjestöille.

 

Aineistoa:

 

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 3 700 kuljetusyritystä ympäri Suomea. skal.fi; @SKALry  

Lisätietoja

Jari Välikangas

Puheenjohtaja

+358 50 4520 250

jari.valikangas@skal.fi

Anssi Kujala

Toimitusjohtaja

+358 9 478 999+358 400 567 925

anssi.kujala@skal.fi

Heini Polamo

Viestintäjohtaja, päätoimittaja | Ulkoinen ja sisäinen viestintä, Kuljetusyrittäjä-lehti, liikenneturvallisuus, vertaistukitoiminnan koordinointi

+358 9 4789 9320+358 40 506 0131

heini.polamo@skal.fi